آخرین اخبار

نشست مشترک دانشگاه رازی و شهرداری کرمانشاه با بررسی حوزه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک دانشگاه رازی و شهرداری کرمانشاه، سوم اسفند ماه ۱۴۰۰، با حضور دکتر نادر نوروزی، معاونین و هیئت همراه ایشان، در حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه، ضمن خیرمقدم به شهردار کرمانشاه و هیئت همراه ایشان، در سخنانی اظهار داشت: مایه مباهات و فخر شهر کرمانشاه است که شهردار محترم، چهره‌ای علمی و از اساتید برجسته دانشگاهی هستند و این اتفاق را در حوزه مدیریت شهری به فال نیک گرفته و امیدواریم شهرداری کرمانشاه با وجود شخصیت علمی دکتر نوروزی، شاهد تغییر و تحولات بنیادین در حوزه‌های مختلف باشد.

وی در ادامه تعمیق ارتباطات دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی را برای پیشبرد اهداف استان نیازمند همراهی همه مسئولان دانست و بیان کرد: دانشگاه در ماه‌های اخیر، دیدارها و نشست‌هایی را با مسئولان دستگاه‌های مختلف برگزار نموده است که خوشبختانه شاهد اتفاق نظر در این جلسات بوده‌ایم و امیدواریم با حمایت و همکاری همه عزیزان، خدمات ویژه‌ در سطوح علمی و تخصصی بالاتر به استان ارائه نماییم.

دکتر احمدی به ظرفیت‌های دانشگاه در بخش‌های مختلف به عنوان محورهای همکاری با شهرداری اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت ویژه کارمندان و مدیران شهرداری، انجام پژوهش‌های مشترک در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت شهری، طراحی، تدوین و اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های مدیریت شهری، تقویت، تحکیم و فعال‌سازی مراکز فرهنگی و تاریخی، شناسایی نیازها و آسیب‌های اجتماعی شهر و ارائه برنامه‌ها و راهکارهای مناسب از جمله این ظرفیت‌ها است.

وی به پتانسیل بالای دانشگاه رازی در خصوص طراحی، تدوین و اجرای پروژه‌های مرتبط با هوشمند‌سازی شهر، امدادرسانی و پشتیبانی در حوزه پدافند غیرعامل و فناوری اطلاعات به هنگام وقوع رخدادها و حملات سایبری اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز آمادگی ارائه خدمات به شهرداری را داریم.

دکتر احمدی اظهار داشت: دانشگاه رازی در تمام زمینه‌ها از اساتید متخصص و برجسته برخوردار است و بدون هیچ چشم داشتی، تمام ظرفیت‌های دانشگاه رازی در حوزه‌های مختلف از جمله شهرسازی، ترافیک شهری و... در خدمت شهرداری خواهد بود و إن‌شاءالله بتوانیم مشارکت خوبی داشته باشیم.

وی از اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای هدایت رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی در راستای پرداختن به موضوعات مرتبط با توسعه شهری و نیازهای شهرداری خبر داد و تأکید کرد: مسئله‌محور نمودن پژوهش‌ها و تحقیقات در راستای حل مشکلات جامعه از وظایف ذاتی دانشگاه محسوب می‌شود، ما معتقدیم؛ اگر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی منجر به رفع مشکلات جامعه نشود، سبب هدررفت منابع خواهد بود.

سرپرست دانشگاه رازی یادآور شد: دانشگاه رازی ظرفیت‌های بالایی برای کمک به حل مسائل استان در زمینه حاشیه‌نشینی، معضلات شهری، حوادث و آسیب‌های اجتماعی دارد و در بحث ارائه مشاوره و سایر خدمات، در خدمت شهرداری خواهیم بود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های علمی دانشگاه رازی گفت: پنج نفر از اساتید دانشگاه رازی در زمره یک درصد برتر دانشمندان جهان و ۱۵ نفر در زمره دو درصد برتر پراستنادترین دانشمندان جهان قرار دارند و در برخی زمینه‌ها در کشور و منطقه حرف اول را می‌زنیم، از جمله در بخش شیمی که آوازه پروفسور شمسی‌پور به گوش همگان رسیده است. شایسته است که خیابان‌ها و معابر شهر کرمانشاه مزیّن به نام مشاهیر، نخبگان دانشگاهی و فرهیختگان علمی شود تا مردم شریف ما شناخت کافی نسبت به این عزیزان داشته باشند.

