آخرین اخبار

در نشستی، بر راه‌اندازی "دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست" و اختصاص "سایت داربادام" به دانشگاه رازی تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و دانشگاه رازی، ششم شهریور ماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی بر اهمیت توسعه همکاری‌های مشترک دانشگاه و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه رازی ظرفیت‌های قابل توجهی برای همکاری با محیط زیست استان در حوزه‌های مختلف از جمله؛ ریزگردها، آلاینده‌ها و... دارد.

دکتر احمدی گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه رازی را ظرفیتی مهم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و همچنین توسعه همکاری‌های مشترک با اداره کل حفاظت محیط زیست استان در حوزه اقلیم شناسی و ژئومورفولوژی دانست و افزود: لازمه تقویت این تعاملات و ارتقاء سطح همکاری‌های، اهتمام دو مجموعه دانشگاه و محیط زیست است.

وی با اشاره به برخورداری دانشگاه رازی از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات به‌روز و مدرن آزمایشگاهی گفت: دانشگاه رازی با افتخار می‌تواند آزمایشگاه معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست استان در حوزه‌های مختلف باشد و اقدامات مؤثر و کاربردی با بهره‌گیری از ظرفیت دانش، تخصص و تجربه اساتید دانشگاه برای رفع معضلات زیست محیطی استان صورت گیرد.

دکتر احمدی با یادآوری اینکه دانشگاه رازی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی برای همکاری با حفاظت محیط زیست استان دارد، گفت: کارگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها و سایر امکانات دانشگاه رازی در چارچوب قوانین و مقررات در خدمت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه را پیش‌رو داشته باشیم. البته مسأله مهم، آورده و خروجی مثبت و کاربردی این تفاهم‌نامه در راستای کمک به حل مسائل جامعه و محیط زیست استان و همچنین انعقاد قراردادهایی در این راستا است.

وی پیشرفت استان کرمانشاه در ابعاد مختلف را نیازمند نگاه ویژه دستگاه‌های اجرایی و ارتقاء سطح همکاری‌های مشترک دانست و افزود: یکی از ظرفیت‌های مهم دانشگاه برای همکاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان، انجام پایان‌نامه‌های تقاضامحور و کاربردی در جهت حل مسائل محیط‌زیستی استان است که امیدواریم از این ظرفیت استفاده شود.

در ادامه آقای احد جلیلیان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ضمن قدردانی از تدارک این نشست، در سخنانی به اهمیت سازمان حفاظت محیط زیست استان و ضرورت تعامل و همکاری دوجانبه با دانشگاه رازی اشاره کرد و اظهار داشت: ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز تأکید بسیار ویژه‌ای بر استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه و اساتید دانشگاه دارند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست، بقای انسان را در گرو برخورداری از «محیط زیست سالم» دانست و گفت: در دین مبین اسلام و همچنین اصل پنجاهم قانون اساسی تأکید بسیار ویژه‌ای بر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خدادادی شده است. در راستای تحقق شعار سال مزین به "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینسازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز شعار محیط زیستی را بر مبنای "محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه" نهاده است. بر این مبنا استفاده از دیدگاه‌ها و نگرش‌های مردمی و مجهز شدن به علم روز از ضرورت‌های ایجاد تحول در ساختار حفاظت محیط زیست است.

آقای جلیلیان انعقاد تفاهم‌نامه‌های منجر به فرآیندهای کاربردی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در حوزه "مدیریت سبز" ضمن قدردانی از تعامل و همکاری بسیار خوب دانشگاه رازی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، خوشبختانه یکی از دستگاه‌های برتر در این بخش در آیتم‌هایی شامل؛ آموزش، پژوهش، پسماند، مصرف انرژی و... هستیم.

وی ارائه آموزش‌های کاربردی در حوزه محیط زیست در مراکز آموزش عالی برای دانشجویان را مورد تأکید قرار داد و افزود: در این راستا با توجه به مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شده است که درس سه واحدی تحت عنوان "شناخت محیط زیست" در ۱۰ دانشگاه برتر کشور از جمله دانشگاه رازی برای دانشجویان تدریس شود.

آقای جلیلیان با قدردانی از همکاری دکتر زینتی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه رازی در حوزه پروژه‌های زیست‌محیطی یادآور شد: در استان کرمانشاه 10 منطقه شامل ۲۵۰ هزار هکتار با تنوع گیاهی و جانوری تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارند که امکان بازدید میدانی برای دانشجویان و اساتید از این مناطق فراهم است.

در ادامه این جلسه، پس از ارائه نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات اعضای حاضر، محورهای مختلفی جهت همکاری دو جانبه دانشگاه رازی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه مطرح گردید.

در پایان مقرر شد؛ پیگیری‌های لازم برای بهره‌مندی از مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه رازی به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست در کشور صورت گیرد.

از دیگر محورهای مورد تأکید در این جلسه، ارائه خدمات مشاوره‌ای زیست محیطی بود. در این زمینه با توجه به الزام‌آور بودن برخورداری طرح‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی استان از پیوست زیست‌محیطی، مقرر شد؛ پیگیری لازم برای استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه در شرکت‌های مشاوره‌ای انجام شود.

انتقال موزه سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه، تشکیل کارگروه همکاری‌های مشترک طرفین در اسرع وقت، پیگیری راه اندازی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه رازی، اختصاص "سایت داربادام" واقع در منطقه حفاظت شده قلاجه به دانشگاه رازی برای انجام فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در حیطه محیط‌زیست، استفاده از ظرفیت دانشگاه رازی در پروژه‌های ارزیابی محیط زیستی، بازدید از موزه تاریخ طبیعی پردیس کشاورزی و اهتمام ویژه برای احیای آن، استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه در پروژه شناسایی غارهای استان، ریزگردها، جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، تداوم این جلسات و کاربردی‌شدن تفاهم‌نامه‌ها از محورهای مورد تأکید در این جلسه بود.

 

 

آخرین اخبار