آخرین اخبار

تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان دانشگاه‌های رازی و قاسم‌الخضرا عراق به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، هیئت عالی‌رتبه دانشگاه قاسم‌الخضرا عراق متشکل از دکتر حسن العوادی رئیس دانشگاه قاسم‌الخضرا، دکتر فاضل رسول الخفاجی معاون پژوهشی، دکتر جاسم العوادی رئیس دانشکده تربیت بدنی، دکتر محمد هادی مدیر روابط بین‌الملل و دکتر علی القطبی هماهنگ‌کننده روابط دانشگاه قاسم‌الخضرا عراق با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، به دانشگاه رازی سفر کردند.

در نشست مشترک هیئت عالی‌رتبه دانشگاه قاسم‌الخضرا عراق با رئیس دانشگاه رازی و جمعی دیگر از مدیران این دانشگاه که چهارم مهرماه ۱۴۰۲ در حوزه ریاست برگزار شد، پیرامون محور‌های مختلف همکاری‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی بحث و رایزنی شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و با قدردانی از حضور هیئت عالی‌رتبه دانشگاه قاسم‌الخضرا در دانشگاه رازی، در سخنانی اظهار داشت: دو ملّت ایران و عراق همواره در طول تاریخ از پیوند‌های عمیق فرهنگی، دینی و مذهبی برخوردار بوده‌اند.

دکتر احمدی وحدت و اتحاد دو ملّت ایران و عراق را مورد تأکید قرار داد و افزود: دشمنان همواره به دنبال ایجاد تفرقه میان مردمان این دو کشور هستند و باید مراقب دسیسه‌های تفرقه‌افکنانه استکبار باشیم.

وی در ادامه، تحکیم پیوند‌های علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه رازی و قاسم‌الخضرا را مورد تأکید قرار داد و افزود: تبادل دانشجو، استاد و پژوهشگران و راه‌اندازی مجلات پژوهشی تخصصی به‌صورت مشترک، می‌تواند محور همکاری‌های این دو دانشگاه باشد.

دکتر احمدی تسهیل همکاری‌های طرفین در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی را مورد تأکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری، بیش از پیش شاهد تقویت پیوند‌های دو دانشگاه رازی و قاسم‌الخضرا باشیم.

رئیس دانشگاه رازی در پایان برای میهمانان آرزوی سلامتی، توفیق و سفری خوش در استان کرمانشاه داشت.

در ادامه دکتر حسن العوادی رئیس دانشگاه قاسم‌الخضرا عراق ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه رازی، در سخنانی اظهار داشت: سعادت بزرگی است که در دانشگاه رازی حضور داریم، نظم و زیبایی این دانشگاه باعث خرسندی است و به ریاست محترم دانشگاه رازی به خاطر دستاورد‌ها و موفقیت‌های زیادی که در این دانشگاه دیده‌ایم تبریک می‌گوییم.

وی با اشاره به وحدت، برادری و همدلی میان دو ملّت ایران و عراق افزود: همچنانکه ایران در برابر استکبار جهانی، استوار ایستاده است، در کشور عراق نیز توطئه‌هایی از جانب استکبار دیده‌ایم که قصد تفرقه‌افکنی بین دو کشور را دارند، اما هرگز قادر به این کار نخواهند بود، زیرا به برکت امام حسین (ع) شاهد ارتباط و روابط خوب دو کشور هستیم.

دکتر العوادی با اشاره به اینکه عراق دارای حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت است، افزود: دانش‌آموزانی که از آموزش و پرورش به دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند حدود ۵۰۰ هزار نفر هستند. در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد تأسیس دانشگاه قاسم‌الخضرا مطرح شد، این دانشگاه در فاصله ۳۰ کیلومتری «حلّه» قرار دارد. الخضرا به معنی توسعه پایدار است و بر اساس معیارها، باید تامین تمام امکانات این دانشگاه از طبیعت نشأت بگیرد. در دانشگاه الخضرا ۸ دانشکده داریم که دو دانشکده امور تربیتی و حقوق تازه تاسیس شده‌اند.

وی با اشاره به وجود صد دانشگاه دولتی و آزاد در عراق افزود: با وجود این تعداد زیاد، به دلیل قوانین و مقررارت مربوط به پذیرش هر دانشگاه، تمامی دانشجویان نمی‌توانند وارد این دانشگاه‌ها شوند، به همین دلیل، بخش زیادی از دانشجویان عراقی در کشور‌های مختلف جهان در حال تحصیل هستند.

دکتر العوادی در ادامه بر تقویت همکاری‌های مشترک علمی و آموزشی با دانشگاه رازی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه تأکید کرد و افزود: ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا دانشگاه رازی به فهرست دانشگاه‌های معتبر کشور عراق برگردد و باردیگر شاهد تحصیل دانشجویان عراقی در این دانشگاه باشیم.

وی در پایان بیان کرد: بار دیگر از ریاست محترم دانشگاه رازی و دیگر مسئولین دانشگاه در میزبانی شایسته قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این دو دانشگاه در پیشبرد همکاری‌های علمی بیش از پیش مؤثر باشند.

در ادامه دکتر شهاب مرادخانی مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان ابراز امیدواری کرد که این جلسه منجر به نتایج موثر و مفید برای طرفین باشد.

