آخرین اخبار
2906
با بررسی موضوعات روز دانشجویان غیرایرانی و همکاری‌های دوجانبه؛

نشست مشترک سرکنسول عراق در کرمانشاه با سرپرست دانشگاه رازی برگزار شد

نشست مشترک سرکنسول عراق در کرمانشاه با دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آقای «جعفر ستار الخزاعلی» سرکنسول عراق در کرمانشاه، ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ با دکتر محمد نبی احمدی سرپرست دانشگاه و جمعی از مسئولان دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

این نشست در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد و مهمترین مسائل دانشجویان عراقی شاغل به تحصیل در دانشگاه رازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ضرورت توجه به حل مشکل یادگیری زبان فارسی، اقامت، اسکان و مسائل کنسولی دانشجویان عراقی از مهمترین موارد مطرح شده در این نشست بود.

در این جلسه، دکتر محمد نبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی، ضمن خیر مقدم به سرکنسول کشور عراق در سخنانی به مهمترین مسائل و موضوعات در ارتباط با پذیرش دانشجویان عراقی در دانشگاه اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر 422 دانشجوی غیر ایرانی که عمدتاً عراقی می‌باشند در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدود 90 درصد آنان در مقطع تحصیلات تکمیلی و 10 درصد آنها مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

دکتر احمدی با اشاره به فارغ التحصیلی بیش از 250 دانشجوی عراقی در این دانشگاه، تأکید کرد: دانشگاه رازی آمادگی لازم برای توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی با کشور عراق را دارد. با پیگیری‌های انجام شده نیز،  امکانات و زیرساخت‌های مناسبی برای تحصیل دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه رازی فراهم شده است.

وی با اشاره به امضای 9 فقره تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه رازی با دانشگاه های عراق در سالیان اخیر گفت: عملیاتی نمودن یادداشت تفاهم همکاری منعقد شده جز اولویت‌های این دانشگاه جهت توسعه همکاری علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاه‌ها، برگزاری دوره‌های شش ماهه تدریس زبان فارسی، برگزاری سمینار و کنفرانس‌های بین‌المللی، و راه اندازی دوره‌های مشترک است.

سرپرست دانشگاه رازی با اشاره به لزوم آموزش و یادگیری زبان فارسی برای همه دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه‌های کشور، زبان فارسی را زبان رسمی تدریس در کلیه دانشگاه‌ها بر اساس بخشنامه وزارت متبوع اعلام کرد و گفت: دانشگاه رازی آمادگی لازم برای برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش زبان فارسی به اساتید و دانشجویان عراقی در کشور عراق به صورت حضوری و آنلاین را دارد.

دکتر احمدی خواستار احداث دفتر نمایندگی دانشگاه رازی در عراق گردید و از رایزن فرهنگی سفارت عراق جهت بازدید از دانشگاه رازی و آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این دانشگاه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و اشتراکات مذهبی، فرهنگی و... دعوت به عمل آورد.

وی با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی، بر همکاری‌های هرچه بیشتر با دانشگاه‌های عراق در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناورانه تأکید و ابراز امیدواری کرد: زمینه‌های همکاری با دانشگاه‌های کشور عراق با محور ارتباط مؤثر استادان دو کشور و برگزاری همایش‌های مشترک نیز فراهم شود.

در ادامه آقای جعفر ستار الخزاعلی، سرکنسول عراق در کرمانشاه، ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه رازی و محیط مناسب و فعالیت‌ها و خدماتی که جهت دانشجویان غیر ایرانی انجام شده، اظهار داشت: از دیدن این دانشگاه زیبا و دارای نظم و انضباط و ظرفیت‌های بسیار بالا حیرت‌زده هستیم.

سرکنسول کشور عراق در کرمانشاه ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مسئولان دانشگاه و قدردانی از زحمات دکتر احمدی سرپرست دانشگاه افزود: خوشحالیم که بسیاری از جوانان کشور عراق در کشور دوست و برادر و همسایه ما در حال علم آموزی هستند و امیدورام با برگشت این دانشجویان شاهد آثار مثبت آن در تحول علم و صنعت کشور عراق باشیم.

الخزاعلی در مورد عملیاتی نمودن یادداشت‌تفاهم همکاری‌های منعقد شده با دانشگاه، قول رایزنی‌های لازم را داد و خواستار تسهیل در امور کنسولی دانشجویان عراقی شد.

وی تعامل و همکاری هرچه بیشتر طرفین را مورد تأکید قرار داد و گفت: علاقه‌مند هستیم که یک پل ارتباطی ایجاد شود تا بتوانیم مسائل و دغدغه‌های دانشجویان عراقی دانشگاه رازی را سریع‌تر و راحت‌تر پیگیری و حل و فصل کنیم.

وی در خصوص مشکل دانشجویان عراقی در بحث یادگیری زبان فارسی گفت: در همه دانشگاه‌های دنیا از جمله اروپا، دستورالعمل‌های لازم برای پذیرش دانشجوی خارجی؛ یادگیری زبان آن کشور است، بنابراین اصل تسلط به زبان فارسی هنگام پذیرش دانشجویان عراقی باید مورد توجه دانشگاه قرار گیرد.

سرکنسول کشور عراق در کرمانشاه با اعلام آمادگی برای همکاری با دانشگاه رازی بیان کرد: رایزن فرهنگی عراق در تهران نیز همکاری لازم را با دانشگاه خواهد داشت و مسائل و موضوعات مربوط به همکاری‌ها را از طریق ایشان پیگیری نمایید.

همچنین در این جلسه دکتر طیبه ناصری، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بینالمللی دانشگاه، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در ایران مشغول به تحصیل هستند که ۷۵ هزار نفر دانشجوی عراقی می‌باشند.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا گفت: به دلیل غیرحضوری شدن کلاس‌های درس، ارتباط دانشجویان غیرایرانی با دانشگاه کم‌تر شده است.

دکتر ناصری به مشکلات مربوط به اقامت دانشجویان عراقی اشاره کرد و گفت: دانشجویان غیرایرانی باید ۲ ماه قبل از اینکه مدت اقامت آنها تمام شود، نسبت به تمدید اقامت اقدام کنند که متأسفانه این نکته را رعایت نمی‌کنند.

در این جلسه پیشنهاداتی از قبیل برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های علمی-پژوهشی مشترک با دانشگاه‌های عراق برای رفع مشکل دانشجویان عراقی در یادگیری زبان فارسی مطرح شد که ضمن استقبال سرکنسول کشور عراق در کرمانشاه، بر ارتباط هرچه بیشتر مسئولان دانشگاه با رایزن فرهنگی عراق در ایران در راستای تقویت همکاری‌ها و رفع مسائل دانشجویان عراقی تأکید شد.

آخرین اخبار