آخرین اخبار
1696
کمیته علم‌سنجی دانشگاه رازی با موضوع بررسی روش‌شناسی جدید نظام رتبه‌بندی ISC برگزار شد

رئیس دانشگاه: مجلات دارای نمایه بین‌المللی تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان حمایت می‌شوند

رئیس دانشگاه رازی گفت: مجلات دارای نمایه بین‌المللی در دانشگاه تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان حمایت می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه کمیته علم‌سنجی با موضوع بررسی روش‌شناسی جدید نظام رتبه‌بندی ISC و مقایسه با روش‌شناسی قبلی، سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به ریاست دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه و با حضور اعضای کمیته، در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این جلسه، دکتر محمدنبی احمدی، رئیس دانشگاه، در سخنانی با اشاره به جایگاه ارزشمند دانشگاه در پایگاه رتبه‌بندی ISC اظهار داشت: بر اساس رتبه‌بندی ملّی ISC، دانشگاه رازی در سال ۱۴۰۰ رتبه ۲۳ را در بین دانشگاه‌های جامع کشور داشت، در شرایطی که ارتقاء یک پله نیز با سختی همراه است، با ۱۱ پله صعود به جایگاه ۱۲ در سال ۱۴۰۱ دست یافت.

دکتر احمدی افزود: با یاری خداوند متعال و همّت و تلاش همکاران گرامی، از رتبه ۱۲ به رتبه ۹ در بین دانشگاه‌های جامع کشور در نظام رتبه‌بندی ISC در سال ۱۴۰۲ دست یافتیم و باید با جدیت و همه توان، برای ارتقاء جایگاه دانشگاه تلاش کنیم.

وی با اشاره به حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مجلات دارای نمایه بین‌المللی افزود: وزارت عتف از مجلاتی که نمایه بی‌المللی می‌شوند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان حمایت می‌کند، دانشگاه نیز برای ترغیب و حمایت بیشتر از اساتید محترم، ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به این مبلغ اضافه نموده و در مجموع حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان از مجلات دارای نمایه بین‌المللی در دانشگاه رازی حمایت می‌شود.

دکتر احمدی برنامه‌ریزی و پیگیری جدّی برای فعال‌سازی پروفایل اعضای هیأت علمی در سامانه «دانا» و همچنین ثبت پایان‌نامه‌ها در سامانه «نان» را مورد تأکید قرار داد.

در ادامه دکتر کیانوش چقامیرزا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در سخنانی، با مقایسه شاخص‌های جدید و قدیم نظام رتبه‌بندی ملّی ISC افزود: شاخص‌های جدید در حوزه‌های آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی، مدیریت و بهره‌وری است.

وی بیان کرد: دو شاخص جدید تحت عنوان «فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی» و «مدیریت و بهره‌وری» جایگزین دو شاخص قبلی «اثرگذاری اقتصادی» و «خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات» شده‌اند.

تشریح معیار‌های جدید شاخص آموزش در روش‌شناسی شامل تعداد فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی بر اساس پایان‌نامه‌های دفاع شده، تعداد بسته‌های آموزشی مجازی تدوین شده در دانشگاه با تأیید معاونت آموزشی دانشگاه، تدوین متون درسی بر اساس مبانی اسلامی، کیفیت و اثرگذاری علمی دانش‌آموختگان (کیفیت دانشجویان خروجی کارشناسی براساس دانشجویان ارشد با رتبه زیر ۱۰۰)، تعداد اعضای هیأت علمی از دانش‌آموختگان از جمله این معیار‌ها بود که در این جلسه مطرح شد.

همچنین دکتر علی براتی مدیر امور پژوهشی دانشگاه با مقایسه معیار‌های شاخص پژوهش در روش‌شناسی جدید و قدیم، از جایگزین شدن اسکوپوس به جای ISI، کاهش وزن کمیت تولیدات علمی گفت: تعداد مقالات دانشگاه در اسکوپوس و ISC و تعداد انتشارات مشترک صنعت و دانشگاه در اسکوپوس، تعداد مقالات ساینس، نیچر و نیچرایندکس خبر داد.

تشریح معیار‌های شاخص فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی و شاخص مدیریت و بهره‌وری شامل بودجه، درآمد، برنامه راهبردی، پژوهانه، هوشمند سازی و امنیت، برنامه‌های بهره‌وری، آموزش، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
 

 

آخرین اخبار