دکتر احمدی یادآور شد: دانشگاه رازی متعلق به مردم بوده و در هر زمینه‌ای از اساتید متخصص برخوردار است و همراهی و کمک به این مجموعه، صالحات و باقیات برای شهر خواهد بود و امیدواریم شاهد حرکت‌های جدیدی در بحث تعاملات دوجانبه میان دانشگاه و شهرداری باشیم.

در ادامه دکتر نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در سخنانی ضمن قدردانی از میزبانی شایسته دانشگاه رازی، «دانشگاه» را موتور توسعه و نقطه شروع توسعه دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست یابیم، نیاز به تغییر رفتار انسان‌ها داریم و این تغییر در اندیشه ایجاد می‌شود و تغییر اندیشه جز در دانشگاه اتفاق نمی‌افتد.

وی بر همکاری دانشگاه با مجموعه شهرداری برای کمک به تسهیل و تسریع در مسیر توسعه کرمانشاه تأکید کرد و گفت: بعضاً نگاهی که در کشور به دانشگاه وجود دارد «آموزش محور» است و رسالت اصلی دانشگاه برای نقش‌آفرینی در توسعه، نقش ثانوی پنداشته می‌شود که این نگاه باید اصلاح شود.

دکتر نوروزی دانشگاه رازی را از دانشگاه‌های مهم و دارای پتانسیل بالا در کشور دانست و بیان کرد: شهرداری کرمانشاه علاوه بر جمعیت این شهر به مردم استان‌های همجوار ارائه خدمت می‌نماید و در واقع می‌توان گفت؛ به 8 میلیون نفر خدمت‌رسانی می‌کند. امیدواریم؛ با همراهی دانشگاه نقش موثرتری در خدمت‌رسانی داشته باشیم.

وی از تدوین برنامه‌های مسئله محور برای توسعه شهر کرمانشاه در 8 محور خبر داد و گفت: در حوزه مسائل مختلف اعم از ترافیک، ساخت و ساز، خدمات شهری و... نیاز به طرح های مطالعاتی داریم و شایسته است از پتانسیل و ظرفیت اساتید محترم دانشگاه در این راستا استفاده شود.

دکتر نوروزی پیشنهاد تأسیس «بانک ایده» در شهرداری کرمانشاه برای جمع‌آوری ایده‌های نخبگان و دانشگاهیان را مطرح نمود و افزود: پس از ارائه ایده باید مسائل را اولویت‌بندی کنیم و در ارائه راه‌حل برای موضوعات مختلف، اساتید متخصص دانشگاه می‌توانند بالاترین کمک را به شهرداری داشته باشند.

وی با اشاره به برخی معضلات شهری از جمله رشد نامتوازن جمعیتی، حاشیه‌نشینی و... گفت: این رویه‌ها نیازمند اصلاح است تا برای 50 سال آینده دچار مشکل نشویم.

دکتر نوروزی همچنین از برنامه دانشگاه در راستای ارتقاء فرهنگ شهر استقبال کرد و گفت: شهر کرمانشاه ترکیبی از اقوام، مذاهب، آداب و رسوم و گویش‌های مختلف است و نیازمند تعریف هویت کرمانشاه هستیم.

وی به آسیب‌های اجتماعی گریبانگیر شهر اشاره کرد و گفت: در شهر کرمانشاه 30 شهرک حاشیه نشین داریم. مسائلی مانند طلاق، خودکشی و اعتیاد نتیجه آسیب‌های اجتماعی از قبیل ناامیدی و بی‌اعتمادی است و در این زمینه‌ها برای رفع آسیب‌ها باید کار کنیم.

دکتر نوروزی بودجه سال 1401 شهرداری کرمانشاه به‌عنوان نهمین کلانشهر کشور را 3600 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در شهر کرمانشاه ۱۸ هزار واحد مسکونی در حال ساخت وجود دارد و شهرداری با 4500 نفر پرسنل به ارائه خدمات می‌پردازد. در حال حاضر  شهرداری کرمانشاه ۷۰۰ میلیارد تومان از نهادهای دولتی طلب دارد در حالیکه از بودجه دولتی برخوردار نیست.

