آخرین اخبار
7937
مدیر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه رازی خبر داد:

فعالیت 130 سامانه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه رازی

مدیر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه رازی گفت: 130 سامانه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه راه‌اندازی شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر عبدالحسین فتحی مدیر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت پنجره خدمات هوشمند و اتصال دانشگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند، چالش‌ها و موانع پیش روی تحقق تکالیف بالادستی در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت.

وی با اشاره به الزامات قانونی اتصال دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت افزود: از اوایل سال ۱۴۰۱ با تصویب بودجه قانون ۱۴۰۱ و بر اساس جزء سوم بند «و» تبصره ۷، همه دستگاه‌ها موظف شدند که خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. در دانشگاه رازی در اواخر سال ۹۸ سامانه‌ای با عنوان «میز خدمت» برای ارائه خدمات الکترونیک به مخاطبان و به ویژه دانشجویان طراحی و پیاده سازی شده بود که با ابلاغ قانون فوق دانشگاه رازی به عنوان اولین دانشگاه میز خدمت خود را به پنجره ملی خدمات هوشمند وصل کرد .

دکتر فتحی بیان کرد: در طول زمان خدمات متعددی را به میز خدمت اضافه کردیم. اکنون بالغ بر ۳۰ خدمت در اختیار مخاطبین اصلی شامل دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی قرار گرفته است. همچنین برنامه‌هایی برای اضافه کردن خدمات جدید بر حسب نیاز واحدهای مختلف و گسترش و توسعه این میز خدمت در دست اقدام داریم.

وی در خصوص چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات در دانشگاه افزود: بخشی از این مشکلات مربوط به فرسودگی تجهیزات قدیمی است که نوسازی این تجهیزات با حمایت مدیران ارشد دانشگاه، ریاست محترم دانشگاه، معاونت اداری مالی در دست اقدام است. سامانه HA در دانشگاه نیز برای افزایش دسترس‌پذیری سامانه‌های اصلی در دست راه اندازی است تابدینوسیله تمام سامانه‌های اصلی با درجه اطمینان بالاتر بتوانند خدمت رسانی کنند.

دکتر فتحی اظهار داشت: در دانشگاه رازی یک شبکه اصلی بر اساس فیبر نوری داریم که بیش از ۳۰ کیلومتر است و از طریق آن تمام ساختمان‌های اداری، آموزشی و خوابگاه‌های موجود در پردیس‌های دانشگاه به شبکه متصل هستند. همچنین 130 سامانه فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فعالیت‌های متعدد در دانشگاه پشتیبانی و راه اندازی شده و در اختیار کاربران قرار دارد.

وی یادآور شد: برای اتصال کاربران و استفاده از شبکه اینترنت از طریق چند اپراتور متفاوت سعی کرده‌ایم که یک  پایداری را برای استفاده از شبکه اینترنت برقرار کنیم که با قطع شدن یک اپراتور همچنان کاربران بتوانند دسترسی خود را به شبکه اینترنت حفظ کنند.

دکتر فتحی افزود: برای بخش امنیت یک ساختار لایه‌ای با بکارگیری فایروال‌ها و آنتی ویروس‌های متعدد و متنوع برای حفاظت در سطوح مختلف و لایه‌های مختلف پیاده‌سازی کردیم که بتوانیم در مقابل حملات مختلف سرویس‌ها را محافظت کنیم و امنیت شبکه و سرویس‌ها را با استفاده از این ساختار لایه‌ای ارتقا دهیم.

آخرین اخبار