در پی زلزله 1396سرپل ذهاب و ازگله و خسارات وارده به برخی از تجهیزات فنی، طرح پژوهشی مشترکی فیمابین دانشگاه رازی و شرکت برق منطقه‌ای غرب به مدیریت دکترحمید توپچی‌نژاد، دانشیار گروه مهندسی عمران دانشگاه رازی، با عنوان "بررسي فني اقتصادي و پياده‌سازي جداساز لرزه‌اي يكي از ترانسفورماتورهاي قدرت در پست‌هاي انتقال و فوق توزيع برق غرب" تعریف و در پی آن جداسازی لرزه‌ای یکی از ترانسفورماتورهای 30MVA پست ثلاث باباجانی در دستور کار قرار گرفت. 

 پس از قریب به سه‌سال مطالعه و تحقیق، سیستم جداسازی لرزه‌ای ویژه‌ای با استفاده از جداگرهای الاستومری مسلح به الیاف طرح و نمونه‌های پروتوتایپ جداگرها توسط شرکت دانش‌بنیان لرزه‌بدلکار جهت انجام آزمایشات بارگذاری دینامیکی طبق استاندارداروپایی EN15129 تولید شدند. 

با توجه به عملکرد فنی مناسب جداگرها در آزمایشات دینامیکی، نمونه‌های اصلی جداگرها توسط شرکت مذکور تولید و پس از آزمایشات کنترل کیفی تحویل شرکت برق منطقه‌ای داده شدند. مجموع عملیات برکناری ترانسفورماتور، نصب سامانه جداسازی و استقرار ترانسفورماتور بر روی سامانه مذکور در طی حدود دو هفته انجام گرفت و بدین ترتیب اولین ترانسفورماتور جداسازی شده کشور در شهرستان ثلاث باباجانی در نیمه دوم خرداد ماه 1402 به پایان رسید. لازم به ذکر است سامانه جداسازی مذکور، اولین پروژه در نوع خوددر سطح دنیا بوده است. 

شرح تصویر: اولین ترانسفورماتور قدرت جداسازی لرزه‌ای شده کشور واقع در پست شهرستان ثلاث باباجانی، کرمانشاه  

آخرین اخبار