آخرین اخبار
69496
با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛

نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه رازی با معاون سیاسی، امنیتی استانداری

نشست هم‌اندیشی استادان گروه‌های آموزشی علوم سیاسی، علوم اجتماعی و حقوق دانشگاه رازی با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ نشست هم‌اندیشی استادان گروه‌های آموزشی علوم سیاسی، علوم اجتماعی، حقوق و تاریخ دانشگاه رازی با علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در روز سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ با محوریت «انتخابات مجلس شورای اسلامی» در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

بررسی راهکارهای مناسب برای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو محور این نشست بود.

در آغاز این جلسه، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن قدردانی از حضور اساتید و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در این نشست، در سخنانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با «مشارکت» شناخته می‌شود. اولین و مهم‌ترین کشوری که در جهان می‌تواند داعیه مشارکت مردمی داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران است. چراکه علاوه بر حضور باشکوه مردم در قبل از انقلاب، در ۲۲ بهمن ۵۷ و نیز 50 روز بعد در ۱۲ فروردین حماسه‌ای پرشور با حضور مردم برای اخذ رأی رقم خورد در حالیکه در دیگر کشورها چندین ماه و حتی چند سال در جریان انقلاب‌‎ طول می‌کشد تا انتخابات برگزار شود.

رئیس دانشگاه رازی افزود: تمام ارکان جمهوری اسلامی ایران با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود و مشارکت در جمهوری اسلامی ایران حرف اول را می‌زند.

دکتر احمدی مشارکت مردم را پشتوانه نظام و انقلاب دانست و افزود: در جمهوری اسلامی ایران آنچه که باعث شده این نظام ریشه عمیق و وثیق در بین ملّت پیدا کند، بحث انتخابات است.

وی با استناد به قرآن کریم، بر اهمیت مشارکت مردم و بهره‌مندی از شور و مشورت تأکید کرد و افزود: خداوند متعال در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِي الأَمرِ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ»؛ «به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.» بر اساس این آیه شریفه؛ می‌بینیم که پیامبر خاتم(ص) نیز به مشورت با مردم توصیه شده است.

دکتر احمدی با بیان اینکه بالاترین رسالت برای جذب مشارکت مردم در انتخابات بر عهده دانشگاهیان است، افزود: نخبگان دانشگاه باید با تبیین و گفتگو و ارائه راهکار نشان دهند که چطور مجلس در رأس امور و عصاره فضائل ملّت است. در حقیقت هرچقدر که به شبهات جامعه پاسخ ندهیم با تبعات منفی مواجه خواهیم شد.

در ادامه علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در سخنانی ضمن قدردانی از حضور اساتید دانشگاه در این نشست، اظهار داشت: متاسفانه در استان کرمانشاه نوعی بیگانگی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی در مردم مشهود است و علّت آن نیز ممکن است معلول کارکرد کارگزاران و سیاستمداران و همچنین حوزه‌های مختلف فرهنگی و... باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه تأکید کرد: دغدغه ما مشارکت نهادینه‌شده اجتماعی و سیاسی است و اینکه مردم عزیز ما در شئون مختلف اجتماعی و سیاسی ایفای نقش کنند.

شعبانی بیان کرد: دغدغه ما این است که چگونه بتوانیم مردم استان کرمانشاه را به صورت نهادینه و فعال در حوزه انتخابات مشارکت دهیم و مردم را نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی حساس کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید از دانش، تخصص و توانمندی اساتید متخصص در حوزه‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و حقوق بهره‌مند باشیم. متأسفانه همه دغدغه‌ها در استان کرمانشاه به سمت زیرساخت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری است و در بحث اداره استان و حکمرانی توجه چندانی به زیرساخت‌های فرهنگی و نرم‌افزاری صورت نگرفته است.

شعبانی افزود: باید از ظرفیت اساتید دانشگاه به‌ویژه در حوزه علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و حقوق و همچنین از دستاوردهای علمی و پژوهشی این عزیزان در اداره استان استفاده شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب در جهت تعالی و رشد استان دست یابیم.

در این نشست، طرح این پرسش که «نخبگان دانشگاه چگونه می‌توانند میزان مشارکت مردم را در انتخابات ارتقا دهند؟» مورد بحث و محور گفتگو قرار گرفت.

همچنین اساتید حاضر در این نشست به  بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص موضوع انتخابات و مشارکت مردم پرداختند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز از دیدگاه نخبگان علوم سیاسی و اجتماعی دانشگاه بهره برد.

آخرین اخبار