تشکیل کارگروه آییننامه ارتقاء اعضای هیئتعلمی - پرتال اصلی دانشگاه رازی
قائم مقام وزیر علوم از تشکیل کارگروهی برای بازنگری در ارتقای آییننامه اعضای هیئت علمی و نظرخواهی از دانشگاهها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت، تحقیقات و فناوری، دکتر باقری در پاسخ به این سوال که رویکردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تدوین آییننامه ارتقای مرتبه فعلی چیست، اظهار داشت: در کنار حفظ چارچوب آیین نامههای ارتقای مرتبه قبلی، توجه ویژه به برنامه مصوب تحقیقاتی جهت دار اعضای هیئت علمی، اولویت دهی به تولید دانش فنی / اختراع یا اکتشاف منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند، ترویج کار گروهی (مشترک)، ارتقای کیفی فعالیت های پژوهشی، انعطاف پذیری امتیازات تعیین کننده همراه با اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برای تدوین ضوابط خاص متناسب با مأموریتهای هر مؤسسه از مهمترین رویکردهایی است که در تدوین آیین نامه فعلی مدنظر بوده است.
وی با بیان اینکه به روز رسانی آییننامهها در بازه های زمانی مشخص، متناسب با تحولات جامعه به ویژه انتظارات متفاوتی که از آموزش عالی وجود دارد، یک اقدام طبیعی است، گفت: در حال حاضر با توجه به جهت گیری آموزش عالی، حرکت به سمت رفع نیازهای جامعه و کاربردی کردن یافته های پژوهشی در راستای مأموریت های دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی (دانشگاه های جامعه محور) یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در آموزش عالی است.
رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم افزود: بنابراین، لحاظ کردن این موضوعات در کنار رفع سایر کاستیهای احتمالی که مدنظر صاحبنظران آموزش عالی است، در تدوین آیین نامه جدید لحاظ خواهد شد.
قائم مقام وزیر علوم در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در راستای بازنگری در آییننامه ارتقای مرتبه انجام شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال ابلاغ ماده واحده «تعیین الزامات اجرایی مربوط به بهبود عوامل مؤثر بر پیشرفت علمی کشور» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کارگروهی را با محوریت مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه مأمور این اقدام مهم کرد.
دکتر باقری گفت: در این راستا علاوه بر نظرخواهی از دانشگاهها، چندین کارگروه تخصصی در حال بررسی این موضوع هستند که در آینده نزدیک این موارد جمع بندی و برای تصویب به مراجع ذی ربط ارسال شود.