آخرین اخبار

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه رازی و کانون زبان ایران با هدف توسعه‌ فعالیت‌های مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک دانشگاه رازی و کانون زبان ایران با هدف توسعه‌ همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی، 9 شهریورماه 1401 در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دکتر تورج زینی‌وند، مدیر حوزه ریاست دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی، پیوند میان کانون زبان و دانشگاه رازی را اتفاقی ارزشمند در راستای توسعه همکاری‌ها دانست و انتقال تجربیات کانون زبان ایران در زمینه آموزش زبان‌های خارجی به جامعه آکادمیک و تقویت تعاملات و کارآمدی ارتباطات دوجانبه را مورد تأکید قرار داد.

وی در ادامه خواستار اهتمام ویژه برای تدریس زبان عربی و ترویج فراگیری این زبان شد و افزود: زبان عربی، زبان نخست جهان اسلام است و از سویی جمهوری اسلامی ایران تعاملات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارد؛ بر این اساس توجه به این زبان بسیار حائز اهمیت است.

دکتر زینی‌وند زبان عربی را دربردارنده بخش عظیمی از هویت ایرانی - اسلامی دانست و گفت: استناد این موضوع را می‌توانیم در شاعران بزرگ ایرانی ببینیم کما اینکه حافظ علیه الرحمة بزرگترین شاعر عرفانی است و به اعتقاد تحلیلگران، دیوان حافظ تفسیر عرفانی قرآن کریم است، مثنوی مولوی نیز که به اعتقاد صاحب‌نظران، تفسیر قرآن کریم است، همچنین برای درک و فهم اشعار زیبای نظامی گنجوی و سعدی نیازمند آشنایی با زبان عربی هستیم.

وی زبان عربی را زبان فراموش شده جهان اسلام دانست و گفت: برای احیای این زبان به ویژه در استان کرمانشاه که مراودات بسیار نزدیک تجاری، فرهنگی و اقتصادی با عراق دارد، ضروری است که کانون زبان ایران اهتمام جدی نسبت به این موضوع داشته باشد.

دکتر زینی‌وند افزود: یکی از چالش‌های کلان آموزش زبان انگلیسی در کشور، عدم تناسب محتوای منابع آموزشی با جغرافیای هویتی و فرهنگی کشور است که امیدواریم در زمان مدیریت دکتر کیانی در کانون زبان ایران این مسأله نیز مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

در ادامه دکتر غلامرضا کیانی، رئیس کانون زبان ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه رازی، طی سخنانی اظهار داشت: کانون زبان ایران قدمتی 96 ساله دارد و می‌توان گفت که فعالیت‌ها و عملکرد این کانون در خاورمیانه بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه 9 زبان تخصصی زنده دنیا در بیش از 400 شعبه کانون زبان ایران تدریس می‌شود، افزود: توسعه فعالیت‌های کانون از جمله برگزاری آزمون بین‌المللی زبان‌های زنده دنیا در دستور کار قرار دارد، هم‌اکنون این آزمون برای چهار زبان برگزار می‌شود و درصدد کسب مجوزهای لازم برای برگزاری آزمون بین‌المللی زبان عربی نیز هستیم.

دکتر کیانی هدایت پژوهش‌های آکادمیک در راستای مسأله‌محوری و ثروت‌آفرینی را از رویکردهای کانون زبان دانست و بیان کرد: عمده تمرکز ما هدایت رساله‌های مقطع دکتری برای حل مسائل کشور و استفاده از تجربیات دانشگاهیان در این راستا است.

وی با اشاره به برگزاری سه دوره تربیت مدرس در کانون زبان ایران، به بیان زمینه‌های مختلف همکاری با دانشگاه رازی پرداخت و گفت: دانشجویان این دانشگاه می‌توانند به عنوان کارورز در کلاس‌های کانون حضور داشته باشند، همچنین می‌توانیم از ظرفیت اساتید و دانشجویان نخبه در حیطه تدریس با رعایت ضوابط و مقررات استفاده نماییم؛ کما اینکه در سالجاری 413 مدرس جذب کانون زبان ایران شدند.

دکتر کیانی همچنین از برنامه پیش‌ِرو برای معماری درسی کانون زبان خبر داد و گفت: دانشگاه رازی از نخستین مراکز آموزش عالی در کشور است که چشم‌انداز روشن عملیاتی شدن اهداف همکاری با کانون زبان را دارد و امیدواریم در سایه همکاری‌های مشترک گام‌های بلندی در راستای رشد و تحول دوجانبه حاصل شود.

