آخرین اخبار

نشست مشترک سه‌‌جانبه رؤسا و مدیران دانشگاه‌های رازی، سلیمانیه و حلبچه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک سه‌‌جانبه دانشگاه‌های رازی، سلیمانیه و حلبچه، شامگاه سوم خرداد 1401 به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی به بیان زمینه‌ همکاری‌های مشترک سه‌جانبه و ارائه محورهای پیشنهادی برای همکاری پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر غرب کشور، میزبان دانشجویان گرامی از اقلیم کردستان و کشور عراق است و آمادگی داریم تا پذیرای دانشجویان بیشتری از اقلیم کردستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه رازی از زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی، کارگاهی و آزمایشگاهی مناسب و همچنین حضور اعضای هیأت علمی توانمند و مطرح در سطح ملی و بین‌المللی برخوردار است، افزود: دانشگاه رازی آمادگی دارد تا پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه تعریف نماید و به طور سه جانبه به تبادل دانشجو و استاد بپردازد.

دکتر احمدی از اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی مشترک (حضوری و مجازی) با دانشگاه‌های اقلیم کردستان، ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه و  برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت زبان فارسی برای دانشجویان اقلیم کردستان در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: در صورت تمایل می‌توانیم بین دانشجویان اقلیم کردستان و دانشجویان دانشگاه رازی مسابقات ورزشی برگزار کنیم، همچنین می‌توانیم زمینه فرصت مطالعاتی را برای اساتید و دانشجویان به صورت سه‌جانبه فراهم کنیم.

وی برگزاری کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها و همایش‌های علمی مشترک را از دیگر زمینه‌های همکاری با دانشگاه‌های اقلیم کردستان برشمرد و بیان کرد: دانشگاه رازی در تدارک میزبانی همایش بزرگ و بین‌المللی تحت عنوان «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» است، خوشبختانه سرزمین هورامان بین استان‌های کرمانشاه، کردستان و اقلیم کردستان مشترک است به طوریکه 60 درصد از قلمرو آن در استان کرمانشاه، ۳۰ درصد در استان کردستان ایران و ۱۰ درصد در در استان حلبچه می‌باشد.

دکتر احمدی مساحت هورامان را ۴۰۹ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: منظر فرهنگی هورامان در تاریخ 05/05/1400 با تایید ۱۸۶ کشور جهان در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید؛ با توجه به اینکه بخش هورامان حلبچه هنوز ثبت جهانی نشده، ما این آمادگی را داریم تا تجارب ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان را در اختیار اقلیم کردستان قرار دهیم و هورامان حلبچه نیز به این پرونده جهانی بپیوندد.

وی از رؤسای دانشگاه‌های سلیمانیه، حلبچه به همراه هیأت رئیسه و تعدادی از اساتید برای حضور در همایش بین‌المللی هورامان و بازدید از دانشگاه رازی دعوت به عمل آورد.

سرپرست دانشگاه رازی با اشاره به اینکه اساتید و پژوهشگران برجسته بسیاری از سراسر جهان در همایش بین‌المللی هورامان شرکت خواهند کرد، گفت: اساتید محترم دانشگاه‌های اقلیم کردستان نیز می‌توانند مقالات خود را برای دبیرخانه این همایش ارسال کنند و ما آمادگی داریم تا از شخصیت‌های علمی و برجسته دانشگاه‌های اقلیم به عنوان سخنران کلیدی بهره‌مند شویم. امیدواریم شاهد حضور وزیر فرهنگ و میراث اقلیم کردستان، استاندار محترم سلیمانیه، استاندار محترم حلبچه و دیگر مقامات و مسئولین اقلیم کردستان عراق در این همایش بزرگ در دانشگاه رازی و استان کرمانشاه باشیم.

وی اظهار داشت: همایش بین‌المللی هورامان دارای پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی مناسبی است، از جمله می‌توان به نمایشگاه عکس هورامان، جشنواره فیلم کوتاه هورامان، نمایشگاه آثار هنری، صنایع دستی، خوراک، لباس و سایر ظرفیت‌های منطقه هورامان اشاره کرد. امیدواریم که فعالان حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان‌های سلیمانیه و حلبچه در این نمایشگاه شرکت نمایند.

دکتر احمدی از اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای پیشبرد همکاری علمی-پژوهشی و آکادمیک سه‌جانبه با دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه خبر داد و افزود: پیشنهاد ما این است که متن تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری را تنظیم نموده و جهت بررسی و تأیید خدمت رؤسای محترم آن دانشگاه‌ها ارسال نماییم.

