آخرین اخبار

نشست صمیمانه پرسش و پاسخ رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه رازی با یاوران علمی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست صمیمانه پرسش و پاسخ رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه با یاوران علمی دانشگاه، عصر روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات شهید دکتر علیمحمدی دانشکده علوم پایه برگزار شد.

دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم به حاضرین و با تبریک فرارسیدن هفته بسیج، در سخنانی اظهار داشت: بر خود فرض می‌دانم که از زحمات همه همکاران پرتلاش؛ یاوران علمی گرامی قدردانی نمایم و إن‌شاءالله بتوانیم با همدلی، صمیمیت، یکدلی و یکرنگی به دور از هرگونه حاشیه‌ای، برای ساختن فردا‌های بهتر دانشگاه تلاش کنیم.

در ادامه این نشست، رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه شنوای دغدغه‌ها، مطالبات، مشکلات و نقطه‌نظرات و پیشنهادات یاوران علمی حاضر در جلسه شدند.

در ادامه، یکی از کارکنان دانشگاه ضمن قدردانی از رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه برای تشکیل این نشست، توضیحاتی در خصوص تجمع تعدادی از کارکنان دانشگاه مقابل درب سازمان مرکزی در روز بیست و هشتم آبان ارائه داد و اظهار داشت: همین جا تأکید می‌کنم که من و همکارانم فقط برای بیان مطالبات، دغدغه‌ها و مشکلات خود در این تجمع حضور یافتیم، اما متأسفانه بدون اجازه و بدون اطلاع ما برخی از افراد مغرض اقدام به فیلمبرداری و سوء‌استفاده از این تجمع نمودند که خواستار برخورد قانونی با این افراد هستیم.

وی تأکید کرد: قصد بنده و همکارانم از حضور در این تجمع هرگز ایجاد فضاسازی و حاشیه‌سازی برای مجموعه دانشگاه و هیأت رئیسه دانشگاه نبوده و صرفاً برای پیگیری مطالبات‌مان در این تجمع حضور یافتیم.

از اهم مطالبات مطرح شده در این نشست، بحث رفاهیات کارکنان بود. پرداخت حق مسکن، جدول مناسبت‌ها، حق ایاب و ذهاب و پرداخت کمک معیشت از مهم‌ترین مطالبات و دغدغه‌هایی بود که از سوی برخی یاوران علمی مطرح شد.

در این خصوص دکتر احمدی رئیس دانشگاه رازی توضیح داد: در خصوص پرداخت حق مسکن، ابلاغیه‌ای از سوی آقای مخبر معاون محترم رئیس جمهور اعلام شده و در این ابلاغیه تاکید شده است که پرداخت حق مسکن بر اساس سقف اعتبارات صورت بگیرد. با بررسی‌های انجام شده تنها در سطح کشور ۳ الی ۴ دانشگاه پرداخت حق مسکن را آغاز کرده‌اند، اما پیگیری در خصوص این مطالبه به‌حق همکاران، با جدیت در دستور کار بنده قرار دارد.

دکتر احمدی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تنگنا‌های مالی که در سطح کشور و به ویژه در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: ما به‌جدّ پیگیر مطالبات یاوران علمی دانشگاه هستیم و از هیچ تلاشی برای پیگیری حقوق همکاران فروگذار نخواهیم کرد.

از دیگر موضوعات و دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه، تشکیل شورای صنفی یاوران علمی دانشگاه بود که این پیشنهاد با تاکید ریاست دانشگاه همراه شد و دکتر احمدی خواستار پیگیری یاوران علمی برای تشکیل این شورا با هدف پیگیری مطالبات به‌حق کارکنان شد.

از دیگر دغدغه‌های همکاران، لحاظ نمودن ذخیره مرخصی کارکنان بود. برخی از کارکنان نسبت به لحاظ‌نشدن ذخیره مرخصی اعتراض داشتند که ریاست دانشگاه در این خصوص تأکید کرد: بر اساس قانون استفاده از مرخصی و ذخیره‌های مرخصی حق کارکنان است و این موضوع باید بر اساس قانون عملیاتی شود.

