آخرین اخبار

دکتر محمدنبی احمدی از موافقت قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ایجاد دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در دانشگاه رازی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه، با اعلام این خبر اظهار داشت: به دنبال تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده، دانشگاه رازی موفق به اخذ موافقت قطعی وزارت عتف در زمینه تأسیس «دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی» شد.

وی افزود: اعطای مجوز تاسیس این دانشکده‌ها صرفاً به دانشگاه‌های منتخب شورای گسترش آموزش عالی و کلیه دانشگاه‌هایی که بر اساس گزارش موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در تولید علم بومی و بین‌المللی کشور بیش از یک درصد مشارکت داشته‌اند اعطا شده است و از آنجا که دانشگاه رازی بر اساس گزارش موسسه فوق حائز شرایط تولید بیش از یک درصد بوده بنابراین از جمله دانشگاه‌هایی است که مجوز تاسیس این دانشکده را دریافت نموده است.

دکتر احمدی ضمن تبریک این موفقیت به خانواده بزرگ دانشگاه رازی، جامعه دانشگاهی استان و به ویژه اعضای هیأت علمی که زمینه‌ساز این افتخار بوده‌اند، یادآور شد: از زحمات فراوان دکتر دادفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و همچنین دکتر رجب‌زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه جهت پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز تاسیس دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در دانشگاه رازی قدردانی می‌نمایم.

وی در تعریف و ویژگی‌های دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی گفت: منظور از علوم و فناوری راهبردی آن دسته از علوم و فناوری‌هایی هستند که ظرفیت اثرگذاری جدی بر ابعاد مختلف انسانی اجتماعی اقتصادی و امنیتی در سطح ملی را دارند.

رئیس دانشگاه افزود: این دانشکده‌ها رویکردی فرادانشکده‌ای و بین رشته‌ای داشته و به منظور تعامل بین دو یا چند رشته و تلفیق دانش به منظور حل یک مسئله که رشته‌های موجود به تنهایی قادر به حل آنها نباشند شکل گرفته‌اند.

وی برنامه محوری و ماموریت گرایی را از مهمترین ویژگی‌های این دانشکده‌ها دانست و گفت: در این دانشکده تمام برنامه‌های آینده دانشجویان، هیأت علمی، اهداف و... باید ذیل یک کلان برنامه و در راستای آن تعریف شود و ماموریت گرایی، داشتن رسالت و هدف علمی و تخصصی مشخص برای پاسخگویی به تقاضا مطالبات و نیاز‌های معین کشور و داشتن مرز‌های فعالیت شفاف با سایر موسسات (با ماموریت‌های مشترک یا غیر مشترک) از دیگر ویژگی‌های این دانشکده است.

 رئیس دانشگاه مهمترین اهداف ایجاد دانشکده علوم و فناوری راهبردی را به شرح ذیل اعلام کرد:

-              کمک به دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه‌های اولویت‌دار علوم و فناوری راهبردی و نوظهور

-              شناسایی، پرورش، تربیت راهبری و اشتغال استعداد‌های درخشان و نیروی متخصص در کشور و جذب اعضای هیئت علمی در راستای پاسخ به نیاز‌های آینده

-              توسعه علوم و فناوری راهبردی و بین رشته‌ای با هدف پاسخگویی به نیاز‌های جامعه و صنعت

-              ا یجاد رشته‌های مورد نیاز کشور منطبق با آینده پیش رو و مشاغل نوین آینده

-              اصلاح و تغییر ساختار‌های موجود در دانشگاه‌ها و تغییر رویکرد از گروه محوری به برنامه محوری

-              حل مسائل کشور در قالب برنامه علمی و تخصصی توسط جامعه علمی کشور

-              توسعه دیپلماسی علمی بین‌المللی

-              هدایت هدفمند برنامه‌ها و بودجه‌های آموزش عالی به سمت علوم و فنون نیاز محور راهبردی و به تدریج کاهش تصدیگری دولت در سایر حوزه‌های با اولویت کمتر و ایجاد انگیزه تحولی در دانشگاه‌ها و حرکت در مرز‌های دانش و ایفای نقش موثر در پیشبرد علم جهان داست.

دکتر احمدی در مورد نحوه جذب و به کارگیری اعضای هیأت علمی این دانشکده‌ها گفت: در کنار شیوه رایج جذب اعضای هیأت علمی، استفاده از اعضای هیأت علمی با مرتبه استاد تمام از سایر دانشکده‌های دانشگاه یکی دیگر از شیوه‌های تامین اعضای هیات علمی این دانشکده است که این اساتید می‌توانند با تایید دانشکده مبدا و مقصد به عنوان استاد وابسته تا ۵۰ درصد از ساعت موظف خود را در دانشکده فناوری‌های راهبردی فعالیت نمایند. اعضای هیأت علمی جدید با سابقه استخدام کمتر از ۵ سال نیز می‌توانند به عنوان همکار در برنامه‌های استاد وابسته در دانشکده مشارکت نمایند. البته اعضای هیأت علمی با مرتبه استادی متقاضی موظفند نسبت به ارائه برنامه ۵ ساله با تاکید بر رویکرد‌های اجرای برنامه با مشارکت استاد یاران جوان، گسترش تحقیقات تیمی و گروهی و با اولویت پاسخگویی به نیاز‌های اصلی کشور اقدام نمایند.

رئیس دانشگاه در مورد نحوه پذیرش دانشجو در دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی نیز گفت: پذیرش دانشجو در این دانشکده صرفاً در رشته‌های راهبردی بین رشته‌ای و رشته‌های نوظهور و مرتبط با حوزه‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم زیستی انجام می‌شود. ضمن آن پذیرش دانشجو در چهارچوب ضوابط مندرج در قانون سازمان ملی سنجش و پذیرش دانشجو و همچنین آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان و با روش استاد محوری بوده و در راستای انجام برنامه‌های مسئله محور خواهد بود.


 

آخرین اخبار