آخرین اخبار

نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه، ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه، ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

راهی غیر از گفتگو برای حل اختلافات نداریم

در این نشست، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی ضمن قدردانی از حضور اساتید در این نشست طی سخنانی کاهش میزان توجه به هم‌اندیشی و گفتگو در سطح جامعه را سبب افزایش میزان چالش‌ها و اختلافات فکری در جامعه دانست و اظهار داشت: هم اندیشی در فضای دانشگاه می‌تواند سطح هم‌گرایی و غلظت وحدت را در جامعه بیشتر کند.

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: دانشگاه باید با فراهم نمودن بستر هم‌اندیشی و گفتگو موجب رفع اختلافات و سوءبرداشت‌ها در سطح جامعه شود و با ایجاد فضای گفتمان بسیاری از دودستگی‌ها و تفرقه‌ها را به وحدت تبدیل نماید و شاهد فضای صمیمی توأم با کرامت اخلاقی بیشتر در جامعه باشیم.

ایشان منشأ بسیاری از قضاوت‌ها و سوءبرداشت‌ها در سطح جامعه را عدم اشراف کامل به مسائل و عدم میزان آگاهی افراد دانست و تصریح کرد: قضاوت‌های زودهنگام آفت بزرگی برای انقلاب است و اگر به کارکرد دانشگاه توجه شود بسیاری از این مشکلات را نخواهیم داشت کما اینکه کارکرد اصلی مساجد نیز نقش‌آفرینی در وحدت بخشی به جامعه اسلامی است.

هم‌اندیشی و تضارب اندیشه ابزار تمدن‌گرایی است

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تفرقه و فردگرایی را مخرب وحدت جامعه دانست و تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم به گفتمان‌سازی و هم‌اندیشی‌ها بیشتر بها بدهیم، گفتگو نیاز امروز جامعه است و غیر از آن راه دیگری برای حل اختلافات وجود ندارد.

رئیس دانشگاه رازی اظهار داشت: در جوامع توسعه نیافته تضاد‌ها و اختلافات را با خشونت حل می‌کنند، اما در جوامع متمدن، ابزار تمدن را هم‌اندیشی و تضارب اندیشه می‌دانند که بالاترین سطح اعتلای آن جامعه را در پی دارد.

گفتگو و همگرایی از اساسی‌ترین ابعاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه است

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا خطاب به اساتید دانشگاه اظهار داشت: هر کدام از شما بزرگوران جایگاه ویژه‌ای دارید و می‌توانید مرجع اثرگذاری در سطح جامعه باشید و این استدعا را دارم که بیشتر به بحث گفتمان‌سازی و هم‌اندیشی بپردازیم.

ایشان بیان داشت: در این مقطع که شاهد توجه افراد به گرایش‌های سیاسی و فضای رادیکال هستیم باید به تبادل اندیشه بپردازیم و در زمینه‌های مختلف از ظرفیت دانشگاه برای ترویج فضای معتدل گفتمان‌سازی که کرامت اخلاقی در آن حرف اول را می‌زند استفاده کنیم و این بزرگترین خدمت به جامعه است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در پایان افزایش گفتگو و همگرایی در سطح جامعه را از اساسی‌ترین ابعاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد: تشکیل شورای هم‌اندیشی با محوریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری فارغ از سلائق سیاسی، در بسیاری از جهات موجب افزایش نگاه تخصصی در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و ایجاد وحدت سیاسی و اجتماعی گردد.

ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشارنجفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی ضمن قدردانی از حضور اساتید در این نشست با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: این شیوه‌نامه با هدف ایجاد تحول در نوع برگزاری جلسات و فعالیت این شورا در قالب نیازسنجی دانشگاه صورت می‌گیرد.

 

ایشان بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت ورود نخبگان به رفع مشکلات جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر اساس شیوه‌نامه اجرایی نشست‌های هم‌اندیشی به جای بحث پیرامون یک موضوع و تبادل نظر اساتید باید مساله تعریف شود و این مساله می‌تواند در دو بُعد عمومی و تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشارنجفی تصریح کرد: در خصوص بُعد تخصصی می‌توان مسائل مربوط به دانشکده یا گروه آموزشی را مورد کنکاش قرار داد و لازمه این مهم نیازسنجی از سوی مجموعه‌ای از نخبگان دانشگاه است.

تشریح اهداف نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی

ایشان کمیته نیازسنجی شیوه‌نامه اجرایی نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی را شامل سه بخش دانشگاهی، استانی و ملی دانست و بیان کرد: در آیین‌نامه جدید که در واقع هدایت نشست‌های هم‌اندیشی به سمت توجه به نیاز‌های دانشگاه و جامعه است، اساتید به بررسی مسائل درون و بیرون دانشگاه می‌پردازند و لذا مسیر جلسات هم‌اندیشی نیز با اهداف خاص مانند تولید علم، حل مشکل و... شکل می‌گیرد و نخبگان دانشگاهی به صورت تخصصی به بررسی یک مساله می‌پردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشارنجفی به بیان اهداف نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی پرداخت و افزود: تولید علم نافع و تحقق منافع حاصل از آن، تحقق مطالبات مقام معظم رهبری مانند بیانیه گام دوم انقلاب، تحول خواهی، تبدیل مطالبات مقام معظم رهبری به گفتمان غالب دانشگاه و جریان‌سازی فرهنگی، تقویت فرهنگ مطالبه‌گری از نظام آموزش عالی خصوصا دانشگاه‌ها برای حل مسائل دانشگاه و جامعه و تبدیل دانشگاه به یک نهاد مدنی فعال در ارتباط با صنعت و نظام اجرایی و تقنینی کشور از جمله این اهداف است.

ایشان شناسایی افراد مستعد، توانمند و دارای ایده و معرفی و تلاش در جهت استفاده بهینه از ظرفیت و توانمندی آنها، گسترش فرهنگ هم‌اندیشی، زمینه‌سازی جهت برپایی کرسی‌های مناظره علمی، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، ایجاد تعامل فکری-فرهنگی بین استادان حوزه و دانشگاه و ایجاد تعامل فکری و علمی بین استادان و مدیران اجرایی نظام در راستای تصمیم سازی را از دیگر اهداف نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی برشمرد.

نخبگان دانشگاهی باید دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پاسخگویی نمایند

حجت‌الاسلام والمسلمین افشارنجفی کمیته نیازسنجی دانشگاهی نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان را متشکل از مسئول نهاد دانشگاه (رئیس کمیته)، معاون فرهنگی و اجتماعی، معاون دانشجویی، دبیر هم اندیشی دانشگاه (دبیر کمیته)، مدیر گروه معارف اسلامی و دو نفر از اساتید دانشگاه جهت تعیین موضوعات نشست‌های تخصصی دانشگاه ذکر کرد و گفت: شورای هم‌اندیشی دانشگاه در صورت صلاحدید می‌تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

ایشان تاکید کرد: نخبگان دانشگاهی باید دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پیگیری و توجه به مسائل جامعه و پاسخگویی نمایند و دانشگاه باید این تغییر و تحول را ایجاد کند و مدیران شایسته و کارآمد سکان اداره دستگاه‌های اجرایی را بر عهده بگیرند.

در ادامه این نشست، اساتید دانشگاه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص دستور کار نشست و مسائل مختلف جامعه پرداختند.

آخرین اخبار