دکتر احمدی بار دیگر از مسئولان دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه برای مشارکت در این نشست سه‌جانبه و همچنین از دکتر شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه به پاس تدارک این نشست و همکاری با کمیته‌های علمی و اجرایی این همایش بین‌المللی قدردانی کرد و گفت: مایه خرسندی است که از سخنرانی ارزشمند دکتر شوشتری در اولین پیش نشست تخصصی این همایش تحت عنوان «دیپلماسی و روابط خارجی» بهره‌مند بوده‌ایم.

در ادامه دکتر مهاباد کامل عبدالله رئیس دانشگاه حلبچه ضمن قدردانی از دانشگاه رازی و سرکنسولگری ایران برای تدارک این نشست در سخنانی اظهار داشت: مایه خرسندی است که تعامل و ارتباطات سازنده با دانشگاه رازی داشته باشیم ضمن اینکه این ارتباطات در حوزه تبادلات فرهنگی، علمی و اقتصادی بوده است و چه بهتر که ما دانشگاه رازی را انتخاب کنیم چراکه دانشگاه رازی در رنکینگ بین‌المللی دارای رتبه بالایی است. دانشگاه حلبچه نیز مدت کوتاهی است که تاسیس شده و توانسته‌ایم تا حدودی در سطح منطقه و در سطح جهان ارتباطات خوبی پیدا کنیم.

وی با معرفی کوتاهی از دانشگاه حلبچه گفت: در این دانشگاه اساتید شاخصی داریم که در حوزه بین‌المللی اقدام به چاپ مقالات نموده‌اند، چندین دانشکده، 23 گروه آموزشی، ۲۰۰ استاد در مرتبه‌های مختلف علمی و ۴۲۰۰ دانشجو در دانشگاه حلبچه داریم که این دانشجویان از تمام شهرهای اقلیم کردستان هستند.

در ادامه دکتر احمدی سرپرست دانشگاه رازی بار دیگر بر توسعه ارتباطات آکادمیک با دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه تأکید کرد و اظهار داشت: در زمینه‌ تبادل دانشجو و استاد، برگزاری کنفرانس و ورکشاپ‌ها و طرح‌های مشترک امکان همکاری وجود دارد و دانشگاه رازی پتانسیل بالایی در حوزه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی برای همکاری دارد.

در ادامه دکتر رضا حسن رئیس دانشگاه سلیمانیه با اشاره به همایش بین‌المللی هورامان گفت: این همایش دریچه‌ای برای خدمت به منطقه، فرهنگ و تمدن هورامان است و بسیار خوشحالیم که در این کنفرانس شرکت کنیم. به اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه سلیمانیه نیز اعلام خواهیم کرد که مقالات ارزشمندی برای این همایش ارسال نمایند.

وی با دعوت از مسئولان دانشگاه رازی برای حضور و بازدید از دانشگاه سلیمانیه، ابراز امیدواری کرد: با گسترش تعاملات دانشگاهی شاهد توسعه فرهنگی، علمی و اقتصادی منطقه باشیم. دکتر رضا حسن برگزاری کنفرانس مشترک سه‌جانبه با موضوع «ادبیات» را در این نشست پیشنهاد نمود. در ادامه دکتر احمدی سرپرست دانشگاه با استقبال از این پیشنهاد، برگزاری همایش مشترک با موضوع «ادبیات» توسط دانشگاه‌های رازی، سلیمانیه و حلبچه را نقطه آغاز یک همکاری آکادمیک دانست.

در ادامه این نشست، معاونین علمی و پژوهشی و مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه نیز به بیان نظرات و زمینه‌های همکاری مشترک اشاره کردند. از جمله این محورها ابراز تمایل برای حضور در همایش بین المللی هورامان بود.

در ادامه، دکتر شوشتری سرکنسول ایران در حلبچه در سخنانی اظهار داشت: سیاست خارجی دولت سیزدهم بر توسعه روابط با همسایگان بنا شده و قطعاً عراق و اقلیم کردستان در اولویت توسعه روابط دوستی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان قرار دارد. ضمن اینکه روابط بسیار خوب در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی با اقلیم کردستان داریم امیدوار هستیم که روابط فرهنگی، علمی و دانشگاهی نیز توسعه پیدا کند.

وی بیان کرد: در سالیان گذشته، تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک میان دانشگاه‌های ایران و اقلیم کردستان صورت گرفته و امیدواریم در دوره جدید با یک به‌روز رسانی، با هدف عملیاتی شدن توافقات گذشته و افزودن توافقات و بند‌های جدید شاهد گسترش روابط آکادمیک بین این دانشگاه‌ها باشیم.

دکتر شوشتری همایش بین‌المللی هورامان در دانشگاه رازی را فرصت خوبی برای رؤسای دانشگاه‌های حلبچه، سلیمانیه و رازی دانست تا در پرتو آن روابط آکادمیک شایسته‌ای را پایه‌ریزی کنند.

