آخرین اخبار

کارگاه آموزشی منطقه‌ای "توانمندسازی کارشناسان کمیسیون بررسی موارد خاص به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کارگاه آموزشی منطقه‌ای "توانمندسازی کارشناسان کمیسیون بررسی موارد خاص، لغو تعهد و تایید مدارک"، ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

در آغاز این نشست، دکتر امین زارع مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی ضمن خوشامدگویی به حضار و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: مقدم میهمانان و شرکت‌کنندگان گرامی در کارگاه آموزشی "توانمندسازی کارشناسان کمیسیون بررسی موارد خاص، لغو تعهد و تایید مدارک" به شهر کرمانشاه و دانشگاه رازی گرامی می‌داریم.

وی با ابلاغ سلام دکتر احمدی ریاست دانشگاه رازی به محضر همه میهمانان این نشست افزود: خیرمقدم ویژه خدمت میهمانان محترم وزارت عتف به ویژه دکتر ارژنگ و دکتر دانشور عرض می‌کنم و امیدوارم همه عزیزان اقامت بسیار خوبی در کرمانشاه داشته باشند.

دکتر زارع اشاره‌ای به توفیقات دانشگاه رازی در عرصه دولت الکترونیک داشت و افزود: خوشبختانه با همت و تلاش همکاران، دانشگاه رازی پیشتاز و پیشگام در ارائه خدمات از بستر سامانه امور دانشجویان (سجاد) است. همچنین دانشگاه رازی به عنوان اولین دانشگاه کشور به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل و از آن طریق به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شد.

دکتر زارع ابراز امیدواری کرد که خروجی این کارگاه دو روزه منجر به برکات و اقدامات موثر در نظام آموزش عالی شود.

در ادامه دکتر گوهری معاون دانشجویی دانشگاه رازی ضمن خیر مقدم به میهمانان در سخنانی به صورت اجمالی گزارشی را از فعالیت‌های صورت گرفته در کمیسیون بررسی موارد خاص ارائه کرد و اظهار داشت: فعالیت کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه رازی از سال ۱۳۸۷ با دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز و دانشگاه رازی متولی رسیدگی به مسائل و مشکلات آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کرمانشاه ایلام و لرستان شد.

دکتر گوهری افزود: بعد از گذشت دو سال با تصمیم تفکیک استان‌ها در بحث کمیسیون موارد خاص، دانشگاه رازی در مسائل استان متمرکز شد و هم اکنون دانشگاه رازی در این کمیسیون وظیفه رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی، رازی، جهاد دانشگاهی، شهید رضایی، زاگرس و کبیرغرب را عهده دار است.

وی یادآور شد: دانشگاه رازی در راستای اجرای برنامه‌های سازمان امور دانشجویان اعم از تشکیل کمیسیون استانی و راه اندازی سامانه «سجاد» و بهره وری از آن، جزو اولین دانشگاه‌های پیشتاز و پیشرو در کشور است.

دکتر گوهری بیان کرد: در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک و به منظور ارائه خدمات بهتر به دانشجویان و دانش آموختگان، سازمان امور دانشجویان اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه امور دانشجویان (سامانه سجاد) نموده و دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه پیشتاز و پیشگام در کشور از طریق سامانه «سجاد» مشغول به خدمت رسانی به دانشجویان و دانش آموختگان است.

وی خدماتی که در حال حاضر توسط دانشگاه رازی از طریق سامانه «سجاد» به دانشجویان ارائه می‌شود را بدین شرح اعلام کرد: درخواست افزایش و تمدید سنوات تحصیلی، بازگشت به تحصیل، تغییر رشته و گرایش، مرخصی و حذف ترم بدون احتساب در سنوات، درخواست انتقال و مهمان و مجوز شرکت در آزمون جامع از جمله خدماتی است که در حال حاضر توسط دانشگاه رازی به دانشجویان ارائه میگردد که با توجه به تمهیدات دانشگاه در راستای الکترونیکی نمودن مراحل مختلف درخواست ها، این موضوع موجب کاهش چشمگیر (کاهش ۶۰ درصدی) مراجعه حضوری دانشجویان شده است.

