آخرین اخبار

 "کارگاه نظام جدید ارزیابی دانش بنیان؛ صفر تا صد" به همت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی رگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، "کارگاه نظام جدید ارزیابی دانش بنیان؛ صفر تا صد" به همت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه، سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن آمفی تئاتر پروفسور شمسی پور کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.             

در ابتدای این کارگاه، دکتر مهدی طلایی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان، ابراز امیدواری کرد که شکل‌گیری و تقویت زیست بوم دانش‌بنیان در استان کرمانشاه هدفمند و بر اساس زنجیره‌های تخصصی ارزش در استان پیش رود تا نقش موثری در حل مسئله در استان و کشور ایفا نماید. بر این اساس باید حلقه‌های این زیست بوم در صنایع مختلف تعریف شوند.    

وی ضمن ارائه گزارشی از شناسایی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه رازی افزود: از سال 1400 که دانشگاه رازی دارای حدود 11 شرکت دانش بنیان بود امروز 3 شرکت دیگر به همت اعضای هیأت علمی دانشگاه تاییدیه دانش‌بنیان را اخذ کرده و 2 شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز شناسایی شده‌اند.

دکتر طلایی با اشاره به اینکه در سازماندهی فناوری در دانشگاه رازی بازیگران متعددی می‌توانند ایفای نقش نمایند، افزود: در سال 1401 مرجعیت این بازیگران، مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه بود که بدین منظور اقدام به انسجام بخشی، سازماندهی، حمایت و هدایت حتی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه در قالب انعقاد قرارداد پسارشد و همچنین بر اساس اساسنامه مرکز رشد شکل‌دهی هسته‌ها، واحدهای فناور و جذب کمی و کیفی آنها نمود.

وی بیان کرد رویکرد اصلی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه در سال 1401 تسهیل جذب ورود و شکل‌گیری ساختارهای بیشتر فناورانه و نوآورانه در دانشگاه بود که با یاری خدا در این مسیر حرکت‌های خوبی نیز صورت گرفت.

دکتر طلایی یادآور شد: با تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه رازی شاهد تشکیل حلقه ارزش‌آفرینی برخی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه رازی در استان هستیم و برخی از این شرکت‌ها توانسته‌اند در صنایع تخصصی خود نقش‌آفرین شده و رسالت خود را به انجام برسانند.

در ادامه کارگاه، سرارزیاب شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و مدیر فناوری، طرح‌های توسعه و آینده موسسه فناور پویان یوتاب (کارگزار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری) در دو بخش به بیان فرایند ارزیابی و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان پرداختند.

در بخش اول کارگاه؛ نخست در رابطه با مدل قبلی ارزیابی دانش‌بنیان و سپس فرایند جدید ارزیابی دانش‌بنیان پرداخته شد.

در بخش دوم کارگاه نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان به مهمترین حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره شد که شامل معافیت‌های مالیاتی و اعتبار مالیاتی در دو بخش تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری، بیمه و تامین اجتماعی (معافیت‌های بیمه و تامین اجتماعی و بیمه‌های بازرگانی)، نظام وظیفه در سه لاین امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان و پروژه جایگزین خدمت (شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های دفاعی)، با توجه به اهمیت ورود به بازارهای بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌ها در حوزه صادرات، استقرار، توانمندسازی و صندوق نوآوری و شکوفایی است.


 

آخرین اخبار