آخرین اخبار

فرماندار کرمانشاه گفت: همایش هورامان کمک شایانی به توسعه گردشگری و رشد اقتصادی نه تنها در منطقه اورامانات بلکه در کل استان خواهد نمود. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در راستای "تفاهم نامه پژوهشی منعقده فی مابین دانشگاه رازی و فرمانداری کرمانشاه" ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ دبیر علمی و مدیران اجرایی همایش بین المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار با فرماندار کرمانشاه دیدار نمودند.

در این جلسه دکتر زرتشتیان، دبیر اجرایی همایش به تشریح فرایند اجرایی همایش پرداخت. در ادامه دکتر بهرامی، رئیس پژوهشکده دانشگاه رازی به بیان ضرورت بهره گیری از ثبت جهانی هورامان پرداخت و جناب اقای دکتر نادری، دبیر محترم علمی همایش ضمن اهمیت برگزاری این همایش با میزبانی استان کرمانشاه به بیان الزامات اداری مورد نیاز جهت اجرای هر چه بهتر همایش پرداخت و نقش استانداری، فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی را در برگزاری همایش نقشی کلیدی عنوان نمود.

در ادامه فرماندار کرمانشاه، ضمن تقدیر از این اقدام ارزشمند و ضرورت طرح بسیاری از مسائل شهر در حوزه دانشگاه و ورود دانشگاهیان به فضای اجرایی به منظور رفع موانع و معضلات موجود بیان داشت: فرمانداری کرمانشاه همواره بهره گیری از دانش و راهکار‌های علمی اساتید دانشگاهی را در اولویت کار‌های خود قرار داده است و به عینه اثرات مثبت این تعامل و هم فکری را در بررسی و حل مشکلات مشاهده نموده است. 

مهندس رنجبر افزود: با توجه به اهمیت برگزاری همایش هورامان و منافع اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن بر استان، این فرمانداری آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری اعلام نموده و سرکار خانم جشن پرووکانی، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری به عنوان نماینده تام الاختیار فرمانداری مسولیت انجام هرگونه همکاری، هماهنگی با دانشگاه رازی را بر عهده خواهند داشت.

همایش هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار در ۲۵ و ۲۶ تیرماه در استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

در نشست سه شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات /هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، اورامات/ هورامان به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات شامل دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت، لهون است. حدود ۷۰۰ روستا در منطقه اورامانات/ هورامان قرار دارد.

منطقه هورامان/اورامانات منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور بین دو استان کردستان و کرمانشاه واقع شده که دارای کوه‌های سربه فلک کشیده و رود‌های خروشان است. وجود این عوامل طبیعی دره‌هایی را شکل داده که ساکنان هورامان/ اورامانات، هزاران سال در تعامل با طبیعت زندگی کرده و این تعامل را می‌توان در باغ‌های پلکانی، معماری پلکانی زندگی هوار نشینی (کوچ گاه‌های موقت)، جشن‌ها و آیین‌های اصیل، صنایع‌دستی منحصر بفرد منطقه و... مشاهده کرد.

آخرین اخبار