آخرین اخبار

دکتر زلفی‌گل گفت: پروفسور شمسی‌پور سرمایه نمادین کشور است و چنین شخصیت‌های والایی در کشور ما الگو هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، همایش گرامیداشت مقام شامخ «پروفسور مجتبی شمسی‌پور» دانشمند فرزانه جهان و چهره علمی ماندگار ایران اسلامی، صبح امروز پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه 1402 با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولان عالی رتبه کشور، علما، اندیشمندان، اساتید و فرهیختگان آموزش عالی و جامعه دانشگاهیان، در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری دانشکده علوم دانشگاه رازی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن قدردانی و تجلیل از مقام شامخ پروفسور شمسی‌پور دانشمند برجسته جهان و چهره علمی ماندگار ایران اسلامی در سخنانی با ذکر خاطراتی از اساتید دوره کارشناسی، ارشد و دکترای خود که شاگرد دکتر شمسی‌پور بودند، افزود: در واقع بنده شاگرد شاگردان استاد شمسی‌پور هستم و به این موضوع افتخار می‌کنم.

وی بیان کرد: ایمان و وابستگی به خالق رحمان از ویژگی‌های بارز پروفسور شمسی‌پور است و این خصلت نیکو سبب شده که پروردگار متعال به زندگی ایشان برکت ببخشد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم شرط انصاف، ادب و مروت را در نظر بگیریم، قسمت عمده توفیقات پروفسور شمسی‌پور مرهون حمایت و همراهی همسرشان است که طی این سالها تمام مشغله‌های ایشان را پذیرفته و همواره در کنار ایشان و  همراهشان بوده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی در یک خانواده قوام و دوام باشد، همه اعضای آن خانواده موفق هستند و خدا به این زندگی برکت می‌دهد و امروز می‌بینیم فرزند پرفسور شمسی‌پور نیز راه درست و ارزشمند پدر خود را ادامه داده و در آینده قطعا یکی از مدیران موفق خواهد بود که در مسیر پیشرفت و اعتلای کشور تأثیر خواهد گذاشت.

دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: پروفسور شمسی‌پور تاکنون ۱۵۰ استاد دانشگاه در کشور تحویل داده و گروه‌های علمی ایشان حدود ۱۰ هزار مقاله تاکنون داشته‌اند که بیش از ۱۰۰ هزار ارجاع به آنها صورت گرفته است. چنین شخصیت‌های والایی در کشور ما الگو هستند، قطعا دانشجویان پروفسور شمسی‌پور نیز همان شیوه عملکردی ایشان را در آینده برای دانشجویان خود خواهند داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: پروفسور شمسی‌پور در توسعه علم شیمی در کشور تلاش‌های ارزنده‌ای داشته و ایشان نشریه انجمن شیمی آمریکا را از صفر راه اندازی نمودند که یک کار خیر علمی محسوب می‌شود. پروفسور شمسی‌پور ۲۰ سال بدون دستمزد در سمت ریاست انجمن شیمی ایران بود و حتی در برخی مواقع از جیب خود برای این حوزه هزینه نموده‌اند. زمانیکه این تکه‌های پازل را در کنار هم قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که خداوند به وجود این شخصیت برکت داده و تاکنون منشأ کارهای خیر و پیشرفت‌های بسیاری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه باید قدر سرمایه‌های نمادین خود باشیم، افزود: پروفسور شمسی‌پور نمونه یک انسان با مرام و معرفت هستند، ایشان این فرصت را داشت تا در بهترین دانشگاه‌های دنیا و ایران جایگاه داشته باشد، اما همه آنها را رها کرده چرا که می‌داند در شهر و زادگاهش به او نیاز دارند. ایشان سرمایه نمادین کشور است و سرمایه نمادین در هر جایی باشد به آن مکان ارزش و قیمت می‌دهد و جایگاه آن را بالا می‌برد.

پروفسور مجتبی شمسی‌پور در سال ۱۳۲۸ در کرمانشاه متولد شد. وی تحصیلات خود را تا پایان دیپلم در کرمانشاه به پایان برد و در سال ۱۳۵۲ موفق به دریافت لیسانس شیمی از دانشگاه صنعتی شریف شد.

پروفسور شمسی پور گرایش شیمی تجزیه را ادامه داد و در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ فوق لیسانس در دانشگاه صنعتی شریف شد. سپس برای دریافت دکترای شیمی تجزیه به آمریکا عزیمت کرد و در سال ۱۳۵۸ موفق به دریافت دکترا از دانشگاه ایالتی میشیگان گردید.

پروفسور شمسی‌پور در سال ۱۳۷۱ به درجه استادی در ایران ارتقا یافت.

برنده جایزه کتاب سال در ۱۳۶۸، برنده جایزه فستیوال ملی خوارزمی در سال ۱۳۷۰ در علوم محض، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۷۳،  شیمی دان برگزیده انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۷۴، برنده جایزه کامستک در سال ۱۳۷۴، محقق برگزیده و خاص وزارت علوم در سال ۱۳۷۹، برنده جایزه شیمی همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۱، دریافت نشان لیاقت در پژوهش از رئیس‌جمهور در سال ۱۳۸۱، کسب جایزه آیسسکو در سال ۱۳۸۴ و استاد ممتاز دانشگاه رازی، نمونه‌های محدودی از موفقیت‌های استاد برجسته پروفسور شمسی پور است.

آخرین اخبار