آخرین اخبار

نخستین «همایش ملی نخود ایران» به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نخستین «همایش ملی نخود ایران» با حضور جمعی از استادان دانشگاه، دانشجویان، مسئولان، کارشناسان، صاحب نظران و تولیدکنندگانی از سراسر کشور، 8 خرداد ماه 1402 به میزبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی برگزار شد.

در این همایش؛ دکتر مظفر روستایی رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و وضعیت کم آبی در ایران افزود: کشور ما در یک منطقه خشک قرار گرفته‌است. بنابراین ما باید به سمت کشت محصولات دیم و با نیاز آبی کم حرکت کنیم. در این راستا «نخود» از مهمترین محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم است.

دکتر روستایی در ادامه افزود: استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی را تولیدکننده ۸۶ درصد نخود کشور اعلام کرد و گفت: اگر این استان‌ها تمرکز بیشتری بر کشت نخود داشته باشند، می‌توانیم به سمت صادراتی شدن هرچه بیشتر این محصول پیش برویم.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید نخود در ایران افزود: تولید نخود باید از کشت بهاره به کشت پاییزه تغییر کند و  فرآوری این محصول و ایجاد صنایع تبدیلی نیز غافل نشویم.

وی مکانیزه شدن شیوه برداشت نخود را مورد تأکید قرار داد و افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد درآمد نخود صرف برداشت دستی آن می‌شود در صورتیکه با برداشت مکانیزه، هزینه‌ها به‌شدت کاهش یافته و سودآوری خواهد داشت.

دکتر روستایی همچنین بر تولید بذر مرغوب نخود تأکید کرد و افزود: اگر بذر خوبی در اختیار نداشته باشیم، امکان زراعت خوب و به تبع افزایش عملکرد محصول نخود نیز میسر نمی‌شود. افزایش سطح زیر کشت نخود دیم، افزایش بیمه محصول نخود برای جلوگیری از خسارت کشاورزان، کاشت ارقام متناسب با شرایط زمین و آب و هوای هر منطقه از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

همچنین دکتر مصطفی مصطفایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: نخود یک محصول مهم و سازگار با اقلیم خشک و کم‌آب در کشور است که در سال‌های گذشته کمتر به آن بها داده شده و استان کرمانشاه نیز از قطب‌های تولید نخود در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مزایای تولید نخود در کشور گفت: در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت کم آبی، کشت نخود مقرون به صرفه است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات پروتئینی باشد.

دکتر مصطفایی پایین‌بودن سرانه مصرف نخود در کشور را از چالش‌های پیش روی نخود دانست و بیان کرد: سرانه مصرف نخود در کشور معادل دو کیلوگرم در سال برای هر نفر است. از دیگر مشکلات این محصول عدم خرید تضمینی آن است.

وی نبود واحدهای فرآوری نخود را از دیگر چالش‌ها دانست و افزود: متاسفانه در بخش کاشت نیز عمدتا اراضی کم بازده و کوچک به نخود اختصاص می‌یابد.

در ادامه مهندس ناصر مرادی رئیس شورای ملی نخود در سخنانی اظهار داشت: نخود تنها گروهی از حبوبات است که امکان صادرات دارد.

وی با اشاره به مزایای نخود ایرانی گفت: طعم، مزه، رنگ و کیفیت نخود ایرانی بسیار منحصر به فرد است، اما اکنون در بازارهای جهانی دانه درشت بودن بیش از هرچیزی بازار پسند است و ما هم باید به سمت تولیدات نخود دانه درشت برویم.

مهندس مرادی فرآوری و بسته‌بندی محصول نخود با هدف صادرات را بسیار مهم خواند و تلاش برای افزایش عملکرد نخود در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: تولید نخود پایین‌تر از سطح جهانی است اگرچه میانگین تولید سنتی نخود در هر هکتار حدود ۵۰۰ تن است، اما کشاورزانی داریم که ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در هکتار هم برداشت می‌کنند که این میزان تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

ارسال ۱۶۱ مقاله به نخستین همایش ملی نخود ایران

در ادامه دکتر رضا حق‌پرست دبیر علمی همایش در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار داشت: این همایش با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، دانشگاه رازی، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه صورت گرفته است.

وی از ارسال ۱۶۱ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱۹ مقاله از ۱۷ استان کشور پذیرفته شده که در مدت برگزاری این همایش هفت مقاله به صورت سخنرانی کلیدی، پنج مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه می‌شود.

