آخرین اخبار

نخستین نشست هیأت اندیشه‌ورز دانشگاه‌های استان کرمانشاه با حضور اعضای این هیأت در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه هیأت اندیشه‌ورز دانشگاه‌های استان کرمانشاه با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان، یکم آذر ماه 1402 در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس هیأت اندیشه‌ورز دانشگاه‌های استان توضیحاتی در خصوص وظایف و اهداف هیأت اندیشه‌ورز ارائه داد.

وی شناخت دقیق مسائل و تدوین برش استانی اسناد، سیاست‌ها و مصوبات در مدل حکمرانی استانی، راهبری و پیاده‌سازی اسناد، سیاست‌ها و مصوبات با استفاده از ظرفیت‌های استانی، تنظیم‌گری اسناد، سیاست‌ها و مصوبات با استفاده از ظرفیت‌های استانی و پیشرفت همه‌جانبه علم و فناوری استان در پرتو حفظ هویت، اصالت جمعی و ریشه‌های فرهنگی مردم استان را از اهداف تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی برشمرد.

دکتر احمدی با اشاره به وظایف هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی افزود: تدوین نظام مسائل علم و فناوری استان و اولویت بندی آن، مشارکت در تدوین اسناد و سیاست‌های علم و فناوری، تدوین برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور از جمله این وظایف است.

وی مشارکت نخبگان استان در زمینه میزهای تخصصی ستاد علم و فناوری، راهبری و نظارت بر اجرای مصوبات شورا و ستاد در استان، پایش، رصد، ارزیابی و گزارش وضعیت شاخص‌های علم و فناوری در استان و گفتمان‌سازی، تبیین و ترویج اسناد و مصوبات شورا در استان را از دیگر وظایف برشمرد.

دکتر احمدی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که اگر نمی‌توانیم برای کشور یک نقشه واحد داشته باشیم باید آن را متناسب با استان‌ها تنظیم کنیم. مشکلات هر استان را بشناسیم و متناسب با نیازها و مشکلات هر استان تصمیم‌گیری شود.

همچنین دکتر دادفر دبیر هیأت اندیشه‌ورز دانشگاه‌های استان در این نشست، ارکان هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی را متشکل از رئیس دانشگاه مادر مرکز استان (رئیس هیأت)، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان (نایب رئیس)، معاون آموزشی دانشگاه مادر مرکز استان (دبیر هیأت)، رئیس جهاد دانشگاهی مرکز استان، رئیس دانشگاه آزاد استان، رئیس دانشگاه پیام نور استان و رؤسای تمامی دانشگاه‌های دولتی استان عنوان کرد.

وی رؤسای پژوهشگاه‌های استان، رئیس پارک علم و فناوری استان، رئیس بنیاد نخبگان استان، یک نفر از رؤسای نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان به انتخاب مجمع نهاد نمایندگی استان، مدیر عامل منتخب شرکت‌های دانش بنیان، تعداد 6 تا 8 نفر از شخصیت‌های حقیقی از میان نخبگان منتخب و صاحب نظران استان به پیشنهاد رئیس هیأت را از دیگر ارکان هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی عنوان کرد.

دکتر دادفر با اشاره به وظایف دبیرخانه هیأت اندیشه‌ورز اظهار داشت: دبیرخانه هیأت به صورت مستمر و سالانه گزارش روند اجرای مصوبات شورا و ستاد را انجام و نتایج تحقیقات و تحلیل‌ها از وضعیت علم و فناوری در استان را به ستاد ارسال می‌کند.

وی بیان کرد: دبیرخانه هیأت می‌تواند متناسب با وظایف خود و بر حسب مورد، گروه‌های کار (علمی - مشورتی) را با عضویت اعضای هیأت و دعوت از افراد صاحب‌نظر تشکیل دهد. همچنین دبیرخانه هیأت موظف است، تمهیدات لازم را برای تشکیل جلسات هیأت حداقل هر ماه یکبار فراهم نماید.

دکتر دادفر با بیان اینکه هیأت اندیشه‌ورز با توجه به نوع وظایف و اهمیت آن با هیچ یک از شوراها و کارگروه‌های استان قابل ادغام نیست، افزود: مصوبات هیأت، از سوی رئیس هیأت، جهت طرح در جلسات شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور و صحن شورا به ستاد ارسال می‌شود.

در این نشست، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظراتی از سوی رؤسای دانشگاه‌های استان مطرح شد. از جمله این موضوعات، ضرورت توجه به همه دانشگاه‌های استان در برنامه آمایش، بحث ادغام دانشگاه‌ها، ضرورت ایجاد تحولات در نظام آموزشی و تمرکز بر مسائل اولویت‌دار در بررسی اسناد بالادستی و... مطرح شد.

آخرین اخبار