آخرین اخبار

در آستانه هفته وحدت حوزه و دانشگاه، نشست هم‌اندیشی با موضوع "بررسی نقش حوزه و دانشگاه در دفاع عقلانی از دین" با حضور حضرت آیت الله فیاضی در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در آستانه هفته وحدت حوزه و دانشگاه، نشست هم‌اندیشی با موضوع «بررسی نقش حوزه و دانشگاه در دفاع عقلانی از دین» عصر روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور حضرت آیت الله فیاضی رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، جمعی از استادان دانشگاه و حوزه‌های علمیه، در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، حضرت آیت الله غلامرضا فیّاضی رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در خصوص موضوع «بررسی نقش حوزه و دانشگاه در دفاع عقلانی از دین» به ایراد سخن پرداخت.

ایشان فطرت الهی را وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات دانست و افزود: عقل و تفکر وجه تمایز انسان از حیوانات است. هرکسی که این‌ها را در خود از بین برده باشد بدتر از حیوانات است، اما اگر کسی در رشد فضیلت‌های اخلاقی بکوشد و از عقل و تفکر بهره ببرد و دستورات دین اسلام را چراغ راه خود قرار دهد مقام او از ملائک نیز بالاتر می‌رود.

آیت الله فیّاضی بیان کرد: برای رشد اخلاقی و فضیلت‌های انسانی باید به جنبه درونی که همان عقل است و جنبه بیرونی که انبیاء الهی و اوصیاء هستند، توجه کرد.

ایشان در ادامه، ضمن مهم خواندن مسأله وحدت حوزه و دانشگاه، دفاع عقلانی از دین را رسالت علمای حوزوی و دانشگاهی دانست و افزود: نگاه عقلانی و حکمی به مقوله دینداری محور مهمی برای همکاری و همدلی استادان دانشگاه و حوزه است و در این رمینه باید همکاری و تعامل بیشتر شود.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، در سخنانی، حوزه علمیه و دانشگاه را ارکان اصلی بالندگی علمی و دینی در کشور دانست و اظهار داشت: این دو رکن نقش اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های والای این انقلاب داشته‌اند و همچنان از ارکان اساسی در پیشبرد اهداف متعالی نظام هستند.

دکتر احمدی وحدت حوزه و دانشگاه را در اتحاد ملی و انسجام اسلامی، بصیرت‌افزایی، خنثیکردن توطئه‌های دشمنان و تربیت نیروی انسانی متفکر و متعهد حائز اهمیت دانست و افزود: ارتباط بین حوزه و دانشگاه باعث قدرتمندترشدن نظام می‌شود.

وی تبادل علمی میان حوزه و دانشگاه، برگزاری نشست‌ها و مجامع مشترک و ایجاد ارتباط بیشتر در رشته‌های مختلف نظیر علوم انسانی، الهیات، فلسفه و... را مورد تأکید قرار داد و گفت: می‌توان گفت که حوزه و دانشگاه مکمل هم هستند و وحدت و تعامل جدّی میان این دو رکن، در حل مشکلات و مسائل جامعه بسیار مؤثر خواهد بود.

در ادامه دکتر حسین صدیقی مدیر مرکز تخصصی کلام و تفسیر حوزه علمیه استان، در سخنانی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تجلّی وحدت حوزه و دانشگاه دانست اظهار داشت: راه خنثی نمودن توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام، وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی ضمن اشاره به پیشینه وحدت حوزه و دانشگاه افزود: به طور کلی وحدت حوزه و دانشگاه همواره مورد تأکید و توجه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی) بوده است و باید به این مسأله توجه داشت که فاصله بین حوزه و دانشگاه خواسته اصلی دشمنان است.

در ادامه تعدادی از استادان و روحانیون حاضر، به بیان نقطه نظرات و همچنین سوالات خود در خصوص مقوله دفاع عقلانی از دین و بحث وحدت حوزه و دانشگاه پرداختد و آیت الله فیّاضی به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند.

شایان ذکر است؛ حضرت آیت‌الله غلامرضا فیاضی «زید عزه» (زاده ۱۳۲۸ش در قم) استاد سطوح عالی فقه، اصول، تفسیر و فلسفه در حوزه علمیه قم، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو هیأت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی می‌باشند.

ایشان در بخش علوم عقلی از شاگردان حضرات آیات جوادی آملی، مصباح یزدی، حاج آقا محمد شاه‌آبادی، حسن حسن‌زاده آملی و محمدعلی گرامی است و تدریس دروس مختلف دوره مقدمات، سطح، بدایه، نهایه، شرح اشارات، اسفار و... را در زمره فعالیت‌های ارزشمند آموزشی خود دارد.

از جمله آثار تألیفی آیت‌الله فیاضی «هستی و چیستی در مکتب صدرایی»، «تصحیح المنطق» و «تصحیح نهایة الحکمة» است.

عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی؛ مدیر مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی؛ مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ عضو شورای مدارک حوزه علمیه قم؛ رئیس کمیته فلسفه و کلام مدارج علمی حوزه علمیه قم؛ نماینده استان خراسان شمالی در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری از جمله مسئولیت‌های آیت‌الله فیاضی می‌باشد.

آخرین اخبار