وی پیشنهاد ایجاد مرکز مشترک هورامان‌شناسی با هدف آشنایی، تحقیق و پژوهش در مورد زبان هورامی و انجام پژوهش‌های مشترک در مورد هورامان را برای توسعه روابط آکادمیک دانشگاه‌های مذکور مطرح کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود حوزه بین‌الملل دانشگاه رازی، پیش‌نویس یک یادداشت تفاهم سه‌جانبه را آماده نماید تا ما در اولین فرصت در اختیار دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه قرار دهیم.

دکتر شوشتری تأکید کرد: کنسولگری ایران در سلیمانیه، در خدمت توسعه روابط فرهنگی، دانشگاهی و علمی است و این آمادگی را دارد که زمینه تقویت این روابط میان دانشگاه رازی با دانشگاه‌های اقلیم کردستان به ویژه دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه را فراهم نماید.

در ادامه دکتر احمدی سرپرست دانشگاه رازی افزود: امیدواریم این نشست، آغاز مسیر بلندی برای توسعه همکاری‌ها باشد و گام‌های بلندی در عرصه همکاری با دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه برداریم و در زمینه انعقاد تفاهم‌نامه مشترک در موضوعاتی از قبیل راه‌اندازی مجلات علمی-پژوهشی مشترک، برگزاری کنفرانس‌های مشترک، تدریس دروس مشترک و... یک دیپلماسی قوی سه‌جانبه اتفاق بیفتد و در زمینه توسعه همکاری‌های مشترک، دانشگاه رازی از آمادگی لازم برخوردار است.

در ادامه دکتر نادری دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: هورامان دارای قلمرو مشترک بین استان‌های کرمانشاه، کردستان ایران و حلبچه است. مردمان این منطقه، ریشه‌های فرهنگی، تاریخی، آیینی، دینی و زبانی مشترک دارند و منظر فرهنگی هورامان به عنوان بیست و ششمین اثر ملی کشور، توسط یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: همکاری و حضور گرم دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه در همایش بین المللی هورامان موجب غنا و پویایی هرچه بیشتر این رویداد عظیم علمی-فرهنگی گردد.

دکتر نادری بیان کرد: دبیرخانه همایش بین‌المللی هورامان در دانشگاه رازی با افتخار منتظر دریافت مقالات ارزشمند اساتید دانشگاه‌های سلیمانیه، حلبچه و دیگر دانشگاه‌های اقلیم کردستان است و امیدواریم از حضور ارزشمند رؤسای محترم این دانشگاه‌ها و سخنرانی اساتید صاحب‌نظر در همایش بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه مرکز اسناد توسعه هورامان و هورامان پژوهی در ایام اخیر در دانشگاه رازی راه‌اندازی شده، افزود: از دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه دعوت می‌کنیم که آثار برجسته در ابعاد مختلف در زمینه هورامان را برای ما ارسال نمایند تا در مرکز اسناد نگهداری شود.

دکتر نادری یادآور شد: حفظ و نگه‌داری امتیاز جهانی شدن منظر فرهنگی هورامان مهمتر از ثبت جهانی آن است و برای این مهم نیازمند به مشارکت اقلیم کردستان هستیم، اگر از این مهم غافل شویم ممکن است در سال‌های آینده در ارزیابی‌های سازمان جهانی یونسکو از شمول میراث جهانی خارج شویم، بنابراین نیازمند همدلی، همراهی و همکاری مشترک با اقلیم کردستان به ویژه دانشگاه‌های آن هستیم.

وی توسعه گردشگری را از پیامدهای بسیار مثبت در چشم‌انداز همایش بین‌المللی هورامان دانست و گفت: گردشگری سومین صنعت درآمدزای جهان بعد از صنعت نفت و خودروسازی است و اگر همکاری‌های مشترک خوبی داشته باشیم و در راستای توسعه گردشگری هورامان اقدامات مثبت انجام شود، به توسعه منطقه هورامان در همه ابواب کمک می‌شود.

در ادامه دکتر علیرضا زبرجدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی بزرگترین دانشگاه غرب کشور با سابقه نیم ‌قرن فعالیت است. در این دانشگاه ۴۶۷ عضو هیئت علمی فعالیت دارند که از این تعداد ۳۹ نفر با مرتبه استاد تمام،۱۵۱ نفر به عنوان دانشیار و مابقی به عنوان استادیار مشغول خدمت هستند.

وی با اشاره به وجود 12 دانشکده، ۵۴ گروه آموزشی و ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه رازی افزود: خوشبختانه دانشگاه رازی ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ها با دانشگاه‌های مطرح اقلیم کردستان دارد و امیدواریم در برگزاری دوره‌های پست‌دکترا گامی ارزشمند در توسعه دیپلماسی علمی برداریم.

وی همچنین از آمادگی دانشگاه رازی برای تبادل دانش فنی و فناوری با دانشگاه‌های اقلیم کردستان و راه‌اندازی مجلات بین‌المللی مشترک خبر داد و گفت: در دانشگاه رازی تجهیزات آزمایشگاهی با تکنولوژی بالا نیز وجود دارد که قابلیت ارائه خدمات به دانشگاه‌های اقلیم کردستان را دارد.

