آخرین اخبار

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، نشست بررسی «نقش ایل کلهر در دوران دفاع مقدس» در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عومی دانشگاه رازی، نشست بررسی «نقش ایل کلهر در دوران دفاع مقدس» به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به صورت حضوری و مجازی، با همکاری مرکز مطالعات گروه علوم تاریخی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی و انجمن ایرانی تاریخ شعبه اسلام آبادغرب، ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، در دانشگاه رازی برگزار شد.

در این نشست، امیر سرتیپ حاج جعفر دارابی از کلهر اسلام آبادغرب، سردار دکتر حاج مجتبی مهدی خانی از کلهر گیلانغرب، دکتر اسماعیلی به عنوان دبیر نشست، تعدادی از اعضای انجمن ایرانی تاریخ شعبه اسلام آباد غرب و برخی اساتید دانشگاه حضور داشتند.

در ابتدا دکتر اسماعیلی دبیر جلسه ضمن خوش آمد گویی به میهمانان، مختصری از خصوصیات ایل کلهر و نقش آن در دوران دفاع مقدس را بیان کرد و سپس از مهمانان این نشست دعوت کرد تا به ایراد سخن بپردازند.

در ادامه، ولی فولادی منصوری نویسنده کتاب «نقش بزرگ ایل کلهر در هشت سال دفاع مقدس» با قرائت اشعاری حماسی از کلهر، به بیان سابقه تاریخی و جغرافیایی بزرگ ایل کلهر، باستانی بودن و پراکندگی مردم کلهر در سراسر ایران و عراق پرداخت.

فولادی منصوری سپس پیرامون علل و شروع جنگ تحمیلی و مشارکت مردم غیور بزرگ ایل کلهر در قالب ارتش، سپاه، بسیج، ژاندارمری، شهربانی، کمیته انقلاب و گمجن عشایر کلهر در جبهه‌ها و حضور آن‌ها در متوقف کردن اولیه هجوم دشمن تا دندان مسلح توضیح داد و با برشمردن تعداد شهدای کلهرخاصه شهدای شاخص چند شهرستان به عنوان نمونه، آمار شهدای کلهر در عملیات‌های مختلف پرداخت و حماسه سازی مردان و زنان کلهر را یاد آور شد.

وی به نقش تاثیر گذار عشایر کلهر و گردان‌های مختلف گمجن در رویارویی با دشمنان پرداخت و سهم دلاور مردان کلهر در کلیه عملیات‌های انجام شده از مرز ترکیه تا خلیج فارس پرداخت و نمونه‌هایی به طور مستند بیان کرد.

سپس سردار دکتر مجتبی مهدی خانی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس با بیان مطالبی در مورد جنگ سال ۱۳۵۰ عراق علیه ایران و امضای قرار داد ۱۹۷۵ الجزایر، آمادگی مردم شهر‌های کلهر در آن زمان را یاد آور شد.

 وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد شرایط مردم شریف کلهر گیلانغرب در زمان جنگ، به نقش دلاور مردان کلهر در جلوگیری از تصرف شهر گیلان‌غرب و حماسه ماندگار این شهرستان در تجاوز عراق در سال ۱۳۵۹ اشاره کرد.

سردار مهدی خانی با بر شمردن گردان‌ها و دسته‌های عشایری کلهر گیلان‌غرب و مقایسه آن‌ها با ارتش بعث عراق، با اشاره به نزدیک شدن سپاه سوم دشمن به شهر گیلان‌غرب گفت: مردم غیور گیلان‌غرب در قالب چند گردان و گروهان و دسته با سلاح‌های ابتدایی و با محوریت سپاه پاسداران گیلان‌غرب آماده رویارویی با دشمن در منطقه دروازه غربی شهر شدند. با ورود هلی کوپتر‌های هوانیروز و شکار تانک‌ها، دشمن تا ده کیلومتر از شهر گیلان‌غرب وادار به عقب نشینی شد.

سپس امیر سرتیپ حاج جعفر دارابی یادگاران هشت سال دفاع مقدس به حضور پر رنگ مردم غیور کلهر در جبهه‌های جنگ و حضور هشت ساله خود در مناطق عملیاتی اشاره کرد و خاطرات ارزشمندی از اختراع آژیر موشکی توسط ایشان و گروه همکارش بیان کرد و گفت: این عمل باعث جلوگیری از کشتار، تخریب و اصابت ۹۹ در صد موشک‌های پرتابی به شهر‌های بزرگ شد و دستآورد بسیار بزرگی برای ایران بود که در نماز جمعه تهران و جراید و رسانه‌های آن موقع منطقه و جهان انعکاس یافت.

این جلسه با پرسش و پاسخ همراه بود.

آخرین اخبار