آخرین اخبار

نشست منطقه‌ای مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج وزارت علوم به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین نشست منطقه‌ای مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1401، مورخ 25 خرداد ماه به میزبانی دانشگاه رازی (دبیر منطقه) با محوریت هم‌اندیشی پیرامون موضوعات مختلف کاری و همچنین با موضوعیت "جهاد تببین" برگزار شد.

در این جلسه مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های کردستان، صنعتی کرمانشاه، ایلام، لرستان، پارک‌های علم و فناوری کردستان، جهاد دانشگاهی کرمانشاه، ایلام و لرستان حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشارنجفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: یکی از کارهایی که روابط عمومی به خوبی می‌تواند آن را با توجه به شناخت دقیق نیازها، اهداف کلان مجموعه و هدف‌گذاری دانشگاه انجام دهد، "جریان‌سازی" است.

وی افزود: آگاهی وسیع از مسائل و مشکلات مجموعه دانشگاه و انتقال پیام مسئولین به دانشجویان و اعضای هیأت علمی و... از دیگر وظایف روابط عمومی است که می‌تواند به زیبایی این مهم را به انجام برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی بیان کرد: در قرآن کریم شاید موضوعی که بتوان آن را به حیطه کار روابط عمومی و عرصه اطلاع‌رسانی نسبت داد، "داستان سلیمان و هُدهُد و ملکه سبا" است، آنچه در این داستان شایان توجه است؛ دقت حضرت سـلیمان به سخنان هُدهُد، تحقيقات بيشتر در موضوع مورد بحث و اشراف و آگاهی از شرایط است و این اقدام هُدهُد سبب ایمان‌آوردن یک ملّت شد.

وی با ادامه توضیحات گفت: در حقیقت پیام این داستان قرآنی؛ تحلیل، بررسی و بصیرت است که این موضوع برای پیشبرد اهداف روابط عمومی بسیار تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی کار در عرصه روابط عمومی را بسیار حسّاس، دشوار و نیازمند مجاهدت شبانه‌روزی و دقّت و اطلاعات بالا دانست و در پایان برای همه فعالان حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آرزوی موفقیت نمود.

در ادامه دکتر احمدی، سرپرست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی و توفیق برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: حیطه کاری روابط عمومی نه فقط منحصر به سازمان بلکه فراتر از آن است.

وی افزود: امروزه با غول رسانه‌ای جهان غرب و دنیای زور و استکبار مواجه هستیم و در یک جنگ نابرابر با دشمنان قرار داریم، امّا با استعانت از آیه شریفه «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (آیه ۳۰/ روم) حرف‌‌های ما به دل خواهد نشست همانطور که اکنون در عرصه بین‌المللی با عِدّه و عُدّه کم در معادلات جهانی حرف خود را می‌زنیم.

دکتر احمدی با اشاره به اهمیّت کار روابط عمومی در نهادها و سازمان‌ها، خطاب به مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی گفت: حیطه کاری فعالان عرصه روابط عمومی رسالت محوری است نه وظیفه محوری، روابط عمومی نباید فقط منعکس‌کننده خبر باشد؛ بلکه رصد و تحلیل مباحث و موضوعات پیش‌آمده بسیار مهم است. روابط عمومی باید تسهیل‌کننده ارتباطات بخش‌های مختلف و همچنین جامعه و سازمان مربوطه باشد.

دکتر احمدی با اشاره به اهمیّت کار روابط عمومی در نهادها و سازمان‌ها، خطاب به مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی گفت: حیطه کاری فعالان عرصه روابط عمومی رسالت محوری است نه وظیفه محوری، روابط عمومی نباید فقط منعکس‌کننده خبر باشد؛ بلکه رصد و تحلیل مباحث و موضوعات پیش‌آمده بسیار مهم است. روابط عمومی باید تسهیل‌کننده ارتباطات بخش‌های مختلف و همچنین جامعه و سازمان مربوطه باشد.

دکتر احمدی رسالت روابط عمومی در بحث «جهاد تبیین» را یادآور شد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع و تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، دانشگاه رازی در تدارک میزبانی اولین همایش بین‌المللی «جهاد تبیین» است و امیدواریم این اقدام، گامی در جهت تحقق منویات مقام عظمای ولایت و روشنگری در باب دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد.

