آخرین اخبار

نشست «حکمرانی در فضای سایبر و علوم شناختی» با سخنرانی اساتید دانشگاه عالی دفاع ملی به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست «حکمرانی در فضای سایبر و علوم شناختی»، 28 شهریور ماه با حضور جامعه دانشگاهی، توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در تالار اجتماعات فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

این نشست با سخنرانی دکتر محمدرضا موحدی صفت، دکتر محسن آقایی و دکتر هادی جمشیدیان اساتید دانشگاه عالی دفاع ملی و پرسش و پاسخ همراه بود.

در ابتدای این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سخنانی اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه شهدای عزیز دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. دفاع مقدس برای ما عزت، شرف و غرور ملّی به ارمغان آورد.

دکتر احمدی افزود: اگر جمهوری اسلامی ایران توانست بدون یک وجب کشورگشایی، مرز دفاع را در آنسوی سوریه، عراق و یمن قرار دهد به واسطه هشت سال دفاع مقدس بود.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس از ساده‌ترین تسلیحات نظامی برخوردار نبودیم و قدرت‌ها نیز تلاش می‌کردند که هیچ تسلیحاتی به جمهوری اسلامی ایران نرسد، اما امروز روسیه را متهم به استفاده از پهپاد‌های ایران می‌کنند.

رئیس دانشگاه رازی بیان کرد: هشت سال دفاع مقدس دستاورد‌های بسیاری را برای ما به ارمغان آورد. اگر آمریکا در منطقه دچار انقباض استراتژیک و ژئوپولیتیک شده به واسطه هشت سال دفاع مقدس است.

وی حکمرانی علمی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران امروز در نقطه‌زنی قدرت اول جهان است و این قدرت به واسطه علم حاصل شده است. جمهوری اسلامی ایران امروز محل تنفس اوراسیا شده است، مقام معظم رهبری قبلاً می‌فرمودند که ما در دامنه قرار داریم، اما امروز فرمودند که ما به قله نزدیک شده‌ایم.

رئیس دانشگاه رازی بیان کرد: در عرصه دیپلماسی نیز قدم‌هایی را برداشته‌ایم که در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است و ارتباط ما با متحدان آمریکا در منطقه قوی‌تر از خود آن‌ها است.

وی افزود: دشمن می‌خواهد فرهنگ منحط خود را وارد دانشگاه‌ها کند و حرکت قطار علم رابر سر این ریل که با سرعت به پیش می‌رود، متوقف کند. دشمن می‌خواهد نگاه ما به بیرون باشد.

دکتر احمدی یادآور شد: ما یک نقطه ضعف جدی داریم و آن حکمرانی بر ذهن جوانانمان است، امروز آنچه که باید مورد توجه قرار دهیم فکر و ذهن جوانان ما است، این اصل نقطه حکمرانی است که باید بپذیریم در اینجا نقطه ضعف داریم؛ زیرا جوان آنگونه عمل می‌کند که می‌اندیشد؛ بنابراین حکمرانی را باید خط اول نگاه خود قرار دهیم و بستر آن نیز فضای مجازی و سایبری است.

در ادامه دکتر هادی جمشیدیان عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی پیرامون موضوع «حکمرانی در فضای مجازی، علوم شناختی و جنگ ترکیبی» به ایراد سخن پرداخت.

دکتر جمشیدیان با اشاره به دو کلیدواژه «تهدید» و «آسیب پذیری» افزود: تهدید، مجموعه شرایط و عواملی است که می‌تواند یک سازمان، نظام و خانواده را از حالت تعادل خارج کند.

وی براندازی، جلوگیری از تحقق اهداف و آرمان‌ها و تأخیر جبران ناپذیر در رسیدن به هدف را سه کارکرد تهدید برشمرد و افزود: در دنیای امروز در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، رسانه‌ای، زیست محیطی، سایبری و تهدیدات نوین مانند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای تهدید وجود دارد.

دکتر جمشیدیان به ویژگی‌های تهدید اشاره کرد و گفت: تهدید، فاعل و عامل دارد و منشا آن دشمن است، جنس تهدید از جنس قدرت و توانایی است و تهدید نقطه آماج دارد که در طول انقلاب یکی از آماج دشمن، دانشگاه و مدارس است؛ زیرا کانون علم و تربیت نخبگان آینده است.

این استاد دانشگاه فرهنگسازی، تقویت سامانه‌های هوشمند و میز خدمت را در مقابله با تهدیدات دشمن مورد تأکید قرار داد.

در ادامه دکتر محمدرضا موحدی‌صفت عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی پیرامون موضوع «قدرت سایبری، تهدید‌ها و فرصت‌ها» به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص قدرت در عرصه سایبری افزود: رهبر انقلاب فرمودند: در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزار‌های چهل سال قبل کار کرد باید ابزار‌ها متناسب با زمان باشند، اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست.

دکتر موحدی‌صفت با تشریح اهمیت هوش مصنوعی و رشته کوانتوم گفت: تفاوت معناداری بین فضای سایبری و فضای مجازی وجود ندارد و فضای مجازی ابزار جنگ جدید شمن است.

این استاد دانشگاه حوزه شناختی را ششمین عرصه جنگ دشمن دانست و گفت: حوزه سایبری شامل لایه‌های زیرساخت، سامانه، سکوها، دانش و اطلاعات، نقش کاربران یا ذی نفعان، امنیت و حکمرانی است.

دکتر موحدی‌صفت بیان کرد: امروزه وقتی کشور‌ها را بر اساس مولفه‌های ملی قدرت رتبه‌بندی می‌کنند، مولفه قدرت سایبری را معیار قدرت کشور‌ها قرار می‌دهند. در ایران نیز ما به دنبال این هستیم که در فضای سایبری اعمال حکمرانی کنیم. علی‌رغم اینکه پتانسیل بسیار خوبی داریم، اما در مدیریت حوزه فضای سایبری کشور بسیار ضعیف عمل می‌کنیم.

در ادامه دکتر آقایی عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی پیرامون جنگ شناختی به ایراد سخن پرداخت.

وی اظهار داشت: بر اساس اسناد ناتو در سال ۲۰۱۸ دریافتیم که دشمن در حوزه جنگ شناختی فعالیت زیادی دارد و به این نتیجه رسیده که بستری مناسبتر از فضای سایبر برای توسعه جنگ شناختی وجود ندارد.

دکتر آقایی همچنین توضیحاتی در خصوص مدیریت افکار عمومی، متقاعدسازی، جنگ نرم، جنگ شناختی و راهکار‌های مقابله با آن ارائه داد.

تکنیک‌های رسانه‌ای، جنگ روایت‌ها، مدیریت ادراک و تاثیرگذاری بر افکار عمومی، ضرورت آگاهی بخشی اجتماعی، آشنایی با ابعاد و مولفه‌های نبرد شناختی و ایجاد درک نسبی از این نبرد، راهبرد‌ها و راهکار‌های مهم برای مقابله با جنگ شناختی و اهمیت راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات از دیگر محور‌های مورد بحث دکتر آقایی بود.

آخرین اخبار