آخرین اخبار

نشست خبری همایش آموزش عالی غرب کشور به مناسبت پنجاه سالگی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری همایش آموزش عالی غرب کشور به مناسبت پنجاه سالگی دانشگاه رازی با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در این نشست، دکتر روح الله بهرامی دبیر علمی همایش ملی آموزش عالی غرب کشور در سخنانی به تشریح برنامه‌های این همایش به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه رازی به عنوان نخستین دانشگاه آموزش عالی غرب کشور پرداخت.

دکتر بهرامی افزود: همایش ملی آموزش عالی غرب کشور به دو موضوع دستاوردهای بنیادین دانشگاه رازی با پشتوانه علمی ۵۰ سال تلاش و فعالیت از زمان تاسیس در سال ۵۱ و ارائه مقالات علمی همایش که در این خصوص انجام شده، می‌پردازد.

وی محور اصلی همایش آموزش عالی غرب کشور را بیان دستاوردهای نیم قرن فعالیت دانشگاه رازی در قالب مقالات علمی و پژوهشی اعلام کرد و گفت: بسیار می‌پرسند که دانشگاه رازی برای جامعه چه کرده است؟ به همین خاطر ضروری است که جایگاه و کارنامه دانشگاه رازی و تاثیر آن به مردم گفته شود.

دکتر بهرامی افزود: بسیاری از افراد که الان در جایی با تخصص علمی خود به مردم خدمت می‌کنند در دانشگاهی مانند دانشگاه رازی آموزش دیدند و توسعه و پیشرفت و رفاه زندگی مردم حاصل تلاش آنها است که باید برای افراد جامعه تبیین شود.

دبیر علمی همایش ملی آموزش عالی غرب کشور از دیگر اهداف این همایش را نقادی و بازنگری راهبردها و سیاست‌های گذشته دانشگاه و ترسیم وضعیت آینده دانشگاه رازی کرمانشاه اعلام کرد.

۷۱ مقاله علمی به همایش ملی آموزش عالی غرب کشور ارسال شده است

دکتر بهرامی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ۷۱ مقاله علمی از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، افزود: از این تعداد، ۱۵ مقاله به عنوان مقاله برگزیده معرفی شده است.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه رازی در طول ۵۰ سال فعالیت علمی افزود: وزیر علوم، معاون پژوهشی و معاون برنامه‌ریزی وزارت علوم، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، روسای دانشگاه‌های منطقه پنج کشور، دکتر مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیته پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مسئولان ارشد استان کرمانشاه و استادان برجسته دانشگاهی در همایش ملی آموزش عالی غرب کشور حضور خواهند داشت.

دکتر بهرامی همچنین گفت: در همایش ملی آموزش عالی غرب کشور چاپ مجموعه تاریخ مستند و مصور دانشگاه رازی با حضور وزیر علوم رونمایی می‌شود.

وی هدف از این همایش را پاسداشت تلاش خدمات ۵۰ ساله دانشگاه رازی عنوان کرد و از جمله برنامه‌های همایش را تقدیر از روسای ادواری گذشته، دانشمندان، برگزیدگان بین‌المللی و پیشکسوتان دانشگاه رازی عنوان کرد که هر کدام به نوعی به پیشرفت، توسعه و تعالی این دانشگاه در مجامع علمی کمک کردند.

در سفر وزیر علوم به کرمانشاه چند پروژه دانشگاه رازی افتتاح می‌شود

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: در سفر دکتر زلفی‌گل وزیر علوم به کرمانشاه برای شرکت در این همایش؛ مرکز مطالعات تاریخی آموزش عالی دانشگاه غرب کشور؛ با دو گروه مطالعات کرمانشاه‌شناسی و گروه تاریخ مطالعات آموزش عالی غرب کشور افتتاح خواهد شد.

دکتر بهرامی در ادامه از افتتاح تالار افتخارات دانشگاه رازی که مجموعه‌ای از دستاودها، آثار و مقالات برجسته علمی دانشگاه رازی در طول این سالها است، موزه اسناد و آرشیو، موزه تربیت بدنی دانشگاه با حضور وزیر علوم خبر داد.

در ادامه دکتر سجاد دادفر دبیر اجرایی همایش ملی آموزش عالی غرب کشور نیز با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای برگزاری این همایش، اظهار کرد: سنگ بنای دانشگاه رازی در سال ۱۳۵۱ توسط دکتر عبدالعلی گویا با راه اندازی دانشکده علوم پایه نهاد شده و بعدها یک گستره جغرافیایی وسیعی شامل استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام را در برگرفت.

وی با بیان اینکه دانشگاه رازی اولین دانشگاه جامع غرب کشور است که جایگاه و اهمیت تاریخی زیادی در این منطقه دارد، عنوان کرد: این دانشگاه منشاء خدمات فراوان در تربیت نیروهای متخصص و مورد نیاز جامعه در حوزه‌های مختلف بوده است.

دبیر اجرایی این همایش تصریح کرد: در این راستا، به مناسبت نیم قرن فعالیت دانشگاه رازی، همایش آموزش عالی در غرب کشور را برگزار خواهیم کرد که در آن میهمانانی از وزارتخانه، دانشگاه‌های منطقه پنج کشور و مسئولین استانی حضور خواهند داشت.

وی یادآورشد: دانشگاه رازی در طول ۵۰ سال گذشته یازده رئیس داشته که چهار نفر از آنها دیگر در قید حیات نیستند، اما از سایر روسای این دانشگاه دعوت کرده‌ایم که در این همایش حضور داشته باشند و از آنها هم تجلیل خواهیم کرد.

دکتر دادفر اضافه کرد: همچنین در این همایش از دانشمندان یک درصد برتر جهان، برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی و از پیشکسوتان دانشگاه رازی نیز تجلیل خواهد شد.

دانشگاه رازی فعالیت خود را از بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان «دانشکده علوم کرمانشاهان» به ریاست مرحوم دکتر «عبدالعلی گویا» آغاز کرد و در سال تحصیلی ۱۳۵۲-۱۳۵۱ برای اولین بار پذیرای ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی شد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به «دانشگاه رازی» تغییر نام یافت و در ادامه، با تاسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام» توسعه یافت.

با گسترش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکده‌ها استقلال یافته و با عناوین «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، «دانشگاه کردستان» و «دانشگاه ایلام» به فعالیت خود ادامه دادند.

دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه معین استان، هم اینک از وجود بیش از ۴۶۵ عضو هیات علمی و ۴۸۷ کارمند پرتلاش بهره می‌برد و بیش از ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

 

آخرین اخبار