آخرین اخبار

مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور دانشگاهیان و برخی از فرماندهان دفاع مقدس، در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس، شامگاه چهارم مهر ماه 1402 به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی، سازمان بسیج اساتید استان و حوزه سه بسیج کارمندی، با حضور جمعی از دانشگاهیان، مسئولان، رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا و ایثارگران در آمفی تئاتر شهید دکتر شهریاری دانشکده علوم برگزار شد.

در آغاز، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و ایام مبارک ربیع‌الاول و با خیرمقدم به همه میهمانان حاضر در این مراسم، در سخنانی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز در برهه ویژه‌ای قرار دارد و به فرموده مقام معظم رهبری به قلّه نزدیک شده است.

وی در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز به برکت دفاع مقدس دستاوردهای عظیمی در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه بین‌المللی دست یافته است که از جمله می‌توان به پیشرفت‌های فوق‌العاده در پزشکی هسته‌ای، عرصه‌های دفاعی و نظامی، عضویت در سازمان‌های بین‌المللی از جمله شانگهای اشاره کرد.

دکتر احمدی با اشاره به پیشرفت‌های فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ صنایع دفاعی و موشکی افزود: در برهه‌ای در دوران دفاع مقدس ما حتی امکان تولید فشنگ و سیم خاردار را نداشتیم اما امروز جمهوری اسلامی ایران را متهم به فروش سلاح به روسیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه گذشتة تمدنی علمی ایران بسیار غنی است، تصریح کرد: ما دانشمندان بزرگی همچون خوارزمی، ابوعلی سینا و ابن هیثم را داشتیم اما در دوره پهلوی متاسفانه از لحاظ علمی و عزت تهی شدیم و بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه غنی دفاع مقدس ما را به عزت رساند و به تعبیر مقام معظم رهبری به قله نزدیک شده‌ایم.

رئیس دانشگاه رازی بیان کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران امروز قابل اتکا است و به جایی رسیده که پوتین رئیس جمهور روسیه خدمت مقام معظم رهبری می‌رسد و به ایشان عرض می‌کند ما می‌خواهیم که شما راهبردها را برای ما تعریف کنید.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که حرفش حرف است و سر تعظیم و کرنش خم نمی‌کند. ایران امروز محل تنفس اوراسیا است و سوآپ گازی و نفتی انجام می‌دهد و این همه از برکت هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های صورت گرفته است.

دکتر احمدی بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران مرزهای امنیتی خود را آن سوی یمن سوریه و عراق قرار می‌دهد بدون اینکه یک وجب مرز جغرافیایی خود را گسترش دهد.

وی بار دیگر با یادآوری اقتدار نظامی، دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و آمادگی برای مقابله با تهدیدات دشمنان افزود: آرزوی ما این است که در رویارویی با دشمن وارد عمل شویم زیرا قطعاً با لطف و فضل خدا و عنایت ائمه اطهار(ع) پیروزی با ما است چرا که قدرت ما عاریتی نیست و از آن خودمان است.

دکتر احمدی بیان کرد: قدرت دشمنان هوایی دریا پایه است اما امروز جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌زنی موشک‌ها قدرت مطلق است و هیچ کشوری در نقطه‌زنی، قدرت ما را ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: با وجود همه این پیشرفت‌ها اما یک ضعف جدی و کلان داریم و دانشگاهیان به ویژه اساتید باید به این مسئله توجه کنند و آن توجه به جوانان و دانشجویان است، امروز تمام تمرکز دشمن بر این نقطه است و البته این از ضعف ماست. دشمن تلاش می‌کند که قطار علم، ادب، فضل، کمال و اخلاق را در ریل دانشگاه‌ها متوقف کند و فرهنگ منحط غربی را وارد دانشگاه‌ها و جامعه ما کند و جوان را متوجه التذاذهای زودگذر نماید و از بنیان‌های عمیق تاثیرگذار غافل کند. توجه داشته باشید که جوان آنگونه عمل خواهد کرد که فکر می‌کند.

دکتر احمدی با بیان اینکه اجر جهاد فرهنگی کمتر از جهاد در دفاع مقدس نیست، افزود: اساتید محترم توجه داشته باشند که کلاس درس فقط برای تدریس کتاب‌های تخصصی نیست، اساتید عزیز برای دانشجویان صحبت کنند چه بسا ممکن است برخی از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته خودشان به کارگیری نشوند اما قطعاً صحبت‌های اساتید مسیر روشن دینی، اخلاقی و بصیرتی را جلوی پای آنها باز می‌کند.

در ادامه دکتر یوسفوند مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه، با یادآوری روزهای دوران دفاع مقدس، در سخنانی اظهار داشت: سال ۵۹ تا ۶۰ شکننده‌ترین وضعیت کشور را شاهد بودیم، قبل از آن گروه‌های تجزیه‌طلب فعال شده بودند و عراق نیز برای تسریع فرایند تجزیه کشور با کمک و پشتیبانی ۳۲ کشور به ما حمله کرد.

وی افزود: آن دوران گروهک‌های ضد انقلاب نیز به شدت فعال شده بودند و در آن شرایط رئیس جمهور و برخی از شخصیت‌های بزرگ کشور را ترور کردند و اگر کشور ما قرار بود سقوط کند در آن شرایط سقوط می‌کرد اما جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه ریشه در قلوب مردمانش دارد با قدرت پایدار ماند.

دکتر یوسفوند بیان کرد: در آغازین روزهای حمله عراق به کشورمان، اراده مردم ما قوی‌تر شد چرا که دو شعار راهبردی «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و «نه شرقی نه غربی» را داشتیم که حکایتگر دو فرایند تمدن‌سازی و بیان هویت یک ملت به جهان است.

همچنین در این مراسم، دکتر محمدی فرزند گرانقدر شهید و معاون استانداری کرمانشاه، در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس ابعاد و لایه‌های مختلفی دارد، به فرموده مقام معظم رهبری «زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»، بر این اساس یک لایه دفاع مقدس، تجلیل از رزمندگان، ایثارگران، جانبازان سرافراز و خانواده‌های شاهد و ایثارگر و گرامیداشت یاد شهیدان است که جهاد نیز محسوب می‌شود.

دکتر محمدی بیان کرد: سختی‌ها و دردهایی که خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران متحمل شده‌اند یک لایه دیگر از دفاع مقدس است که این دردها و سختی‌ها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: یک لایه دیگر دفاع مقدس، «استقامت» است، زمانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم می‌کردند و حتی از در اختیار قرار دادن سیم خاردار به ما در دوران دفاع مقدس دریغ می‌کردند اما امروز کشورهای دیگر را تحریم می‌کنند که از ایران سلاح نخرید و این همان بُعد استقامت و پایداری است که دفاع مقدس برای ما به ارمغان آورد.

 سید نورالدین عافی یادگار سرافراز دفاع مقدس و راوی کتاب «نورالدین پسر ایران» و علی حسن احمدی یادگار سرافراز دفاع مقدس و روایتگر کتاب «دوشکاچی» از جمله سخنرانان این مراسم بودند که به ذکر خاطراتی از روزهای دفاع مقدس پرداختند.

در پایان این مراسم، از خانواده محترم شهید مدافع امنیت «شهید سجاد امیری» تجلیل به عمل آمد.

آخرین اخبار