دکتر مرادخانی تعمیق همکاری‌های مشترک به ویژه در امور علمی، آموزشی و فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و عراق را مورد تاکید قرار داد و افزود: همجواری و مسافت کوتاه استان کرمانشاه در مرز با عراق سبب شده است که دانشجویان عراقی رغبت بیشتری برای تحصیل در دانشگاه رازی داشته باشند.

وی دانشگاه رازی را قدیمی‌ترین، بزرگترین و معتبرترین دانشگاه غرب ایران دانست و اظهار داشت: به اذعان دانشجویان عراقی شاغل به تحصیل در این دانشگاه، دانشگاه رازی بهترین دانشگاه غرب ایران است و امیدواریم که شاهد فصل جدیدی از همکاری‌های آموزشی و علمی با دانشگاه قاسم‌الخضرا باشیم.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و با تبریک ایام آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عج)، در سخنانی اظهار داشت: ما ایرانیان، برادران عراقی را از صمیم قلب دوست داریم و بر این باوریم که ایران و عراق دو قدرت در منطقه هستند و آمریکا و رژیم صهیونیستی از اینکه این دو قدرت در کنار هم باشند ترس و واهمه دارند، بنابراین باید مراقب توطئه استکبار باشیم.

وی پیشنهاد تبادل دانشجو در امور فرهنگی میان دانشگاه‌های رازی و قاسم الخضرا عراق را مطرح و ابراز امیدواری کرد که تشکیل نشست‌های دانشجویی با حضور دانشجویان و فعالان فرهنگی دو دانشگاه نتایج موثری به همراه داشته باشد.

در ادامه، دکتر مصطفی مصطفایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در سخنانی به تشریح وضعیت سرآمدی دانشگاه رازی در تعدادی از شاخص‌های پژوهشی پرداخت.

وی دانشگاه رازی را از دانشگاه‌های پرافتخار و معتبر غرب کشور دانست و اظهار داشت: ۷ عضو هیئت علمی دانشگاه رازی جزو دانشمندان پراستناد یک درصد برتر جهان و ۱۷ نفر از پژوهشگران دانشگاه رازی در رشته‌های مختلف در لیست پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر جهان قرار دارند.

دکتر مصطفایی با بیان اینکه دانشگاه رازی وضعیت بسیار خوبی در میان دانشگاه‌های ایرانی بر اساس نظام‌های مختلف رتبه‌بندی جهانی دارد، افزود: دانشگاه رازی در نظام رتبه‌بندی لایدن رتبه ۱۳ را در بین دانشگاه‌های جامع و رتبه ۲۶ را در بین کل دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اشاره به اعلام تازه‌ترین نتایج رتبه‌بندی تایمز افزود: بر اساس رتبه‌بندی تایمز که به‌زودی به صورت رسمی اعلام می‌شود؛ دانشگاه رازی رتبه ۱۲۰۰-۱۰۰۰ را در میان دانشگاه‌های جهان دارد.

دکتر مصطفایی دانشگاه رازی را از دانشگاه‌های سبز جهان عنوان کرد و افزود: دانشگاه رازی بر اساس رتبه‌بندی گرین‌متریک، رتبه ۱۹۵ را در جهان و رتبه ۶ را در میان دانشگاه‌های ایران دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه رازی بیش از ۲۰۰ مقاله Q ۱ دارد، افزود: در کیفیت مقالات تولیدی نسبت به میانگین جهانی وضعیت بالاتری را داریم، در نظام رتبه‌بندی ISC نیز دانشگاه رازی در بحث تکنولوژی رتبه ۷ را در بین دانشگاه‌های جامع ایران دارد.

دکتر مصطفایی از فعالیت مرکز زبان فارسی دانشگاه رازی برای ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان عراقی خبر داد و افزود: دانشجویان عراقی در این مرکز، از آموزش زبان فارسی برخوردار می‌شوند.

در ادامه، دکتر سجاد دادفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی پیوند‌های عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و عراق را یادآور شد و اظهار داشت: علیرغم پیوند‌های تاریخی و فرهنگی عمیقی که بین طرفین وجود دارد، اما در حوزه‌های علمی و پژوهشی آنچنان که باید نتوانسته‌ایم ارتباطات وثیق و محکمی داشته باشیم.

وی تقویت روابط علمی و پژوهشی میان دانشگاه‌های ایران و عراق را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که این سفر منجر به گسترش و تقویت پیوند‌های علمی، آموزشی و پژوهشی بیشتر دانشگاه‌های دو کشور باشد.

همچنین در این جلسه، دکتر حسین عیدی رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی، در سخنانی اظهار داشت: ورزش زبان مشترک مردم دنیاست و دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی از معتبرترین دانشکده‌های کشور محسوب می‌شود.

وی از اشتغال به تحصیل ۵۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ دانشجوی عراقی در این دانشکده تحصیل می‌کنند.

دکتر عیدی پیشنهاد دیپلماسی علمی، ورزشی و فرهنگی میان دانشگاه‌های رازی و قاسم‌الخضرا را مطرح کرد و برگزاری رویداد‌های فرهنگی و ورزشی مشترک را مورد تاکید قرار داد.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان دانشگاه‌های رازی و قاسم‌الخضرا به امضا رسید.

آخرین اخبار