آخرین اخبار
7548
در سومین جلسه شورای سیاست­گذاری صورت گرفت؛

اعلام حمایت وزارت علوم از همایش ملی "معماری فضاهای دانشگاهی"

سومین جلسه شورای سیاست­‌گذاری سومین همایش ملی «معماری فضاهای دانشگاهی» برگزار شد.

به­ گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، سومین جلسه شورای سیاست­گذاری سومین همایش ملی «معماری فضاهای دانشگاهی» روز یک­شنبه 29 خردادماه با هدف هم­فکری و تبادل­ نظر با مدیرکل نظارت بر طرح­‌های عمرانی و مدیر کارگروه مدیریت سبز وزارت عتف (به ­عنوان دو نفر از اعضای شورای سیاست­گذاری این همایش) در ساختمان هنر و معماری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که مسئولین دفتر فنی و مدیریت سبز، مدیر پژوهشکده هنر و معماری و نیز مدیر گروه معماری دانشگاه رازی نیز حضور داشتند، دکتر سعید مرادی، دبیر علمی این همایش، ضمن خوشامدگویی به حاضرین در جلسه، به تشریح دستور جلسه پرداخت.

سپس، دکتر جواد گودینی، دبیر اجرایی همایش به تبیین فعالیت­‌های انجام­ گرفته در این دوره از همایش پرداخت.

در ادامه، دکتر اسماعیلی، مدیرکل نظارت بر طرح‌­های عمرانی وزارت علوم، ضمن مرور گوشه‌­هایی از خاطرات و برنامه­‌های دوره­‌های پیشین این همایش اعلام کرد: برای اتصال و پیوند مناسب این همایش با دوره­‌های پیشین، باید خروجی آنها را مورد توجه قرار داد.

وی یادآور شد: نیاز به ساخت­ و سازهای جدید در دانشگاه‌­ها کاهش یافته است، اما نیاز به معماری کماکان به ­قوت خود باقی است. بحث نیازهای آتی، تغییر کاربری­‌ها، تعمیر و نگهداری، انعطاف‌­پذیری فضاها، مراکز کسب ­و کار وابسته به فضاهای دانشگاهی نظیر مراکز رشد، ساماندهی فضاهای موجود، ایجاد هارمونی و هماهنگی بین ساختمان­‌ها، بحث کیفیت­‌بخشی به فضاهای دانشگاهی و ... ازجمله موضوعاتی است که باید به آنها پرداخت.

دکتر اسماعیلی افزود: همایش معماری فضاهای دانشگاهی باید خیلی پیشتر و به ­موازات ساخت اولین مراکز دانشگاهی برگزار می­‌شد، چراکه در این صورت، می‌­توانستیم با نقد تجربیات اجرایی و با مرور نواقص و قوت­‌های کارهای انجام­ گرفته، بستری برای ساخت بهتر مراکز بعدی ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: «ما باید در این همایش بر دو موضوع تأکید کنیم؛ موضوع اول آنکه، با فضاهای موجود چه می­‌توانیم انجام دهیم که با کمترین دخل­ و تصرف، کیفیت معماری آنها ارتقاء یابد. باید ببینیم نواقص آنها چیست و ضمن آسیب‌­شناسی آنها، به راهکارهای رفع آسیب­‌ها بیندیشی، به ­عنوان ­مثال، آیا فضاهای دانشگاهی ما نمودی از بستر، فرهنگ، رخدادهای پیشین و ... در خود دارند؟ موضوع دوم آنکه، فعالیت­‌ها و مأموریت­‌های دانشگاهی روز­ به­ روز و به‌­سرعت درحال تغییر است. در این­ حالت، نیازمندی‌­های این دانشگاه­‌ها کدام‌­اند؟... به ­عنوان­ مثال، اگر شرکت‌­های دانش ­بنیان بخشی از واقعیت دانشگاه­‌های ما باشد، نیازمندی­‌های دانشگا‌ه‌­های ما برای تطبیق با آنها کدام­‌اند؟ ...».           

مهندس مصطفی منفرد، مدیر کارگروه مدیریت سبز وزارت علوم نیز ضمن تأکید بر حمایت از این همایش، اظهار داشت: سومین همایش معماری فضاهای دانشگاهی، فرصتی مغتنم برای ارائه دستاوردها و تجربیات مدیریت سبز دانشگاه رازی به­‌عنوان یک الگوی مناسب در میان دانشگاه‌­های کشور، است.

در ادامه، مهندس غلامحسین فتح‌­العلومی، عضو هیأت علمی حوزه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع به طرح پیشنهاداتی در جهت برگزاری هرچه­ بهتر برگزارشدن این همایش پرداخت. ارزیابی نتایج و اهداف محقق­ شده از همایش‌­های پیشین؛ اختصاص مباحث پیشِ­رو در همایش؛ عمیق ­شدن در مباحث؛ تلاش برای رسیدن به نتایج علمی، عملی و فنی؛ مدیریت سخنرانی­‌ها و مباحث در راستای محورهای همایش؛ تعریف توسعه موردنیاز در فضاهای دانشگاهی؛ دعوت از مهندسین مشاور با گرید طراحی فضاهای آموزشی و ... برخی از پیشنهادات و سخنان وی بود.

در پایان، دکتر اسماعیلی ضمن تشکر از مباحث مطرح ­شده، ابراز امیدواری کرد که، سومین همایش معماری فضاهای دانشگاهی بتواند یافته­‌ها و راهکارهای علمی قابل­ توجهی برای دفاتر عمرانی دانشگاه­‌های مختلف ایجاد نماید و بستری مناسب برای حضور کارشناسان این دانشگاه­‌ها در همایش فراهم آورد.

وی تأکید کرد: همکاران ما در وزارتخانه آماده مشارکت در این رویداد علمی هستند.

آخرین اخبار