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست از سوی برخی کارکنان؛ پرداخت کمک معیشت در قالب اضافه کار بدون حضور همکاران بود که دکتر احمدی رئیس دانشگاه ضمن مخالفت با این موضوع تصریح کرد: بنده هیچ دانشگاهی را پیدا نکردم که اضافه کار بدون حضور کارکنان پرداخت کند و حقیقتاً هیچ اعتقادی به پرداخت اضافه کار بدون حضور کارکنان ندارم، اما پرداخت کمک معیشت در قالب مناسبت‌های مختلف حتماً در دستور کار پیگیری قرار خواهد گرفت.

دکتر احمدی همچنین از پرداخت کمک معیشت به کارکنان دانشگاه برای آیین شب یلدا خبر داد و افزود: مبلغ یک میلیون تومان به عنوان کمک هزینه معیشت به حساب هر یک از همکاران گرامی برای شب یلدا واریز خواهد شد.

رئیس دانشگاه رازی بار دیگر پرداخت کمک هزینه معیشت به همکاران را مورد تأکید قرار داد و افزود: در ماه‌های اخیر نیز اهدای کت و شلوار، مانتو، پیراهن و کمک معیشت به مناسبت روز کارمند برای همکاران عزیز صورت گرفته است.

دکتر احمدی بار دیگر مشکلات و تنگنا‌های مالی دانشگاه را یادآور شد و افزود: جهت استحضار عزیزان عرض می‌کنم که ماه گذشته ۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حقوق پرداخت کرده‌ایم در صورتیکه اعتبار اختصاص یافته برای پرداخت حقوق تنها ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود و مجبور شدیم برای تامین مابه التفاوت آن از تملک و منابع دیگر استفاده کنیم. با وجود این مشکلات، اما پیگیری مطالبات معیشتی همکاران دغدغه جدی مدیریت دانشگاه می‌باشد.

همچنین در این جلسه، دکتر نوریان سرور سرپرست معاونت اداری مالی دانشگاه تأکید کرد: به فرموده رهبر معظّم انقلاب بهترین شعار مرگ بر آمریکا «خدمت به مردم» است. از دغدغه‌های مقام معظم رهبری تحقق عدالت اجتماعی است و برای این مهم تلاش جدی خواهیم کرد.

دکتر نوریان سرور توضیحاتی در خصوص بخشنامه رفاهیات ارائه داد و افزود: یکی از دغدغه‌های همکاران بحث رتبه‌بندی‌ها است. بررسی پرونده رتبه همکاران با جدیت و به سرعت در حال انجام است و ساز و کار امتیازدهی به گونه‌ای انجام خواهد گرفت که مورد اعتراض همکاران گرامی نباشد.

اما از مهم‌ترین دغدغه و مطالبات مطرح شده از سوی همکاران حاضر در این نشست، بحث بیمه تکمیلی دانشگاه بود. برخی از همکاران خواستار فسخ قرارداد دانشگاه با این بیمه شدند و اظهار داشتند که تعهدات این بیمه سبب نارضایتی همکاران شده است. در این خصوص رئیس دانشگاه رازی توضیح داد: متاسفانه فسخ قرارداد با بیمه با توجه به ضوابط قانونی منجر به ایجاد تبعات مالی سنگین برای دانشگاه خواهد شد، از سویی شاهد هستیم که تعهدات این بیمه با اعصاب و روان همکاران ما بازی می‌کند و لذا بررسی دقیق و کامل این موضوع در دستور کار همکارانم در معاونت اداری مالی قرار می‌گیرد و نتیجه آن اطلاع رسانی خواهد شد.

از دیگر دغدغه‌های مهم مطرح شده در این جلسه، بحث پیگیری مسکن ملی دانشگاهیان و اختصاص اراضی مسکونی دانشگاه برای این مهم بود. در این خصوص دکتر احمدی توضیحاتی ارائه کرد و افزود: جلسات متعددی با راه و شهرسازی برگزار و پیشنهادات بسیاری نیز برای ارائه زمین مناسب به همکاران صورت گرفت، اما همکارانم در معاونت اداری مالی با جدیت پیگیر این قضیه هستند که با شرایط مناسب و در قالب اراضی مرغوب با مشارکت همکاران ساخت پروژه صورت بگیرد. همچنین دکتر نوریان سرور سرپرست معاونت اداری مالی دانشگاه نیز در این خصوص تأکید کرد: جلسات هفتگی و مستمر با اداره کل مسکن و شهرسازی برای پیگیری ساخت پروژه مسکن دانشگاهیان در حال انجام است و نتیجه این جلسات و پیگیری‌ها از طریق کانال‌های اطلاع رسانی موثق دانشگاه اعلام خواهد شد.

