1455
در نشست مشترک معاون پژوهش و فناوری با فرماندار پاوه تأکید شد:

استفاده از پژوهش‌های کاربردی در راستای رفع مسائل شهرستان پاوه و توسعه اورامانات

نشست مشترک معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی با فرماندار شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با فرماندار شهرستان پاوه، 5 دی ماه 1400 با محوریت هم‌اندیشی و تبادل نظر در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه پژوهش‌های کاربردی، در این معاونت برگزار شد.

در این جلسه، مهندس جلیل بالایی، فرماندار شهرستان پاوه ضمن قدردانی از تدارک این نشست در سخنانی اظهار داشت: شهرستان پاوه دارای موقعیت توپوگرافی و ظرفیت‌های ویژه در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش گردشگری است.

فرماندار پاوه در ادامه بیان کرد: متأسفانه یکی از مسائل استان، فاصله دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی است، این در حالیست که تقویت ارتباط دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی منجر به وفاق هرچه بیشتر در مسیر توسعه استان و رفع مسائل و مشکلات خواهد شد.

وی یادآور شد: طی چند سال اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید جدی بر انجام پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های تقاضامحور داشته است؛ این تصمیم هوشمندانه نتایج بسیار ارزشمندی برای هدایت دانشجویان به انجام پژوهش‌های مسأله‌محور خواهد داشت و مسلّماً پژوهش‌های مسأله‌محور در بردارنده راهکارهای علمی و اصولی برای رفع مشکلات و مسائل دستگاه‌های اجرایی است و از این ظرفیت باید استفاده شود.

مهندس بالایی خواستار تقویت همکاری‌های اجرایی با دانشگاه در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک شد و تأکید کرد: مسائل مختلفی از جمله خشکسالی، ترافیک و گردشگری در شهرستان پاوه وجود دارد که نیازمند به راهکارهای علمی و اصولی است و می‌طلبد که دانشگاه برای کمک به رفع این مسائل از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی و مسأله‌محور ورود کند.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با دانشگاه رازی در خصوص انجام پژوهش‌های تقاضامحور و مسأله‌محور با اولویت کمک به حل مسائل شهرستان پاوه گفت: تأکید ما این است که دستگاه‌های اجرایی مسائل خود را به دانشگاه‌ها عرضه کنند و همکاری لازم با دانشگاه برای ارائه داده‌های مورد نیاز تحقیقات کاربردی در جهت رفع مسائل و مشکلات حوزه اجرایی خود را داشته باشند.

مهندس بالایی با اشاره به تجربه موفق دانشگاه رازی در انجام طرح مطالعات آمایش سرزمین استان کرمانشاه افزود: در شهرستان پاوه حدود 12 مسأله در بخش‌های مختلف داریم که می‌طلبد از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه در این زمینه‌ها به ویژه در حوزه‌های آموزش و پرورش، بهزیستی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری استفاده شود و امیدواریم که همکاری مفید شهرستان پاوه با دانشگاه منجر به ایجاد الگویی موفق برای سایر مناطق در جهت رفع مسائل دستگاه‌های اجرایی شود.

در این جلسه دکتر علیرضا زبرجدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی موفقیت برای همگان، بر تقویت همکاری‌های دانشگاه با حوزه صنعت تأکید کرد و اظهار داشت: ظرفیت‌های دانشگاه باید در جهت ارتباط با صنایع و رفع نیازها و مشکلات صنعت و جامعه به کار گرفته شود.

وی دولت، صنعت و دانشگاه را سه ضلع مثلث ارتباط با صنعت و جامعه دانست و یادآور شد: عزم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هدایت پژوهش‌های دانشگاهی به سمت حل مسائل صنعت و جامعه است. دانشگاه رازی با برخورداری از 460 عضو برجسته و متخصص هیئت علمی در 50 گروه آموزشی، آمادگی لازم برای انجام پژوهش‌های کاربردی در جهت رفع نیازها و مسائل دستگاه‌های اجرایی را دارد اما می‌طلبد که دستگاه‌های اجرایی در این زمینه جدیت داشته باشند و مسائل خود را به دانشگاه عرضه کنند.

دکتر زبرجدی بار دیگر تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: پتانسیل لازم برای انجام پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های مسأله محور و کاربردی در دانشگاه فراهم است و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این مهم در راستای کمک به حل مسائل و مشکلات ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه اورامانات گفت: ثبت جهانی اورامانات فرصتی ارزشمند برای توسعه گردشگری منطقه است و هدایت پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی در این راستا منجر به رونق صنعت توریسم و اتفاقات خوبی در منطقه به ویژه در زمینه ایجاد اشتغال خواهد شد.

دکتر زبرجدی تعامل هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه را زمینه‌ساز رفع مسائل و مشکلات و حرکت به سمت توسعه استان دانست و یادآور شد: ارائه نیازهای دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه، راهگشای بسیاری از مسائل به شیوه علمی خواهد شد و از اتلاف منابع و هزینه‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

آخرین اخبار