آخرین اخبار

سرپرست دانشگاه رازی گفت: همایش بین‌المللی با محوریت «جهاد تبیین» و با همراهی دانشگاه‌های استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست رؤسای دانشگاه‌ها، معاونین فرهنگی و مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه، 26 اسفندماه 1400، با محوریت موضوع «جهاد تبیین»، در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی، در این جلسه ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی برای همگان، اعیاد مبارک شعبان‌المعظم را تبریک گفت و در سخنانی اظهار داشت: در آستانه فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت، از درگاه خداوند متعال، خیر و برکت و سربلندی و شادی برای همگان آرزومندم.

وی در ادامه پیرامون موضوع «جهاد تبیین» به عنوان امر مورد تأکید مقام معظم رهبری اظهار داشت: در اهمیت مقوله «جهاد تبیین» باید اشاره کرد که «ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان کشور» در وزارت عتف مستقر شده است و تمامی مراکز آموزش عالی کشور نیز آمادگی خود را برای فعالیت جدی در این زمینه اعلام نموده‌اند.

دکتر احمدی «جهاد تبیین» را از راهکارهای مهم برای مقابله با تحریف در گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی دانست و افزود: برای خنثی‌سازی توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان نظام باید به مسأله «جهاد تبیین» پرداخت.

وی بیان کرد: امروز جهاد اکبر، «جهاد تبیین» است و در این جهاد، از راه و روش و مسلک انسان‌ها تعبیر می‌شود و تأثیر آن بسیار زیاد است. دانشگاه به عنوان یک مرجع علمی و فرهنگی در کشور باید با همه ظرفیت‌ها در این زمینه ایفای نقش نماید.

دکتر احمدی بازنمایی مناسب از ظرفیت‌های دانشگاه در ابعاد مختلف با استفاده از بسترها و تبلیغات رسانه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور در مجامع عمومی، ارائه گزارش دستاوردها و زمینه‌سازی برای حضور مؤثر رسانه‌ای نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی از جمله راهبردهای تبیینی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر احمدی همچنین اردوهای راهیان نور را فرصتی بسیار مغتنم برای ورود به مسأله «جهاد تبیین» دانست و گفت: در این حوزه نیاز به هم‌افزایی داریم تا بتوانیم گام‌های بلندی برداریم. امروزه دشمن در پی ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه است و به همین دلیل تزریق امید به جامعه بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: بحمدلله پیشرفت‌های علمی در کشور حیرت‌انگیز است، در بحث مقابله با بیماری کرونا، تولید چندین نوع واکسن توسط دانشمندان کشورمان گواه این مهم است اما باید در زمینه «تبیین» بیش از پیش کار کنیم.

سرپرست دانشگاه یادآور شد: در خصوص موضوع «جهاد تبیین»، تمام ظرفیت‌های دانشگاه رازی برای عملیاتی نمودن برنامه‌‌های دانشگاه‌های استان در این راستا به کار گرفته می‌شود. یک همایش بین‌المللی نیز با محوریت «جهاد تبیین» در دستور کار قرار گرفته است و إن‌شاءلله با همراهی همه دانشگاه‌های استان برگزار خواهد شد.

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین جواد افشار نجفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی با آرزوی تعجیل در فرج امام زمان (عج) و تبریک عید نیمه شعبان اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا ...ٌ ﴿۴ / صف﴾: در حقيقت ‏خدا دوست دارد كسانى را كه در راه او صف در صف جهاد مى‌كنند...». موضوع جهاد فقط منحصر به جهاد با جسم و جبهه‌های نبرد نیست بلکه طبق فرمایش حضرت علی(ع)؛ «با زبان هم می‌توانید جهاد کنید». چه بسا افرادی در امر جهاد تبیین به شهادت برسند و لذا مقام معظم رهبری در این برهه بر جهاد تبیین تأکید بسیار دارند.

در ادامه دکتر دادفر مدیر حراست دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: مهمترین شالوده بعثت در زمان پیامبر اعظم(ص) «جهاد تبیین» بود و ۱۳ سال از دوران دعوت حضرت محمد(ص) به تبیین اصول اساسی دین اسلام و افشای شرک گذشت.  امروز علیه جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات شبانه‌روزی از سوی دشمنان انجام می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد بنده در این زمینه ایجاد دبیرخانه دائمی «جهاد تبیین » در دانشگاه رازی متشکل از کارگروه‌های مختلف اعم از کارگروه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. در کنار رؤسای دانشگاه‌ها، از ظرفیت‌های اجرایی استان نیز باید استفاده شود و در این شورای اندیشه‌ورزی، سیاست‌گذاری ویژه‌ای انجام گیرد.

همچنین در این جلسه دکتر عباس حاج زین‌العابدینی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های بنده این است که فرمایش مقام معظم رهبری به درستی فهم نشود و به سرانجامی که باید نرسد. مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: «اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران حتی دین را هم وسیله‌ هوسرانی خودشان قرار خواهند داد».

وی افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1395 در دیدار دانشجویان فرمودند: تبیین، تبیین، تبیین  اساس کار ماست ما با ذهن‌ها مواجه هستیم با دلها مواجه هستیم باید دلها قانع شود. بر این اساس اهمیت جهاد تبیین آشکار است.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص موضوع نشست پرداختند.

برای مشاهده گزارش ویدیویی این جلسه کلیک کنید.

آخرین اخبار