وی از اعلام آمادگی شهرداری کرمانشاه برای همکاری با دانشگاه در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: هر کاری که از مجموعه شهرداری برآید در چارچوب قانون برای رفع مشکلات حقوقی دانشگاه انجام خواهیم داد.

در ادامه، دکتر تورج زینی‌وند مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به شهردار محترم کرمانشاه و هیئت همراه، آرزوی سلامتی برای همه عزیزان و با آرزوی طول عمر با عزّت برای رهبر معظم انقلاب، در سخنانی بر همکاری و تعامل هرچه بیشتر مجموعه دانشگاه و شهرداری کرمانشاه با هدف ارتقاء خدمت‌رسانی به شهروندان تأکید کرد.

وی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی توسط دانشگاه را منوط به همکاری همه ارگان‌های ذیربط به ویژه شهرداری کرمانشاه دانست و ابراز امیدواری کرد: در سایه همکاری‌های دو جانبه دانشگاه و شهرداری، شاهد ارتقاء سطح خدمات‌رسانی این مجموعه بزرگ در کلانشهر کرمانشاه در بخش‌های مختلف باشیم.

دکتر زینی‌وند ابراز امیدواری کرد: دانشگاه و شهرداری با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک، در مسیر توسعه، منشاء خدمات ارزشمندی برای شهر باشند.

در ادامه دکتر مرادی، مدیر دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه به بیان مطالبات و درخواست‌های حوزه عمرانی و فنی دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: آزادسازی محوطه ورودی و دسترسی کلینیک دامپزشکی به معبر عمومی که در حال حاضر در اختیار و تصرف شهرداری است، یکی از مطالبات دانشگاه است که امیدواریم شهرداری همکاری لازم در این خصوص را به عمل آورد.

وی اجرای مبلمان شهری در محوطه پردیس‌های طاقبستان و کشاورزی دانشگاه به‌خصوص محوطه اطراف مسجد دانشگاه، عدم دریافت وجه در خصوص مجوز ساخت ساختمان‌ها و دیوارکشی‌های انجام شده از سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ را از دیگر درخواست‌ها عنوان کرد.

دکتر مرادی بیان کرد: حفاری‌های انجام شده توسط شهرداری در مجاورت درب ورودی پردیس و تخریب آسفالت آن بدون ترمیم باعث مشکلاتی برای پردیس شده است که پیشنهاد می‌شود به منظور ارتباط و عبور تجهیزات آبرسانی به قسمت جدا شده اراضی در حاشیه قره سو، یک پل در این محل احداث گردد.

در ادامه دکتر چقازردی به نمایندگی از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه به بیان مطالبات این پردیس پرداخت و گفت: صدور مجوز دیوارکشی ضلع شمالی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به طول ۱۷۰۰ مترمربع، آسفالت راه دسترسی ورودی دانشکده دامپزشکی در پردیس کشاورزی، درخواست سه هزار اصله نهال مثمر جهت توسعه فضای سبز پردیس دانشگاه از جمله موارد است.

مجوز نصب تابلو پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در بزرگراه‌ها و معابر منتهی به پردیس جهت اطلاع‌رسانی به دانشجویان و خانواده‌های غیربومی، مشخص نمودن مرز اراضی پردیس در مجاورت معبر جدید شهرداری که از وسط اراضی این پردیس عبور می‌کند، تعیین تکلیف خاک‌های برداشت شده زراعی از محل عبور معبر جدید که در اراضی کشاورزی انباشته شده‌اند و پاکسازی و زیباسازی مجاور دیوار جدید و احداث پردیس در حاشیه بزرگراه از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

دکتر چقازردی از اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای تهیه نهال مورد نیاز شهرداری با تولیدات فنی و دانش تخصصی برای توسعه فضای سبز شهری خبر داد. ساماندهی خروجی آب‌های سطحی در معابر عمومی ضلع جنوبی پردیس طاقبستان، نصب تابلوهای راهنمایی نصب تابلوهای راهنمای پردیس‌های طاقبستان و کشاورزی در معابر عمومی سطح شهر، انجام عملیات روسازی و انجام عملیات اندود نفوذی و آسفالت مسیر دانشکده شیمی به میزان ۱۵۰۰ متر مربع از دیگر موضوعات مطرح شده بود.

