5280
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی برگزار کرد:

پیش نشست همایش بین المللی« هویت ایرانیان»

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی با همکاری دانشگاه شیراز و انجمن ایرانی، پیش نشست همایش بین المللی« هویت ایرانیان» با «موضوع کرمانشاهان و هویت ایرانیان» را در تاریخ یازدهم اردیبهشت برگزار کرد.

پیش نشست همایش بین المللی« هویت ایرانیان» با «موضوع کرمانشاهان و هویت ایرانیان» با حضور استاد محمد علی سلطانی مورخ نامدار و کرمانشاه پژوه سترگ، دکتر قدرت احمدیان استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه و دکتر روح الله بهرامی استاد گروه تاریخ  دانشکده علوم انسانی و رئیس انجمن ایرانی تاریخ استان کرمانشاه در محل سالن اجتماعات شماره 1 دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان  دانشگاه بر گزار شد.

در این نشست استاد محمد علی سلطانی تحت عنوان  «کرمانشاهان پایگاه هنر و فرهنگ ایرانیان»

 در باب جایگاه و نقش کرمانشاهان در هنر و ادب ایران زمین سخن گفت و کرمانشاهان را بستر خلق هنرمندی های کردان و زبان کردی با عنوان پشتیبان ادب فارسی دانستند که نقش بسیار عظیمی در حفاظت و حراست از فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی ایفا کرده است. ایشان همچنین زبان کردی و زبان فارسی را عناصری جدایی ناپذیر از یکدیگر قلمداد کردند و اظهار داشتند که  کردان کرمانشاهان، علاوه بر اینکه کردی را با عنوان زبان مادری حفظ کرده اند؛ حافظان بزرگ و  گسترش دهندگان  زبان فارسی در منطقه میانرودان و تا کرانه های مدیترانه بوده اند و کرمانشاهان میراث دار  هنر، موسیقی و حماسه سرایی و حافظ میراث عظیم ایرانیان می باشد.

ایشان همچنین افزودند: در هیچ جای ایران مثل کرمانشاهان و کردزبانان این دیار، داستان‌های حماسه های ملی ایرانیان به زبان مادری و محلی مورد توجه قرار نگرفته است، تنها در این خطه از ایران است که حماسه ملی ایرانیان به زبان بومی و محلی درآمده­است و قهرمانان ملی ایران بطور شگفت­انگیزی ستایش شده اند و شعرای بزرگ مانند سنایی، نظامی، سعدی و حافظ در فرهنگ و زبان کردی همچون قدیسان مورد احترام قرار گرفته اند. بدین صورت کرمانشاهان پایگاه فرهنگ و هنر ایرانیان بوده است.

دیگر سخنران این پیش نشست، دکتر قدرت احمدیان، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه، طی سخنانی تحت  عنوان  « کرمانشاهان و جنبش های ملی  ایرانیان»

 از نقش کرمانشاهان در پیوستگی هویت ملی و ایجاد پیوند های ملی و مستحکم با هویت ایرانیان یاد کردند و جایگاه کرمانشاهان در حرکت های ملی را برشمردند.

ایشان همچنین  اظهار داشتند که کرمانشاه هیچگاه در هیچ جای تاریخ خود با عناصر ملی، نگاه واگرایانه و ستیز آمیز نداشته است، بلکه رجال و بزرگان و مفاخر کرمانشاهان از طریق نماد سازی و نماد پروری ملی، فکری، ادبی، فرهنگی در عرصه های مختلف نقش مهمی در تولید و باز تولید نماد های ملی و هویتی داشته اند.

در ادامه این پیش نشست، دکتر روح الله بهرامی به ارائه  مباحث خود تحت عنوان  « کرمانشاهان و  مولفه های اندیشه ایرانشهری» پرداختند:

دکتر روح الله بهرامی طی سخنان خود به مهم ترین مولفه های اندیشه ایرانشهری  در هویت منطقه ای و ملی کرمانشاه اشاره کردند. ایشان ابتدا به تبیین دیدگاههای رایج و چگونگی شکل گیری ایده ایرانشهری پرداختند و سپس درباره ایده ایرانشهر و جایگاه کرمانشاه در فرهنگ و تمدن ایرانشهری سخن گفتند و مولفه های برجسته پیوستگی و در هم تنیدگی اجزاء هویت ایرانیان در هویت کرمانشاهان را مورد بحث و بررسی قراردادند. دکتر بهرامی عناصر اساسی هویت کرمانشاهان به عنوان قطب فرهنگی و مدنی ایرانیان را به صورت زیر برشمردند:

پیوستاری مداوم تاریخ ملی با تاریخ بومی

آثار فرهنگی مبتنی بر فرهنگ بومی

هنرها و دست آفریده بومی بر اساس نمادها و نشانه های ملی

آثار تاریخی و باستانی کهن و برجسته

قرار گرفتن در شاه راهها و گذر گاههای ملی

باز آفرینی حماسه های بزرگ ملی در دنیای بومی

وجود تنوع دینی و اعتقادی

ساز گاری های بومی با عناصر ملی

دفاع از کلیت سرزمینی و مرزبانی های کردان از کلیت هویت ملی

و همچنین بر نقش مهم فرهنگ و تاریخ  تمدن کردی با عنوان یک سطر برجسته در تقویت و تحکیم فرهنگ و تمدن ایرانی و ملی تأکید کردند.

در پایان برخی اساتید و دانشجویان به طرح دیدگاه‌های خویش در این محفل پرداختند و پرسش هایی در این زمینه مطرح ساختند.

 

آخرین اخبار