دکتر زبرجدی بر ایجاد دبیرخانه مشترک همکاری‌های فناوری و تکنولوژی با محوریت دانشگاه‌های رازی، حلبچه و سلیمانیه تأکید کرد و گفت: دانشگاه رازی آمادگی پذیرش اولین دبیرخانه را در این زمینه دارد.

در ادامه دکتر شیرین زرتشتیان دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار در سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه هورامان دارای مجموعه‌ای از آثار فرهنگی مشترک بین ایران و اقلیم کردستان است بسیار خرسندیم که حضور رؤسا و اساتید گرامی دانشگاه‌های اقلیم کردستان را در این همایش شاهد باشیم.

وی افزود: در این همایش سعی کرده‌ایم که پیوست‌های فرهنگی را به صورت ویژه داشته باشیم از جمله برنامه‌ها: برپایی نمایشگاه بزرگی در قالب «ویترین هورامان» است و مایه افتخار و خرسندی است اگر نمایندگانی از اقلیم کردستان در این نمایشگاه حضور یابند و ما آمادگی داریم غرفه‌هایی را به صورت اختصاصی به دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه اختصاص دهیم.

دکتر زردشتیان همچنین از تدارک ویژه‌برنامه‌هایی در قالب جشنواره عکس و فیلم در همایش بین‌المللی هورامان خبر داد و گفت: باعث خوشحالی خواهد بو.د اگر از دو استان همسایه؛ حلبچه و سلیمانیه نیز اثاری برای این جشنواره‌ها ارسال گردد.

وی از برگزاری بازی‌های بومی و محلی هورامان در جوار نمایشگاه خبر داد و افزود: این بازی‌ها نشانه‌ای از فرهنگ و منظر هورامان است و امیدواریم که رویداد آن بعد از همایش نیز ادامه یابد و به صورت سه‌جانبه با دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه هر ساله لیگ بازی‌های بومی و محلی هورامان را برگزار نماییم.

در ادامه دکتر مهاباد کامل عبدالله رئیس دانشگاه حلبچه ضمن ابراز خرسندی از تدارک این نشست، از پیشنهادات مطرح شده توسط مسئولان دانشگاه رازی و دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی هورامان استقبال کرد و اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که در فرصت باقیمانده امکان مشارکت دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه و کردستان ایران نیز با دانشگاه رازی فراهم شود تا این همایش به صورت مشترک برگزار شود.

دکتر کامل عبدالله بیان کرد: در حلبچه مرکزی با نام «محمد امین اورامانی» داریم و این آمادگی وجود دارد که این مرکز تقویت و توسعه پیدا کند.

در ادامه دکتر احمدی، سرپرست دانشگاه رازی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که خواهان عزت، اقتدار و استقلال خود است؛ خواهان عزت، اقتدار و استقلال کشور دوست و برادر؛ عراق و اقلیم کردستان نیز می‌باشد. دانشگاه رازی پیشرفت، ترقی و تعالی دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه در اقلیم کردستان را پیشرفت، ترقی و تعالی منطقه می‌داند بنابراین از این دو پیشنهاد ارزشمند سرکار خانم دکتر کامل عبدالله استقبال می‌کنیم و معتقدیم آنچه که باعث پیشرفت ما خواهد شد؛ همین، همدلی و همکاری‌های علمی و پژوهشی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌های همایش بین‌المللی هورامان از 6 ماه گذشته صورت گرفته و تاکنون بیش از 300 مقاله دریافت کرده‌ایم و از طرفی تاریخ و جزئیات برنامه را اعلام نموده‌ایم، نمی‌توان تغییری در ماهیت برنامه‌ها ایجاد کرد اما از اینکه نام چهار دانشگاه رازی، کردستان، سلیمانیه و حلبچه به عنوان برگزارکنندگان مشترک همایش مطرح باشد بسیار خرسند خواهیم بود و استقبال می‌کنیم.

در ادامه دکتر شهاب مرادخانی مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه رازی اظهار داشت: ما آمادگی داریم تا پیش‌نویس یادداشت تفاهم سه‌جانبه را به نمایندگی از دانشگاه رازی آماده و برای همتایان خود در دانشگاه‌های سلیمانیه و حلبچه ارسال نماییم و اگر مورد توافق قرار گرفت؛ به امضای رؤسای این دانشگاه‌ها برسد و نهایی شود.

وی پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه را در رویداد بین‌المللی هورامان در تاریخ 25 و 26 تیر ماه امسال در دانشگاه رازی مطرح نمود که این پیشنهاد با استقبال دانشگاه‌های حلبچه و سلیمانیه همراه شد.

آخرین اخبار