در ادامه دکتر مصطفایی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیان کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه برای تبدیل وضعیت شغلی اعضای هیئت علمی، حضور این عزیزان در حوزه صنعت طی دوره‌های 3 الی 6 ماهه است به نحوی که این حضور منجر به اتفاق و خروجی مثبتی برای استان و کمک به حل مسائل و نیازهای حوزه صنعت باشد. برای اساتید رشته‌های علوم انسانی نیز می‌توان از ظرفیت کانون زبان در این زمینه استفاده کرد و اساتید ما در قالب فرصت‌های مطالعاتی با این کانون همکاری مؤثر داشته باشند.

دکتر مصطفایی با اشاره به زمینه‌های همکاری دانشگاه با کانون زبان در قالب تفاهم‌نامه گفت: اطلاع‌رساني مناسب دوره‌های آموزشی کانون در سطح دانشگاه، ایجاد فضای مناسب آموزشی، تجهیزات کمک آموزشی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری دوره‌‌های آموزشی مورد توافق، جذب زبان آموز برای دوره‌ها و زبان­‌های مختلف قابل ارائه توسط کانون زبان ایران و فراهم نمودن ساز و کار مناسب برای دریافت خدمات آموزشی کانون زبان ایران از تعهدات دانشگاه در این تفاهم‌نامه خواهد بود.

در ادامه این جلسه، اعضای حاضر به بیان نقطه‌نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود پرداختند. از مهم‌ترین این موضوعات مطرح شده؛ اهمیت پیوند کانون زبان و دانشگاه، ضرورت توجه به پژوهش‌های مسأله‌محور و هدایت رساله‌های مقطع دکتری در این راستا، توسعه فعالیت‌های کانون زبان و ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان در سطح مدارس با هدف توانمندسازی آنان و بهبود عملکرد داوطلبان کنکور در بحث بومی‌گزینی بود.

همچنین ارائه آموزش‌های لازم در بحث زبان عربی ویژه اربعین، راه اندازی دپارتمان آموزش زبان ترکی استانبولی، آموزش زبان کُردی، برگزاری دوره‌های توجیهی برای مدرسان کانون، ارائه تخفیف‌های شهریه برای داوطلبان فراگیری زبان‌های خارجی در سطح دانشگاه، ضرورت توجه به فراگیری تخصصی زبان به ویژه در بحث تلفظ از سوی فراگیران از دیگر موضوعات مورد تأکید در این نشست بود.

در پایان، تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه رازی و کانون زبان ایران با هدف توسعه‌ فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی منعقد شد. این تفاهم‌نامه در موضوعاتی از قبیل همکاری مشترک دانشگاه با کانون در کلیه امور آموزشی و پژوهشی و  انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی بر اساس نیازهای طرفین، هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت موضوعات کاربردی، برگزاری سمینارها و کنفرانس­های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی و کارگاه‌های مشترک آموزشی عمومی و تخصصی مورد نیاز طرفین، ایجاد تسهیلات برای کارآموزی یا کارورزی دانشجویان در کانون مطابق ضوابط مربوط، فراهم نمودن زمینه برخورداری از تخفیف شهریه برای اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه بر طبق ضوابط کانون به امضای طرفین رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه، کانون زبان ایران متعهد شد که  ساز و کارهای لازم برای ارائه خدمات آموزشی دانشگاه به‌صورت برون کانونی در قالب قراردادهای جداگانه در هر ترم را فراهم کند. نظارت بر كيفيت برگزاري دوره‌های آموزشی، تأمین مدرس مجرب برای برگزاری دوره‌ها، اطلاع‌رسانی مناسب شرایط و امکانات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تحت پوشش دانشگاه در واحدهای تابعه کانون و ارائه تخفیف به ثبت‌نام‌های جدید بر اساس مصوبه تخفیفات ثبت‌نام گروهی کانون زبان ایران از دیگر تعهدات کانون زبان بود.

شایان ذکر است؛ هم‌اکنون یک مرکز تخصصی آموزش زبان‌های خارجی در دانشگاه رازی فعال است و مرکز «آزفا» (آموزش زبان فارسی) نیز برای دانشجویان غیرایرانی دانشگاه رازی به فعالیت می‌پردازد.

دانشگاه رازی در گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات انگلیسی در گرایش‌های مختلف با پذیرش دانشجویان ایرانی و خارجی و با برخورداری از اساتید برجسته و صاحب‌نظر در این زمینه‌ها، فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی خود را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دنبال می‌کند.

آخرین اخبار