آخرین اخبار

دکتر روح‌اله بهرامی گفت: پیش‌نشست کنگره بین‌المللی «اربعین» با همکاری دانشگاه رازی و استانداری دیاله، در عراق برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نخستین کنگره بین‌المللی «اربعین و آینده علمی - فرهنگی جهان اسلام» به همّت انجمن علمی مطالعات جهان اسلام، با همکاری دانشگاه رازی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور و تعدادی از مراکز علمی و دانشگاهی ایران و عراق برگزار شد.

این کنفرانس دو روزه، ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ در پنل‌های متعدد و با حضور صاحب‌نظران، استادان و محققان حوزه مطالعات جهان اسلام در محل تالار اشراق مجموعه فرهنگی هنری ایوان شمس شهرداری تهران برگزار شد.

در آیین اختتامیه این رویداد بین‌المللی، دکتر روح‌اله بهرامی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در خصوص «اربعین، ظرفیت‌های دیپلماتیک و تعاملات میان فرهنگی» به سخنرانی پرداخت.

دکتر بهرامی اربعین را نه صرفاً یک رویداد بلکه، یک منظومه عظیم از ظرفیت‌های بزرگ سیاسی، اجتماعی، فکری، فرهنگی و معنوی ریشه‌دار دانست و با بیان اینکه اربعین فراتر از تلقی‌های مذهبی است، افزود: اربعین، منظومه آیینی و معنوی است که می‌تواند ظرفیت‌های متعدد معنوی و آیینی را فعال نماید.

وی اربعین را از حیث دیپلماسی فرهنگی به عنوان بخشی برجسته از دیپلماسی عمومی و فرهنگی دانست که با توجه به تلاقی جوامع مختلف می‌تواند از زوایا و ابعاد مختلف مورد بهره‌برداری گسترده قرار گیرد.

دکتر بهرامی فراهم آمدن اجتماع میلیونی و عظیم اربعین حسینی را بهترین فرصت برای تقویت و استحکام هویت معنوی و فرهنگی جامعه شیعه و به‌ویژه جامعه ایرانی دانست و افزود: اربعین می‌تواند در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی بسیار اثربخش باشد.

وی بیان کرد: اربعین یک آیین است، اما بر خلاف سایر آیین‌ها صرفا یک آیین قومی، منطقه‌ای، ملی، نیست بلکه دارای ظرفیت‌های عظیم عمومی، جهانی و انسانی است. ظرفیت اربعین بسیار فراتر از آن است که در حصار‌های تنگ قومی، ملی، یا منطقه‌ای محدود شود لذا بایستی از قدرت جهانی اربعین به عنوان یک منظومه آیینی و ظرفیت‌ها و ارزش‌های اخلاقی، معنوی و انسانی آن بهره برد.

دکتر بهرامی همچنین یادآور شد: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با همکاری استانداری کرمانشاه و استانداری دیاله و اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی و دانشگاه‌های عراق، پیش‌نشست کنگره بین‌المللی در عراق را به‌زودی برگزار خواهد کرد.


 

آخرین اخبار