آخرین اخبار
4207
دکتر احمدی در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده:

مهارت‌آموزی و ارتباط با صنعت لازمه نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها برای توسعه کشور است

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه، 15 آذر ماه 1400، در سالن اجتماعات فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر فرزاد ویسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با تبریک هفته پژوهش و فناوری در سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه‌ها در بحث تولید پژوهش تاکنون به خوبی عمل کرده‌اند، و امروز اگر کشورمان در تولید علم، رتبه‌های 13 و 14 دنیا را دارد، به واسطه کارهای ارزشمند پژوهشی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ادامه داد: علیرغم موفقیت‌هایی که در بحث عرضه پژوهش داریم، اما در زمینه تقاضا برای آن ضعف‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود پژوهشگران ما دستاوردهای خود را به کشورهای دیگر بفرستند و در آنجا مورد استقبال قرار گیرند.

وی در ادامه خواستار توجه به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه شد و گفت: متأسفانه توجه جدی به مقوله پژوهش در خارج از دانشگاه صورت نمی‌گیرد در حالیکه پژوهش را می‌توان همانند یک کالایی دانست که فرآیند عرضه و تقاضا بر آن تأثیر گذار است؛ به صورتیکه هر میزان برای پژوهش تقاضا وجود داشته باشد،  توجه به آن هم بیشتر می‌شود که متاسفانه این توجه در خارج از دیوارهای دانشگاه وجود ندارد.

دکتر ویسی تأکید کرد: هدف دانشگاه بر این است که مسیر تولید پژوهش را به سمت نیازهای واقعی هدایت کند و  بر این اساس، طی سال‌های اخیر موضوع پژوهش‌های تقاضامحور، شرکت‌های دانش‌بنیان و هدفمندشدن پایان‌نامه‌ها به ادبیاتی رایج در دانشگاه‌ها تبدیل شده است که از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین است.

وی توجه به فناوری را از رویکردهای مهم دانشگاه‌ها دانست و گفت: اخیراً در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه معاونت فناوری در حال احیاء است و ما نیز در دانشگاه این رویکرد و سیاست وزارت عتف را در توجه به فناوری در پیش خواهیم گرفت. البته توجه به فناوری نباید باعث شود تا از پژوهش‌های اصیل و بنیادی دور شویم، بلکه باید به هر دو حوزه توجه شود.

دکتر ویسی در ادامه به وضعیت دانشگاه در زمینه نشریات علمی هم اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های ما در گذشته در بحث نشریات علمی بود و طی یکسال اخیر روی این موضوع کار کردیم و تعداد نشریات دانشگاه را از 6 نشریه به عدد 19رساندیم که از این تعداد هفت نشریه رتبه علمی دارند و بر اساس هدفگذاری صورت گرفته؛ تعداد نشریات دانشگاه رازی باید به عدد 25 افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه حمایت‌های خوبی از پژوهشگران به عمل می‌آورد، افزود: در حال حاضر 29 پژوهشگر پسادکتری با حمایت مالی دانشگاه مشغول به پژوهش در حوزه‌های مختلف هستند، در حالیکه در سال‌های گذشته تعداد پژوهشگران پسادکتری در دانشگاه رازی تنها سه نفر بودند.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه، با تبریک هفته پژوهش و فناوری، در سخنانی اظهار داشت: هفته پژوهش و فناوری فرصتی مغتنم برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از محضر پژوهشگران است.

سرپرست دانشگاه شعار هفته پژوهش و فناوری را «پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید» عنوان کرد و افزود: باید به این سؤال پاسخ دهیم که تاکنون چه مقدار توانسته‌ایم به وسیله پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید باشیم؟

وی یادآور شد: علیرغم اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه پژوهش و فناوری در دانشگاه صورت گرفته اما ارتباط دانشگاه با صنعت کم است و این میزان ارتباط آنقدر کم است که گویا اصلا وجود ندارد و گم شده است. ما نتوانسته‌ایم طعم ارتباط با دانشگاه را به صنعت‌گران بچشانیم در حالیکه برقراری این ارتباط منجر به حل مشکلات صنعت خواهد شد.

دکتر احمدی توجه جدی به مقوله پژوهش و فناوری را مورد تأکید قرار داد و گفت: معتقدم حوزه پژوهش و فناوری تا به حال به‌ صورت جدی پشتیبان تولید نبوده‌ که در این زمینه باید پرسید چرا این اتفاق نیفتاده و چه باید کرد و برای تحقق آن در چه مسیری گام برداریم؟

وی یادآور شد: اگر می‌توانستیم به صنعت‌گران، نتیجه مثبت ارتباط با دانشگاه و اساتید دانشگاه را نشان دهیم، آن زمان دیگر لازم نبود که ما به سمت آنها برویم، بلکه آنها به سمت دانشگاه می‌آمدند و لذا بخشی از ریشه مشکل ارتباط کمِ دانشگاه‌ها با صنایع، به خود دانشگاه‌ها باز می‌گردد، اینکه ما تاکنون پیشگام نشده‌ایم تا مشکلی از مشکلات صنایع را برداریم، باعث شده تا خود ما نیز در این عدم شکل گیری ارتباط مؤثر با صنایع مقصر باشیم.

دکتر احمدی افزود: دانشگاه‌های ما در ارتباط با صنایع نتوانسته‌اند تاکنون قدم‌های خوبی بردارند در حالیکه تعدادی از دانشگاه‌های دنیا تاکنون در این زمینه خوب عمل کرده‌اند که در رأس آنها می‌توان به دانشگاه‌های «ادینبورگ» و «بیرمنگام» اشاره کرد که توانسته‌اند این ارتباط خوب را برقرار کنند و از سویی در زمینه مهارت‌آموزی به دانشجویان و اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان در جامعه مؤثر باشند.

وی مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها را زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در جامعه دانست و تأکید کرد: دانشگاه‌های ما نیز ظرفیت‌های لازم را دارند که باید با اتکا به این ظرفیت‌ها، به سمت ارتباط خوب با صنایع، مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی در جامعه سوق یابند تا بتوانند نقش مهمی را کشور و به تبع در استان ایفا کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک هفته پژوهش و فناوری، در سخنانی اظهار داشت: «دانایی» دریچه‌ روشنایی‌بخش به زندگی و قدم نهادن در مسیر «دانش» فرصتی برای نگاه تازه به هستی و زندگی است و دانایی ایجاد‌کننده دریچه بینش آدمی است.

وی پژوهش را نیاز همه افراد دانست و گفت: انسان‌ها به اندازه قدر وجودی خود از دانایی بهره می‌برند و به فرموده قرآن کریم در آیه «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ [فاطر:28]»؛ هرچه دانش در آدمی پرورش یابد و افزون گردد، متواضع و فروتن می‌شود.

در این مراسم؛ تعداد بیش از 70 نفر پژوهشگر و فناور برگزیده در بخش‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند. برای دریافت لیست پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه کلیک کنید.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
محمدنبی احمدی
سرپرست دانشگاه
پژوهشگران برگزیده
فناوران برگزیده
پژوهش و فناوری

آخرین اخبار