آخرین اخبار
18312
با تلاش محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی صورت گرفت؛

کشت محصول منحصر به‌فرد "سیب زمینی بنفش" در دانشگاه رازی + فیلم و عکس

محققان دانشگاه رازی موفق به کشت محصول منحصر به‌ فرد "سیب زمینی بنفش" در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر نوریان سرور رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه از کشت محصول منحصر به‌فرد "سیب زمینی بنفش"  در این پردیس خبر داد و اظهار داشت: سیب زمینی بنفش یکی از انواع سیب زمینی‌ها است که پوست بیرونی آن به رنگ بنفش تیره یا سیاه و گوشت داخلی آن حتی بعد از پخت هم به رنگ بنفش می‌باشد. سیب زمینی بنفش نسبت به سیب زمینی سفید از بافتی متراکم‌تر، مغذی‌تر و خوش طعم‌تر برخوردار است.

دکتر نوریان سرور افزود: علت رنگ بنفش سیب زمینی مقدار زیاد آنتوسیانین در آن است، گیاهان بنفش رنگ مقدار بالایی آنتی اکسیدان‌های قدرتمند برای سلامت بدن دارند.  سیب زمینی بنفش ۲-۳ برابر سایر سیب‌زمینی‌ها آنتی اکسیدان دارد. از فواید سیب زمینی بنفش می‌توان به کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در عروق، کاهش قند خون، پیشگیری از سرطان، بهبود سلامت دستگاه گوارش و کبد اشاره نمود.

وی یادآور شد: مدیریت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در راستای سیاست‌های جدید پردیس مبنی بر مهارت ‌افزایی در قالب طرح‌های تحقیقاتی کسب و کار محور با حمایت‌های دکتر احمدی ریاست دانشگاه، اقدام به واگذاری اراضی به دانشجویان مستعد خود جهت اجرای این طرح‌ها نموده است. یوسف شفیعی دانشجوی کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی پردیس به عنوان مجری یکی از این طرح‌ها اقدام به کشت سیب زمینی بنفش برای اولین بار در استان کرمانشاه نموده است.

دکتر نوریان سرور بیان کرد: در زمین ۱۲۰۰ متری ۴۰۰ کیلوگرم بذر کشت شده که پس از ۱۲۰ روز به مرحله برداشت رسیده و به میزان ۵-۴ تن برداشت سیب زمینی بنفش حاصل شده است. این سیب زمینی‌ها علاوه بر بازار داخلی استان و کشور  دارای مشتری خارجی از کشورهای توریست‌پذیر همسایه می‌باشد.

وی ضمن اعلام حمایت از دانشجویان جهت اجرای ایده‌های نو تحقیقاتی/تجاری خود افزود: اراضی پردیس در قطعات کوچک به دانشجویان دارای شرایط جهت مهارت ‌افزایی و توانمندسازی واگذار خواهد شد و در صورت موفقیت ایشان، امکان واگذاری قطعات بزرگتر در فصل‌های کشت بعدی نیز فراهم است.

همچنین دکتر شریفی مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی نیز اظهار داشت: جهت موفقیت دانشجویان مستعد، تمامی کمک‌ها و حمایت‌های لازم به این دانشجویان از قبیل ادوات کشاورزی، مشاوره‌های تغذیه‌ای و مدیریت آفات ارائه خواهد شد، همچنین دانشجویان مستعد از طریق مزرعه به یکدیگر متصل خواهند شد و این دانشجویان پس از دانش‌آموختگی دغدغه شغل را ندارند بلکه به عنوان مهندسانی پیشرو اقدام به ایجاد اشتغال برای سایرین و کشت محصولات نوین برای استان خواهند نمود.

گزارش رسانه ملی از کشت "سیب زمینی بنفش" در دانشگاه رازی

آخرین اخبار