دکتر گوهری اشاره‌ای کوتاه به خدمات گوناگون ارائه شده از طریق سامانه «سجاد» در دانشگاه رازی داشت و افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۳۰۶ درخواست مختلف توسط دانشجویان ثبت گردیده است که طی ۳۰ جلسه بررسی در کمیسیون موارد خاص دانشگاه، درباره آن‌ها تصمیم گیری و منجر به صدور رای گردیده است که بیشترین درخواست‌ها مربوط به تمدید سنوات، بازگشت به تحصیل و انتقال و مهمان بوده است.  

وی اظهار داشت: در بخش مربوط به دانش آموختگان صدور گواهی نامه دانشجویان، مراحل انجام لغو تعهد آموزش رایگان و صدور دانشنامه از جمله خدماتی است که ارائه شده است. در بخش خدمات عمومی نیز برخی امور جاری دانشجویان از جمله کارنامه سلامت دانشجویان جدید الورود و ثبت نام آزمون زبان در حال انجام است.

در ادامه این نشست، دکتر اردوان ارژنگ معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه رازی در برگزاری این نشست، در سخنانی اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه شهدای گرانقدر کرمانشاه قهرمان که خط مقدم جبهه و مناطق عملیاتی کشور بوده و افتخارات بسیاری را رقم زده است، گرامی می‌داریم.

وی با قدردانی از ریاست دانشگاه رازی در حمایت و پشتیبانی از برگزاری این کارگاه دوروزه ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به حصول نتایج مفید و سودمند در شورای بررسی موارد خاص شود.

دکتر ارژنگ اشاره‌ای به اهداف ایجاد کمیسیون موارد خاص در دانشگاه‌ها داشت و افزود: شورای بررسی موارد خاص دانشجویان در دانشگاه‌ها، به مسائلی فراتر از سایر آیین‌نامه‌های آموزشی می‌پردازد.

وی نگاه کمیسیون بررسی موارد خاص دانشجویان را کمک به رفع مسائل و مشکلات آنان با رعایت محرمانه ماندن پرونده دانشجویان دانست و تأکید کرد: آشنایی کامل کارشناسان با آیین نامه کمیسیون موارد خاص دانشجویی منجر به رسیدگی مطلوب به پرونده‌های مربوطه می‌شود.

هم‌چنین در این نشست، دکتر ابوالفضل دانشور مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در سخنانی بر توانمندسازی کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور تأکید کرد و اظهار داشت: این مهم در اولویت برنامه‌های سازمان امور دانشجویان قرار دارد.

وی توانمندسازی و اشراف کارشناسان با آئین نامه کمیسیون موارد خاص دانشجویی را سبب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون موارد خاص دانشجویی دانست و افزود: در این راستا آموزش چهره به چهره کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاه‌ها در سطح کشور، جزو برنامه‌های سازمان است.

دکتر دانشور هم‌چنین خواستار برنامه‌ریزی مناسب از سوی معاونان دانشجویی و آموزشی دانشگاه‌ها برای آشنایی دانشجویان به ویژه دانشجویان جدیدالورود با مفاد آیین نامه کمیسیون موارد خاص شد.

در این کارگاه که توسط معاونت دانشجویی دانشگاه رازی برگزار شد، نمایندگانی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان و ایلام حضور داشتند.

دکتر ارژنگ معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، دکتر دانشور مدیر کل امور دانشجویان سازمان، دکتر محمدسجاد صیدی رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه رازی، خدیجه رباط جزی معاون اداره کل دانشجویان داخل سازمان، سخنرانان و مدرسین کارگاه آموزشی "توانمندسازی کارشناسان کمیسیون بررسی موارد خاص، لغو تعهد و تایید مدارک" بودند.

این کارگاه دو روزه تا روز جمعه ۱۳ مرداد ماه ادامه داشت.

 

آخرین اخبار