دکتر حق‌پرست محورهای این همایش را به شرح ذیل اعلام کرد:

محورهای همایش ملی نخود:

  • به نژادی و بیوتکنولوژی نخود
  • به زراعی نخود (اکولوژی، فیزیولوژی، تغذیه گیاهی و آبیاری)
  • اهمیت نخود در کشاورزی حفاظتی، حاصلخیزی خاک و بیولوژی خاک
  • کنترل آفات، بیماری ها و علف‌های هرز نخود
  • شیمی، ترکیبات و اهمیت تغذیه‌ای نخود برای سلامت
  • کنترل و گواهی بذر، صنعت و اقتصاد بذر نخود
  • مکانیزاسیون در زراعت نخود
  • صنایع غذایی و فرآوری نخود
  • بازرگانی و اقتصاد نخود

دکتر حق‌پرست افزود: طی توافق صورت گرفته با مسئولان مجله علمی-‌ پژوهشی «زراعت دیم ایران» تعدادی از مقالات برتر پذیرفته شده در این همایش پس از تکمیل توسط نویسندگان آن، در شماره ویژه آن مجله منتشر خواهد شد.

در ادامه مهندس چاله‌چاله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: در نخستین جشنواره ملی نخود کرمانشاه، برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود، طی مدت زمان برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نمایشگاه غذا و شیرینی، کارگاه‌ها و مسابقات آموزشی و آشپزی و شیرینی‌پزی در محل روستا بازار جنب اداره‌کل تعاون روستایی (ویژه عموم مردم) از دیگر برنامه‌های این جشنواره است که از ششم تا دهم خرداد ماه در استان اجرایی خواهد شد. جشنواره تخصصی نخود نیز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (ویژه مسئولین و کارشناسان) طی روز هفتم خرداد ماه از ساعت 9 تا 12:30 برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه یادآور شد: روز مزرعه ملی در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان، کارشناسان و عموم مردم) هفتم خرداد ماه و از ساعت 15 تا 19:30 و همایش علمی نخود نیز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی (ویژه پژوهشگران) در هشتم خرداد ماه از ساعت هشت صبح تا 19 برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط حدود 145 هزار هکتار از اراضی دیم استان کرمانشاه به زیر کشت نخود می‌رود، افزود: سالانه 106 هزار تن نخود در استان تولید می‌شود که رتبه اول کشت و تولید نخود در کشور را داریم.

شایان ذکر است؛ نخستین روز «همایش ملی نخود ایران» 7 خرداد ماه با برگزاری نشست تخصصی نخود با حضور مقامات کشوری، با مشارکت دانشگاه رازی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد.

در این همایش پژوهشگران و تولیدکنندگان یازده استان تولیدکننده نخود سراسر کشور حضور داشتند.

برگزاری روز جشنواره ملی نخود و روز مزرعه در شهرستان روانسر - روستای مرادآباد با برپایی نمایشگاه غذا و خوراکی‌های نخود از برنامه‌های این جشنواره بود.

در دومین روز «همایش ملی نخود ایران»، در مورخ 8 خرداد ماه 1402 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی میزبان بخش علمی این همایش بود که برای اولین بار در ۷۵۵ مقاله دریافت شده از دانشگاه‌ها و پژوهشگران سراسر کشور به بررسی موضوع نخود پرداخته می‌شود.

در این همایش دو روزه تولیدکنندگان کارشناسان و صادرکنندگان در خصوص راه‌های افزایش سطح و تولید و موانع و مشکلات تولید نخود بحث و تبادل نظر می پردازند.

در حاشیه این همایش علمی، برای نخستین بار، ۱۲ محصول تولیدی از نخود در زمینه‌های خوراکی، بهداشتی و رژیمی از جمله سوسیس و کالباس نخود، عرق نخود، شامپوی نخود، کرم جوانه نخود، فلافل، کنسرو و... رونمایی شد که عمده این محصولات توسط دانشگاه رازی تولید شده است.

 این همایش با برگزاری پنل‌های تخصصی تا عصر دوشنبه 8 خرداد ماه 1402 به کار خود ادامه می‌هد.

در آیین اختتامیه این همایش، از پوسترهای برتر و محققین برجسته و پیشکسوت در زمینه تحقیقات نخود تجلیل به عمل می‌آید.

آخرین اخبار