آخرین اخبار

نخستين کارگاه شيشه‌گری علمی با تلاش محقق دانشگاه رازی خدمات ساخت و تعمیر شیشه‌آلات را به نهادهای مختلف ارائه می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، تعمیر و ساخت تجهيزات شیشه‌ای آزمايشگاهی و صنعتی در شرايط تحريم کار دشواری است اما خودباوری و تکيه بر دانش بومی باعث شد تا محقق دانشگاه رازی از پنج سال پيش نخستين کارگاه شيشه‌گری علمی را در این دانشگاه راه‌اندازی کند.

دکتر لیلا ملکی پژوهشگر دانشگاه و مسئول کارگاه شيشه‌گری علمی دانشگاه رازی در این خصوص اظهار داشت: سنگ بنای مرکز شیشه­گری علمی دانشگاه رازی از ابتدای سال 1398 بر مبنای تجهیزات قدیمی کارگاه آموزشی منسوخ‌شده در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه نهاده شد. در آغاز مهم‌ترین چالش، همکاری با متخصصان و هنرمندان توانمند و واقف بر هنر شیشه‌گری بود؛ چراکه استادکاران شیشه‌گر و کارگاه شیشه‌گری علمی در کل کشور انگشت‌شمار هستند که هیچ‌کدام در استان‌های غربی کشور  حضور نداشتند. به همین سبب با هزینه شخصی دوره‌های آموزشی تکمیلی این هنر را نزد یکی از برجسته­ترین اساتید این فن در تهران گذرانده و مسئولیت راه‌اندازی مرکز را در نیمه دوم سال 1398 به عهده گرفتم.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی رسمی کارگاه شيشه‌گری علمی از سال 1399 آغاز شد و در سال 1400 شتاب گرفت، افزود: این مرکز علاوه بر خدمت‌رسانی به محققان دانشگاه رازی، سابقه ارائه خدمات ساخت و تعمیر شیشه‌آلات را به آزمایشگاه‌های سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، بیمارستان­ها، کارخانه­های شهرک صنعتی، صنایع نظامی و مراکز کنترل کیفیت، داروسازی‌ها و فروشندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در غرب کشور دارد.

دکتر ملکی یادآور شد: آموزش همواره یک هدف استراتژیک در این کارگاه شيشه‌گری بوده و در حال حاضر در جریان است؛ یقیناً با حمایت و توسعه بیشتر مرکز امکان گسترش دامنه آموزش و تعداد فن آموزان فراهم خواهد شد.

گزارش صدا و سیمای مرکز کرمانشاه از فعالیت نخستين کارگاه شيشه‌گری علمی در دانشگاه رازی

آخرین اخبار