آخرین اخبار
14572
رئیس دانشگاه رازی در نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور:

لازمه علم نافع پویایی است / تأکید بر آینده‌پژوهی و روزآمدی در نقشه جامع علمی کشور

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان پیگیری شد‌.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، چهارمین نشست پیرامون هیأت اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری در استان با هدف حکمرانی مسأله‌محور، تمرکز زدایی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های مبتنی بر آمایش سرزمین و نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های علم، آموزش عالی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات بنیاد نخبگان استان برگزار شد.

در آغاز این نشست، آقای خشایار شیخی (مدیر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه رازی) به عنوان بازرس موضوع تبصره یک ماده «۹۱» قانون مدیریت خدمات کشوری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه معرفی شد و سوگندنامه این حکم قرائت گردید.

لازم به ذکر است؛ مطابق تبصره یک ماده (۹۱) این قانون، دستگاه‌های اجرايی موظفند علاوه بر نظارت مستقيم مديران از طريق انجام بازرسی‌های مستمر داخلی، توسط بازرسان معتمد و متخصص در اجرای اين ماده نیز نظارت مستقيم نمايند.

در ادامه، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با محوریت الزامات و ضرورت‌های روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان پیگیری شد‌.

دکتر آوات طاهرپور رئیس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه با تبریک فرارسیدن ماه رمضان، در سخنانی با اشاره به اولویت‌های علم و فناوری در کشور، به تبیین اهداف بخشی نظام علم فناوری و نوآوری کشور پرداخت.

وی ضمن تشریح اولویت‌ها در حوزه‌های فناوری، علوم پایه و کاربردی، علوم انسانی و معارف اسلامی، سلامت و هنر، به بیان راهبردهای کلان و اقدامات ملّی برای توسعه علم و فناوری در کشور پرداخت.

دکتر طاهرپور اصلاح ساختارها و نهادهای علم و فناوری و انسجام بخشیدن به آن‌ها و هماهنگ‌سازی نظام تعلیم و تربیت در مراحل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان و جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقشی مؤثرتر در اقتصاد را از جمله راهبردهای کلان توسعه علم و فناوری در کشور برشمرد.

در ادامه، دکتر محمد نبی احمدی رئیس دانشگاه رازی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه میهمانی خدا، در سخنانی اظهار داشت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی تعبیری بسیار زیبا در خصوص ماه مبارک رمضان دارند که می‌فرمایند: "ماه مبارک رمضان ماه رسیدگی به صورت حساب‌های معنوی انسان‌ها است".

وی با استناد به آیات شریفه قرآن کریم، استغفار و توبه را از وظایف مهم روزه‌دار در ماه مبارک رمضان دانست و افزود: براساس آیات شریفه سوره بقره، خداوند متعال، امكان توبه و بازگشت را براى خطاكاران، در هر شرايطى فراهم نموده است و بازگشت لطف خداوند به توبه‌كنندگان قطعى و همراه با محبّت است.

دکتر احمدی در ادامه بیان کرد: دو نگاه به علم وجود دارد؛ یک نگاه در روایات و قرآن و آموزه‌های دینی و یک نگاه مادی و دنیایی داریم. بر اساس آموزه‌های دینی، در روایتی از حضرت علی علیه السلام آمده است که «العلم سلطان»؛ ما می‌بینیم که امروز کشورهای غربی به پشتوانه سیطره علمی، از قدرت برخوردارند و از زاویه دیگر نیز علم و فناوری از مهم‌ترین زیرساخت‌های هر کشوری به شمار می‌آید.

وی تأکید کرد: پیشرفت یک کشور در رقابت با دنیا نیازمند برخورداری از زیرساخت‌های علمی است و اگر جمهوری اسلامی ایران امروز از قدرت بازدارندگی برخوردار است به برکت برخورداری از علم و ایجاد زیرساخت‌ها است.

دکتر احمدی با اشاره به اقتدار علمی، نظامی، فناوری و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در جهان افزود: روسیه قطعات ایرانی را جایگزین توربین‌های ساخت شرکت زیمنس آلمان کرده است.

وی در ادامه، عدالت، معنویت و عقلانیت را سه شاخصه مهم در نقشه جامع علمی کشور دانست و افزود در پرتو این سه شاخصه مهم و نقشه راه است که می‌توانیم سازوکارها و الزامات مورد نیاز را ببینیم و لذا باید چشم انداز راهبردی علم و فناوری در سطوح کلان و عملیاتی‌تر ترسیم شود.

دکتر احمدی نقشه جامع علمی کشور را مجموعه‌ای جامع، هماهنگ، پویا و آینده نگر؛ شامل مبانی، اهداف، راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بـر ارزش‌های اسلامی بـرای دستیابی به اهداف چشم‌انداز بیست ساله كشور دانست.

وی پویایی، کارآمدی و به‌روز بودن را از الزامات نقشه جامع علمی کشور دانست و تأکید کرد: لازمه علم نافع، روزآمدی است و بر این اساس باید به مسائل روز و اولویت‌های کشور در این نقشه جامع پرداخته شود و برای این مهم نیز آینده پژوهی با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه رازی در پایان یادآور شد: دانشگاه‌های ما مأموریت‌های مختلفی دارند و همچنین زمینه‌های کاری مختلفی نیز در استان است که این مهم نیز باید در نقشه جامع علمی دیده شود.

دکتر دادفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: هیأت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری کشور تکلیفی را بر عهده هیأت‌های اندیشه‌ورز استان‌ها قرار داده است تا نقشه جامع علمی کشور بازخوانی شود و شرایط و نیازهای جدید در این نقشه مورد توجه قرار گیرد.

آخرین اخبار