آخرین اخبار

نشست صمیمانه اعضای هیئت علمی و مدرسان گروه آموزشی معارف اسلامی با سرپرست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست صمیمانه اعضای هیئت علمی و مدرسان گروه آموزشی معارف اسلامی با دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه، یکم اردیبهشت ماه 1401در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور حجت‌الاسلام جواد افشار نجفی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اعضای هیأت علمی و مدرسین مدعو گروه آموزشی معارف اسلامی برگزار گردید، دکتر سجاد دادفر مدیر گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی(ع) گزارشی از وضعیت گروه و نقش و جایگاه آن در دانشگاه را ارائه نمود.

دکتر دادفر اظهار داشت: گروه‌های معارف اسلامی از جمله گروه‌های آموزشی هستند که در کنار رسالت و وظیفه‌ای که در زمینه تدریس و آموزش مباحث تخصصی دارند، می‌توانند نقش مهمی در تربیت اخلاقی دانشجویان و ارتقاء سطح بینش و آگاهی آنان نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی ایفا نمایند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که توجه به گروه‌های معارف اسلامی و تقویت جایگاه آنها می‌تواند در جهت رفع بخشی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری مؤثر واقع گردد، دغدغه‌هایی مانند ضرورت توجه و تحول در رشته‌های علوم انسانی، اسلامی شدن فضای دانشگاه‌ها و توجه به تربیت نسل جوان یعنی دانشجویانی که ایشان از آنان تحت عنوان افسران جوان در مواجهه با نظام سلطه و تهاجم فرهنگی یاد می‌کنند.

دکتر دادفر بیان کرد: امروز گروه‌های معارف اسلامی در دانشگاه‌ها به عنوان یک ظرفیت قابل توجه می‌توانند در اجرا و پیاده‌سازی سیاست‌های کلان فرهنگی و آموزشی در خدمت نظام آموزش عالی کشور باشند.

وی با اشاره به مشکلات جامعه و دانشگاه در زمینه فهم معارف دینی، افزود: امروز گروه معارف دانشگاه رازی این قابلیت و ظرفیت را دارد تا با همکاری معاونت‌های فرهنگی - اجتماعی و دانشجویی، ضمن برگزاری کارگاه‌های آموزشی موردنیاز، در جهت ایجاد روحیه امید و خودباوری ملّی و دینی و تربیت دانشجویان بر اساس آموزه‌های اسلامی حرکت نماید.

مدیر گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه در پایان سخنان خود خواستار تقویت جایگاه این گروه از طریق جذب اعضای هیأت علمی و ایجاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه رازی شد.

در ادامه برخی از مدرسین گروه آموزشی معارف اسلامی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که برگزاری کارگاه‌های آموزشی، استمرار نشست‌های منظم، تسهیل در صدور مجوزهای تدریس، تقویت جایگاه گروه معارف اسلامی، استفاده از ظرفیت گروه در راستای حل مسائل فرهنگی دانشگاه برخی از درخواست‌ها و تأکیدات آنان بود.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه رازی ضمن تشکر از برگزاری این نشست، در سخنانی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی منجر به حل بخشی از مشکلات گروه معارف اسلامی گردد.

دکتر احمدی اظهار داشت: به واسطه رسالت و وظایف گروه معارف اسلامی و حضور گسترده دانشجویان در کلاس‌های این گروه، به جرأت می‌توان بیان داشت که گروه معارف اسلامی از مهمترین گروه‌های آموزشی در دانشگاه رازی است.

وی افزود: تغییرات سریع جهان امروز و سرعت پیشرفت در فناوری‌های نوین آموزشی، ایجاب می‌کند که استاد گروه معارف آشنایی لازم با این فضای جدید را داشته باشد.

دکتر احمدی توانمندی علمی و برخورداری از اخلاق حسنه اسلامی را دو شرط مهم ‌برای اساتید گروه معارف برشمرد و بیان داشت: از شما اساتید گرامی انتظار می‌رود؛ با مسأله‌شناسی مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، به ایجاد و گسترش فضای معنوی و با نشاط در بین جامعه دانشجویی کمک نمایید.

سرپرست دانشگاه با اشاره به الگوبودن اساتید برای دانشجویان گفت: اساتید گروه معارف در این زمینه می‌توانند الگوهای موفقی برای سایر اساتید و دانشجویان باشند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت دروس معارف اسلامی افزود: اساتید گروه معارف با داشتن برنامه و طرح درس نباید اجازه دهند که این کلاس‌ها تبدیل به زنگ تفریح شده و باید برای لحظه لحظه آن برنامه مشخص داشته باشند.

دکتر احمدی در پایان یادآور شد: مدیریت دانشگاه از هرگونه تلاش جهت حمایت از گروه معارف اسلامی دریغ نخواهد گرد و در صورت فراهم بودن شرایط مورد نظر، طرح تأسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی پیگیری خواهد شد.

آخرین اخبار