همچنین بررسی درخواست واحد حقوقی دانشگاه شامل تعیین تکلیف کاربری ساختمان، عوارض شهرداری و... توسط آقای محمود یزدانبخش مدیر امور حقوقی دانشگاه از دیگر موضوعات این نشست بود.

آقای یزدانبخش به گزیده‌ای از خدمات دانشگاه به شهر کرمانشاه اشاره کرد که شامل فضاسازی محوطه پردیس‌های طاق بستان و کشاورزی دانشگاه، اختصاص قسمت‌هایی از اراضی دانشگاه به معابر شهری، اختصاص پارکینگ عمومی در قسمت ورودی پردیس طاقبستان، اختصاص قسمتی از زمین پردیس کشاورزی به جایگاه سی ان جی در بزرگراه حضرت امام(ره) بود.

در ادامه، دکتر روح اله بهرامی، مدیر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به ارائه پیشنهادات در حوزه امور فرهنگی و تاریخی پرداخت و اظهار داشت: تأسیس مرکز مطالعات تاریخی اسناد و موزه شهرداری کرمانشاه، فهرست‌شناسی و فهرست‌نگاری اسناد تاریخی شهرداری کرمانشاه از موضوعاتی است که دانشگاه رازی آمادگی و ظرفیت لازم برای همکاری با شهرداری را دارد.

وی طرح تدوین تاریخ تنظیفات، نظام بلدی و تشکیلات شهرداری کرمانشاه از عصر ناصری تا شهریور ۱۳۲۰ در قالب طرح تحقیقاتی پسا دکترا، تدوین اسناد و هویت تاریخی بلدیه کرمانشاهان از سال ۱۳۰۵ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی را از دیگر پیشنهادات برای همکاری دانشگاه با شهرداری عنوان کرد.

در ادامه، دکتر فردین هژبری، معاون اداری، مالی و توسعه منابع دانشگاه ضمن قدردانی از همکاری شهرداری با دانشگاه به محدودیت‌های مالی دانشگاه اشاره کرد و گفت: ایده‌پروری از مهم‌ترین وظایف دانشگاه است اما باید زمینه آن فراهم شود و دانشگاه برای کمک به مردم، دغدغه مسائل خود را نداشته باشد. با توجه به اینکه دانشگاه از سال‌های قبل درگیر مسائل مختلفی بوده است، انتظار می‌رود شهرداری به کمک دانشگاه بیاید.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین جواد افشار نجفی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در سخنانی، به فرازی از نامه امام علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده است: «سپس در امور کارمندانت بیندیش و پس از آزمایش، به کارشان بگمار و با میل شخصی و بدون مشورت با دیگران، آنان را به کارهای گوناگون وادار نکن؛ زیرا این نوعی ستمگری و خیانت است»، بر این اساس کارایی و مهارت و سایر ویژگی‌های افراد در هنگام پذیرش مسئولیت باید لحاظ شود و افراد باید بر اساس تعهد و نوع تخصص و توان اجرایی، انتخاب و به کار مورد علاقه گمارده شوند.

وی کرمانشاه را شهری دارای نخبگان و استعداد بالا دانست و گفت: متأسفانه این شهر با مسائل و معضلات مختلفی به ویژه فقر مواجه است و شایسته است؛ مسئولان توجه جدی به این مسائل داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین افشار نجفی خواستار توجه شهرداری کرمانشاه برای توسعه مسجد محلات شهر شد و گفت: مسجد پناه و مأمن افراد است و محلات کرمانشاه نیازمند به مساجد فعال و اثرگذار می‌باشد.

شایان ذکر است؛ شهردار محترم کرمانشاه و هیئت همراه ایشان در بدو ورود با همراهی مسئولان دانشگاه در یادمان شهدای گمنام دانشگاه حضور یافتند و به مقام والای شهیدان ادای احترام نمودند.

در پایان نشست، تفاهم‌نامه‌ همکاری میان شهرداری کرمانشاه و دانشگاه رازی منعقد شد. در ادامه شهردار کرمانشاه به اتفاق مسئولان دانشگاه از مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه‌شناسی دانشگاه بازدید به عمل آوردند.

 

برچسب ها:

دانشگاه رازی
دکتر محمدنبی احمدی
تفاهم نامه
شهرداری کرمانشاه
دکتر نادر نوروزی
روابط عمومی دانشگاه
همکاری دوجانبه

آخرین اخبار