به استحضار اعضای محترم هیات علمی دانشگاه و دانشجویان ایشان می­رساند که دستگاه اندازه‌گیری سایز ذرات با تکنیک پراکندگی نور دینامیکی (Dynamic Light Scattering (DLS)) از محل بودجه سفر ریاست جمهوری سال 1401 به استان خریداری و در آزمایشگاه مرکزی نصب و راه اندازی گردید.

دستگاه خریداری شده از برند MALVERN مدل (Ultra Red Label) می­باشد که پیشرفته ترین دستگاه DLS  ساخته شده تاکنون می­ باشد.
در خرید این دستگاه تأمین تمام تجهیزات جانبی مورد نیاز دستگاه برای اندازه‌گیری طیف وسیعی از ذرات و نانوذرات کلوئیدی معدنی، سنتری، فلزی، پلیمری، پیگمنت­ ها و حتی پروتئین­ ها دیده شده است. این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری همزمان سایز ذرات و پراکندگی آنها در محلول را از لحاظ تئوری در گستره 0.3 نانومتر تا 10 میکرومتر و بار سطحی (Zeta Potential) ذرات تا گستره mV 500 ±  را دارد.
این دستگاه مجهز به لیزر نئون/هلیون با طول موج 633 نانومتر با توان بالای 10 میلی وات و فیلتر فلورسانسی نصب‌شده بوده و قابلیت اندازه‌گیری نور پراکنده شده در چندین زاویه مختلف را داراست. این موارد موجب شده این مدل از دستگاه در کنار دقت بالای اندازه­‌گیری سایز ذرات، اثر عوامل مزاحم طیفی را نیز جهت افزایش صحت اندازه­‌گیری‌ها به حداقل میزان ممکن کاهش دهد.
همکاران محترم جهت استفاده از خدمات این دستگاه می‌توانند بعد از فعال کردن گرنت آزمایشگاهی خود به سازمانه آزمایشگاه مرکزی (http://lab.razi.ac.ir) برای ثبت درخواست و سپس دریافت خدمات دستگاه اقدام کنند.

آخرین اخبار