آخرین اخبار

همایش تجلیل از فعالان تولیدی در زمینه طرح بورسیه شغلی و قانون جهش تولید دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، همایش تجلیل از فعالان اقتصادی، صنعتی و تولیدی در زمینه طرح بورسیه شغلی و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، 27 اردیبهشت ماه 1402، با حضور جمعی از دانشگاهیان، مسئولان و فعالان حوزه صنعت و تولید استان در سالن اجتماعات مجتمع سیمان سامان ماهیدشت برگزار شد.

در این همایش، دکتر علیرضا اکبرزاده معاون فناوری و نوآوری سازمان بسیج اساتید کشور، طی سخنانی اظهار داشت: کمک به رشد آموزش عالی و اعتلای اسناد بالادستی کشور از اولویت‌های سازمان بسیج اساتید است.

وی با تأکید بر توجه سازمان بسیج اساتید در جهت شناسایی و احصاء مسائل و ارائه راه حل‌هایی برای کمک به حلقه مفقوده میان صنعت، دانشگاه و بازار و استفاده از علم و فناوری برای کمک به اعتلای کشور تصریح کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با ارگان‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌ها داریم که برخی از آنها منجر به عقد قرارداد و برخی دیگر در شرف انعقاد قرارداد هستند.

دکتر اکبرزاده با بیان اینکه امروز فناوری‌های نوظهور در کشور رشد پیدا کرده است، گفت: تغییر نیروی کار ارزان به نیروی کار نوآور، ماهر و فناور هدف مهمی است که سبب رشد سریع در تولید می‌شود.

وی با اشاره به برخی از اهداف سازمان بسیج اساتید کشور و تشریح اولویت‌های این سازمان افزود: تقویت بخش خصوصی و اولویت بخشی به کارآفرینان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان از جمله این موارد است. نکته مهم در استان‌ها و در ارگان‌های مختلف توجه به مقوله نوآوری درون زا به ویژه نوآوری فناورانه و سرمایه‌گذاری بر منابع انسانی به ویژه منابع انسانی نخبه است.

در ادامه پروفسور محمدمهدی خدایی مشاور استاندار کرمانشاه در امور علم و فناوری در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با حضور سرمایه‌گذاران و حمایت از کارآفرینان و جوانان نخبه شاهد رشد و شکوفایی عرصه تولید و صنعت استان باشیم.

دکتر خدایی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بحث شعار سال افزود: با توجه به قوانینی که در خصوص تحقق شعار سال ایجاد شده، مانند «قانون جهش تولید دانش بنیان» با استفاده از طرح بورسیه شغلی برای دانشجویان، فضای خوبی برای تحقق این شعار فراهم شده و در این راستا، رشد تولید و استفاده از نخبگان کشور به ویژه نخبگان دانشگاهی در راستای عملیاتی شدن شعار سال محور همه فعالیت‌های ما قرار دارد.

وی یادآور شد: فارغ التحصیلان، دانشجویان و استادان ایرانی در جهان همواره می‌درخشند و در کار خود موفق هستند. آنها نمونه عینی توان کار عملی و نمونه موفقی از افتخار آفرینی در جهان هستند. دانشجویان ما بسیار توانمند هستند و این توانمندی خود را در خارج از کشور نیز به منصه ظهور رسانده‌اند و بسیار موفق شده‌اند. این مهم نشان داد که ظرفیت و پتانسیل فوق‌العاده‌ای در کشور وجود دارد که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی ‌نیم و یا کم استفاده می‌کنیم.

دکتر خدایی بیان کرد:  اگر شرایط کار در کشور برای فارغ التحصیلان مهیا باشد و وارد عرصه صنعت شوند، می‌توانند شکوفایی و تحول ایجاد کنند. بورسیه تحصیلی فرصت ارزشمندی به شمار می‌آید و تقویت بحث تحقیق و توسعه شرکت‌ها و واحدهای صنعتی استان کرمانشاه و ایجاد تحول در آنها با استفاده از طرح بورسیه شغلی موردتوجه قرار دارد که این مهم سبب افزایش ارزش افزوده و رشد تولید خواهد شد.

