آخرین اخبار

مراسم افتتاحیه "طرح اندیشه تمدن‌ساز"، در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، افتتاحیه "طرح اندیشه تمدن‌ساز دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه"، 22 آذر ماه 1400، در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری دانشکده علوم برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی اظهار داشت: ما در عرصه نظامی به اقتدار و امنیت پایدار دست یافته‌ایم اما تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند برخورداری از همه مؤلفه‌های اثرگذار در عرصه‌های فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

دکتر احمدی توجه به مقوله فرهنگ را ضرورت جدی خواند و افزود: عرصه «فرهنگی» همواره دغدغه مقام معظم رهبری بوده است و معظم له همواره اهمیت این موضوع را به مسئولین فرهنگی کشور گوشزد نموده‌اند.

سرپرست دانشگاه یادآور شد: رهبر معظم انقلاب دغدغه مدیریت فرهنگی را دارند در بیانات خود فرموده‌اند «بعضی شب‌ها خوابم نمی‌بَرَد»؛ این سخن کوتاه و قابل تامل؛ حکایت دغدغه جدی معظم له در باب فرهنگ است و لذا ما باید با همه توان در زمینه مدیریت فرهنگی تلاش کنیم.

وی همچنین اهمیت مقوله اقتصاد را یادآور شد و افزود: در عرصه اقتصادی کشور نیز خوب کار نشده و باید مطالعه دقیقی صورت گیرد و برای ساخت اندیشه تمدن‌ساز، الگوی اقتصاد مقاومتی در ارکان اقتصادی پیاده‌سازی شود.


دکتر احمدی توجه به آموزه‌های قرآن کریم را روشنی‌بخش و هدایتگر اندیشه تمدن‌ساز و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که "طرح اندیشه تمدن‌ساز" زمینه‌ساز رسیدن به قله و تمدن مد نظر مقام معظم رهبری در ارکان مختلف کشور باشد تا با پیگیری دقیق‌تر و جدی‌تر مباحث، مسیر متعالی این نظام را درست‌تر و روشن‌تر طی نماییم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه ضمن خیرمقدم به مدعوین و آرزوی توفیق برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: نظام اسلامی یک نظام تحول‌گرا و نجات‌بخش برای انسان‌ها است و امید آن داریم که این نظام مقدس زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی بیان کرد: «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اثر بی‌بدیل رهبر فرزانه انقلاب؛ شامل سلسله جلسات ایشان طی ۲۸ جلسه در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی(ع)  واقع در شهر مشهد است. این کتاب ارزشمند در راستای احیای تفکر اسلامی و بیانگر نظام اندیشه‌ای معظم له است که ایشان این جلسات را پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی خوانده است.

وی افزود: نوع نگاه امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و انقلابیون این است که بستر ظهور را چه کسی باید فراهم کند؟ و بر این اساس جامعه اسلامی را باید برای زمان ظهور آماده کرد. ما معتقدیم که دانشگاه محور تحول اجتماع است و اساتید دانشگاه با برخورداری از تجارب ارزنده و تخصص‌های گوناگون باید در راستای بسترسازی برای ظهور منجی عالم بشریت و تمدن‌سازی حرکت نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی با اشاره به استقبال اساتید دانشگاه‌های استان از طرح اندیشه تمدن‌ساز یادآور شد: اولین دوره طرح اندیشه تمدن‌ساز، در قالب گروه‌های 3 تا 5 نفره متشکل از اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه آغاز شده است، این طرح طی مدت 7 ماه و در قالب 27 جلسه اجرایی می‌گردد و طی آن مباحثه گروه‌های اساتید بر اساس مطالعه «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» اثر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی صورت خواهد گرفت.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حمزه شریفی دوست، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این برنامه در خصوص «کتاب طرح کلی اندیشه‌های اسلامی در قرآن» و «طرح اندیشه تمدن‌ساز» توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: حدود نیم قرن از عمر این کتاب می‌گذرد اما مباحث آن همچنان از تازگی برخوردار است و به عنوان کتابی مسأله‌محور و کاربردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: سال گذشته «طرح اندیشه تمدن‌ساز» در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار شد که تجربه موفقی بود و استقبال قابل توجهی از آن به عمل آمد و حدود 3500 عضو هیئت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی در این طرح مشارکت کردند که بر این اساس تداوم این برنامه سطح ملی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین شریفی دوست با بیان اینکه تاکنون 120 دانشگاه در سراسر کشور برای برگزاری «طرح اندیشه تمدن‌ساز» اعلام آمادگی و استقبال نموده‌اند، افزود: تاکنون بیش از 7 هزار عضو هیئت علمی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این طرح شرکت نموده‌اند.

بر اساس اعلام مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه، تاکنون 100 گروه متشکل از 440 استاد از دانشگاه‌های استان کرمانشاه در این طرح ثبت نام نموده‌اند.

آخرین اخبار