آخرین اخبار

نشست علمی با موضوع "موزه‌ای برای آب" در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست علمی با موضوع «موزه‌ای برای آب» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور با همکاری انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی و گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی ۹ خرداد ۱۴۰۳ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
دکتر پوریا اسمعیلی مدرس گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و دبیر این نشست، در ابتدا مقدمه‌ای پیرامون اهمیت تأسیس موزه آب در کرمانشاه و نقش آن در اشتغال دانش آموختگان تاریخ، باستان شناسی و مدیریت جهانگردی بیان کرد و به موارد مشابه در استان‌های دیگر نیز پرداخت.
سپس عزیز دانشور درباره طرح تأسیس موزه آب کرمانشاه «ساختار، ظرفیت و قابلیت‌های منحصر به فرد» مطالبی را توضیح داد.

وی با ارائه مثال‌های متعدد، تاریخچه نظام آبیاری و نماد‌های آب بسان گل نیلوفر در آثار باستانی استان کرمانشاه را به شکلی گذرا بیان کرد و ابزار و وسایل متنوع آبیاری، نحوه ذخیره‌سازی آب و نیز اقدامات ارزنده نیاکان در بهره‌برداری صحیح از آب را تشریح نمود.
دانشور به نقش موزه در ارتقای سطح فرهنگ مردم در استفاده درست از این نعمت الهی تأکید کرد و احداث موزه نوین آب در استان کرمانشاه با حمایت کامل مدیران را ضروری دانست و تأسیس چنین موزه‌ای در برخی از شهر‌های ایران مثل؛ تهران، شاهرود، بوشهر، اصفهان و تبریز با معماری‌های مختلف را الگوی مناسبی برای کرمانشاه قلمداد کرد.
وی همچنین نسبت به تخریب بعضی از سازه‌های آبی در استان کرمانشاه انتقاد و در همین راستا پیشنهاداتی را جهت بهبود وضعیت آبی استان و در نهایت، ساخت موزه مدرن و بزرگ آب حتی به صورت زنده در محل آبشارها، آسیاب‌ها و قنات‌ها در اسرع وقت ارائه داد.
در ادامه دکتر روح اله بهرامی با طرح مسئله راجع به موضوع؛ احیاء و تأسیس منظومه موزه‌های شهری کرمانشاه و ضرورت تأسیس جایگاه موزه آب (گردشگری، اشتغال وکارآفرینی) سخن گفت و انواع سازه‌های آبی را بررسی و اسناد و نسخ خطی تاریخی مربوط به نظام آبیاری همچون؛ رودخانه‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها، وقف نامه‌ها، درگیری اقوام در نحوه تقسیم آب و سایر مسائل مربوط به آب را معرفی نمود و به نقش و پیوند آب در ادبیات و فرهنگ جامعه تأکید و مثال‌هایی را راجع به تقدس آب میان مردمان در طول تاریخ بیان کرد که چگونه آب نماد طهارت، حیات و صلح بین اقوام و طوایف بوده است.

وی در ادامه سخنان خویش، به ضعف مدیریت در احداث انواع موزه‌ها به ویژه موزه آب و فقدان مراکز اسناد در استان کرمانشاه پرداخت و تأثیر موزه‌ها را در امر هویت سازی ادارات و نهاد‌های مختلف، معرفی دستاورد‌های تمدنی استان به مردم، پیشرفت آموزش و صنعت گردشگری و ارتقای فرهنگ جامعه لازم دانست که می‌تواند زمینه اشتغال تعدادی از دانش‌آموختگان رشته‌های علوم تاریخی، باستان شناسی، مدیریت جهانگردی، امور فرهنگی و ایران شناسی را فراهم آورد.
در پایان به لزوم تأسیس بخش‌های فنی و مهندسی آب و مطالعات تاریخ فرهنگی در موزه‌ها با حضور پژوهشگران متخصص تأکید کردند که این اقدام مفید سطح کیفی و کارایی موزه‌های آب را افزایش می‌دهد و به پژوهش‌های محققان اعتبار وافری می‌بخشد.
در خاتمه این نشست اساتید به سؤالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان پاسخ دادند.

 

آخرین اخبار