وی یادآور شد: از همه شرکت‌های استان که در طرح بورسیه شغلی سهیم شده‌اند، تشکر می‌کنم؛ این امر یقیناً منجر به شکوفایی واحدهای تحقیق و توسعه خواهد شد و همه از این فرصت سود می‌برند.

در ادامه دکتر نامدار یوسفوند مسئول خانه نخبگان استان کرمانشاه در سخنانی ضمن قدردانی از دست اندرکاران این همایش، در سخنانی، ارتباط و تعامل ایده‌آل دانشگاه با صنعت در استان را مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که این همایش آغازی برای تعمیق همکاری و تعامل دانشگاه و صنعت باشد.

وی با اشاره به اولویت‌های سازمان بسیج اساتید و خانه نخبگان در کشور افزود: اجرای قانون جهش تولید از مهمترین اولویت‌ها است و در این راستا، صنایع و شرکت‌های تولیدی، مسائل و نیازهای خود را با هدف تحقیق در اختیار دانشگاهیان قرار می‌دهند و دانشمندان بر روی آنها تحقیق می‌کنند. هزینه این کار نیز از محل مالیات پرداخت می‌شود و بار مالی برای دانشگاه و شرکت تولیدی ایجاد نخواهد کرد و این مهم سبب حلقه اتصال دانشگاه‌ها با بخش صنایع می‌شود.

دکتر یوسفوند بورسیه شغلی برای دانشجویان را از دیگر اولویت‌های سازمان بسیج اساتید و خانه نخبگان در کشور دانست و افزود: اجرای طرح بورسیه شغلی در صنعت فرآیندی بسیار مهم برای مهارت افزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان است و دانشجویان در این طرح علاوه به صورت عملی نیز وارد میدان خواهد شد و داشته‌های نظریه خود را در عمل به کار می‌گیرند و مهارت پیدا می‌کنند.

وی اجرای موفق طرح بورسیه شغلی دانشجویان را سبب کاهش مهاجرت نخبگان و رونق تولید دانست و گفت: اجرای طرح کارورزی نیز از دیگر اولویت‌ها است. مدیران صنایع خواستار حضور فارغ التحصیلان و دانشجویان در طرح کارورزی هستند. از دیگر طرح‌های ما حضور کارآفرینان و مدیران صنایع و افراد موفق در عرصه جنگ اقتصادی، در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان هستند تا تجربیات و داشته‌های خود را به دانشجویان انتقال دهند. این مهم در قالب "طرح رویش جوانه‌های امید" اجرا خواهد شد، چرا که امروز دشمن هر روز ناامیدی را در ذهن جوانان ما پمپاژ می‌کند و وظیفه ما است که این ناامیدی را تبدیل به امید کنیم.

در ادامه دکتر مهدی حسین‌پور مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: استان کرمانشاه امروز در شرایطی در عرصه اقتصاد و علم و دانش خوش می درخشد که بنا به آمار سازمان ملل متحد ۱۱۵۲ بار مورد حمله دشمن تا بن دندان مسلح صدام قرار گرفته و امروز نخبگان ما در عرصه اقتصاد و علم و تولید حرفی برای گفتن دارند.

وی تعامل بیش از پیش صنعت با دانشگاهیان را سبب تحول در عرصه تولید و اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان دانست با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای عملیاتی شدن شعار سال ابراز امیدواری کرد که با همگرایی و تعامل بیش از پیش میان صنعت، آموزش عالی و دانشگاه شاهد اقتدار علمی و رشد تولید و شکوفایی صنعت باشیم.

در پایان این مراسم، جمعی از فعالان بخش خصوصی و تولیدی استان کرمانشاه مورد تقدیر قرار گرفتند.

آخرین اخبار