در ادامه دکتر تورج زینی‌وند دبیر روابط عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج کشور ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی و موفقیت برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: بسیار خرسندیم که امروز میزبان شما فرهیختگان و تلاشگران عرصه روابط عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم و امیدواریم که این جلسه آغازی برای همکاری صمیمانه و پیشبرد اهداف متعالی در حیطه روابط عمومی و برنامه‌های مشترک کاری باشد.

دکتر زینی‌وند با اشاره به موضوعیت جلسه در خصوص "جهاد تبیین" اظهار داشت: دانشگاه رازی در لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) میزبان "همایش بین‌المللی جهاد تبیین" است و همه ظرفیت‌های دانشگاه در این راستا به کار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ای ابرقدرت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، تببین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه دانشگاهی را ضروری دانست و گفت: برای تحقق منویات مقام عظمای ولایت در خصوص شفاف‌سازی و عملیاتی‌نمودن مبحث جهاد تبیین، باید از جزیره‌ای عمل کردن بپرهیزیم و با اتحاد و همدلی در این مسیر قدم برداریم.

دکتر زینی‌وند در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه روابط عمومی؛ همراهی و همگرایی در سازمان‌ها را منوط به فعالیت اثرگذار روابط‌عمومی‌های متخصص و کارآمد دانست و گفت: امروزه هیچ سازمانی نیست که بدون روابط عمومی بتواند کار مؤثر و پویا داشته باشد و به عبارتی روابط‌عمومی و اهداف سازمان‌ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی روابط‌عمومی را تسهیل‌گر جریان ارتباطات میان سازمان‌ها و جامعه دانست و افزود: هراندازه این ارتباط گسترده‌تر و مستحکم‌تر باشد، آن سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق‌تر خواهـد بود.

دکتر زینی‌وند "روابط عمومی" را ویترین و پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبان درون و برون‌سازمانی دانست و بر ارتقاء جایگاه روابط عمومی‌ها به‌ویژه در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد.

در ادامه این نشست کارگاه آموزشی با موضوع "مدیریت و برنامه‌ریزی در روابط عمومی" توسط دکتر حسین افخمی عضو محترم هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به‌صورت مجازی برگزار شد.

دکتر افخمی در این کارگاه پس از ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری روابط عمومی، به بیان تحولات حرفه‌ای در این حوزه پرداخت و اظهار داشت: امروزه مدیریت در روابط عمومی همراه با آموزش ضمن خدمت به کارشناسان یکی از مسائل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی از وظایف روابط عمومی در دانشگاه‌ها گفت: تهیه و ارائه کتابچه معرفی دانشگاه برای دانشجویان از جمله این موارد است. روابط عمومی می‌تواند در نگرش‌ها ورود پیدا کند و تصویر مؤسسه خود را به شکل مطلوب ترسیم نماید و برای حفظ آن تلاش کند و چنانچه این تصویر مخدوش شود برای اصلاح آن اقدام نماید.

دکتر افخمی تصویرسازی بین‌المللی از وجهه دانشگاه برای مخاطبان و رسانه‌ها را از وظایف روابط عمومی دانست و اظهار داشت: روابط عمومی با وسایل ارتباط جمعی بسیار سر و کار دارد. بنابراین باید همواره به‌روز باشد و خود را مجهز به دانش رسانه نماید تا بتواند برای جامعه مفید واقع شود.

وی افزود: برای بهبود عملکرد روابط عمومی در سازمان‌ها و مؤسسات، باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و دراز مدت در نظر گرفته شود. روابط عمومی باید به برنامه‌ریزی برای تغییر وضعیت، تغییر محیط، تغییر سازمان و ترغیب مخاطب توجه کند.

دکتر افخمی در ادامه به پرسش‌های حاضرین در جلسه پاسخ گفت. همچنین دکتر زینی‌وند از بیانات عالمانه و کارشناسانه ایشان قدردانی کرد.

در ادامه این نشست، مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند. همچنین مدیران روابط عمومی حاضر در نشست ضمن ابراز خرسندی از برنامه دانشگاه رازی برای برگزاری همایش بین‌المللی جهاد تبیین، خواستار مشارکت با این دانشگاه در برگزاری همایش شدند.

شایان ذکر است؛ مشروح کامل سخنرانی دکتر حسین افخمی پیرامون "مدیریت و برنامه‌ریزی در روابط عمومی" به ‌زودی جهت استفاده و بهره‌برداری علاقه‌مندان از طریق درگاه‌های اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه رازی منتشر خواهد شد.

آخرین اخبار