از دیگر دغدغه‌های مطرح شده در این نشست، پیگیری مطالبات نیرو‌های قرارداد خدمات شرکتی دانشگاه بود و برخی از نیرو‌های قرارداد خدمات شرکتی دانشگاه ضمن ابراز نارضایتی از برخی تبعیض‌ها خواستار برقراری بیمه تکمیلی و همچنین اجرای طرح مسکن دانشگاهیان برای نیرو‌های خدمات شرکتی شدند.

دکتر احمدی تأکید کرد: پیگیری مطالبات و دغدغه‌های نیرو‌های زحمتکش و خدوم قرارداد شرکتی همواره مورد دغدغه و توجه اینجانب بوده و مطالبات این عزیزان را با جدیت پیگیری خواهم کرد.

دکتر احمدی همچنین در پایان تأکید کرد: از شما اعضای محترم خانواده بزرگ دانشگاه رازی می‌خواهم که با هم میثاق بگذاریم و عهد ببندیم که بر اساس قانون عمل کنیم، شما یاوران علمی عزیز حتماً و همواره باید پیگیر مطالبات به‌حق خود باشید و ما نیز تمام تلاش خود را برای پیگیری مطالبات و مسائل شما عزیزان به کار خواهیم گرفت.

وی همچنین بر پیگیری مطالبات صنفی کارکنان دانشگاه به صورت قانونی و به دور از هرگونه حاشیه‌ای تأکید کرد و افزود: همکاران گرامی؛ بیان و پیگیری مطالبات قانونی حق شما است، اما مراقب باشید که درگیر حواشی نشوید که خدای ناکرده بهانه‌ای به دست دشمنان نظام و انقلاب نیفتد.

دکتر احمدی همچنین تأکید کرد: برگزاری تجمعات اعتراضی منوط به اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح است ضمن اینکه تجمعات برای بیان و پیگیری مطالبات باید در چارچوب قانون و به دور از هرگونه حاشیه‌سازی انجام شود. در تجمعی که تعدادی از همکاران گرامی مقابل درب سازمان مرکزی برای بیان مطالبات خود حضور پیدا کردند، شخصاً حضور یافتم و از این عزیزان خواهش کردم که در سالن جلسات دانشگاه حضور یابند و شنوای مطالبات، مشکلات و دغدغه‌های تک تک این عزیزان باشم که متاسفانه این تجمع از سوی تعداد معدودی از افراد با حاشیه‌سازی و جوسازی علیه فضای فرهیخته دانشگاهی و سوء استفاده برخی افراد مغرض همراه شد.

همچنین دکتر زینی‌وند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سخنانی، مطالبه‌گری را فرایندی درون گفتمانی و نهادینه شده دانست که به بیان و پیگیری خواسته‌های گروهی افرادی از یک سازمان دولتی یا غیردولتی همراه با ارائه راه‌حل و راهکار و تلاش برای رفع کاستی‌ها می‌پردازد.

وی بهبود عملکرد فردی و سازمانی، ایجاد حس رضایت درونی و آرامش در محیط کار، تقویت روحیه نشاط، تحر‌ّک و پویایی، ایجاد اطمینان و اعتماد متقابل، شناخت کاستی‌ها و اصلاح امور و افزایش سطح آگاهی فردی و سازمانی را از فواید مطالبه‌گری دانست و افزود: ایجاد تشکیلات شورای صنفی، مسئولیت‌پذیری و تعهد متقابل، رعایت اخلاق و ادب مطالبه‌گری، اولویت‌بندی مطالبات و خواسته‌ها، موقعیت‌شناسی و داشتن اطلاعات و دانش کافی در موضوع مورد مطالبه، از بایسته‌ها و الزامات مطالبه‌گری است. مطالبه‌گری با طلبکاری، تجمع غیرقانونی، آشوب و جبهه‌گیری متفاوت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در پایان، بر برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات مستمر و منظم پرسش و پاسخ با حضور یاوران علمی و هیأت رئیسه دانشگاه تأکید کرد.

آخرین اخبار