آخرین اخبار

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه از دانشگاه رازی بازدید به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مهندس افشین امیری مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمانشاه به همراه قائم مقام سازمان، معاونین و برخی دیگر از مدیران، شامگاه دوشنبه مورخ 23 خرداد ماه 1401 از این دانشگاه بازدید به عمل آوردند.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمانشاه در بدو ورود، به اتفاق همراهان و مسئولان دانشگاه، با حضور در یادمان شهدای گمنام دانشگاه رازی، با قرائت فاتحه و نثار گل، به مقام شامخ شهدای والامقام ادای احترام نمودند.

مهندس امیری در ادامه به اتفاق هیأت همراه و مسئولان دانشگاه با حضور در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، از آخرین دستاوردهای علمی دانشگاه رازی بازدید کرد.

در ادامه، نشست صمیمانه دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه با مهندس افشین امیری مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه، ضمن خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از تلاش‌های صداوسیمای مرکز کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد که این بازدیدها و نشست‌ها، آغازی برای معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های دانشگاه و سبب خیر و برکت برای دانشگاه و رسانه ملّی مرکز استان باشد.

وی در ادامه اهمیت رسانه در دنیای امروز را یادآور شد و با اشاره گستره وسیع ارتباطات و اطلاع رسانی در دهکده جهانی افزود: این مهم در دین مبین اسلام با نزول آیه شریفه «... بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ...» (مائده/67)، جدّی گرفته شده و امروزه به برکت وجود رسانه و فعالیت‌های ارزشمند رسانه ملی، توانایی‌های خود را به رخ جهانیان می‌کشیم و در شرایطی که غول رسانه‌ای دنیای هالیوودی تلاش می‌کند که ناداشته‌های خود را داشته جلوه دهد و داشته‌های ما را تضعیف کند، باید در این زمینه دقت ویژه داشته باشیم.

دکتر احمدی همچنین به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه استان کرمانشاه از جمله اقلیم چهارفصل و برخورداری از منابع معدنی به ویژه در حوزه قیر اشاره کرد و گفت: باید از این پتانسیل و ظرفیت‌ها در مسیر توسعه و رونق استان به بهترین نحو استفاده شود.

وی به معرفی اجمالی بخش‌های مختلف دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه رازی دارای 17 دانشکده، حدود 12 هزار دانشجو و اساتید مبرز و برجسته در رشته‌های مختلف است. این مجموعه پتانسیل بالایی برای داشتن مرجعیت علمی غرب کشور دارد. پنج نفر از اساتید این دانشگاه در شمار یک درصد دانشمندان برتر جهان و ۱۵ نفر در میان پژوهشگران ۲درصد برتر پراستنادترین پژوهشگران جهان قرار دارند که مایه فخر و مباهات دانشگاه و استان هستند.

دکتر احمدی با اشاره به برخی ظرفیت‌های پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از جمله نهالستان کشت بافت و باغ پسته افزود: همه این ظرفیت‌ها قابلیت ثروت‌آفرینی دارند اما متأسفانه آنگونه که باید انعکاس پیدا نکرده است.

وی با اشاره به وابستگی بخش عمده‌ای از دانشگاه‌های کشور به بودجه عمومی گفت: امروزه دانشگاه‌های مطرح کشورهای توسعه یافته به خلق ثروت می‌پردازند و به بودجه عمومی وابستگی ندارند. اگر دانشگاه‌های ما نیز بتوانند از این وابستگی رهایی یابند، بار سنگینی را از دوش دولت برداشته‌اند.

دکتر احمدی تأکید کرد: تولید و عرضه محصولات دانش‌بنیان، مهارت‌افزایی و افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان در کاهش وابستگی دانشگاه به بودجه عمومی سهم بسزایی دارد و چه بسا مهمترین گام برای تحقق این هدف، «رسانه» است، اگر رسانه‌ ملّی به صورت ویژه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه را به معرض نمایش بگذارد، کمک شایانی در معرفی و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، تولید انبوه و ثروت‌آفرینی در سال مزین به شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه رازی در سالجاری میزبان دو همایش بین‌المللی با عنوان: همایش بین‌المللی «جهاد تبیین» و همایش بین‌المللی «هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» است؛ در خصوص همایش بین‌المللی هورامان تاکنون اقدامات ارزشمندی توسط کمیته‌های علمی و اجرایی صورت گرفته است، از جمله؛ برگزاری 11 پیش‌نشست تخصصی با شرکت کارشناسان برجسته ملی و بین‌المللی است که هر یک از این پیش‌نشست‌ها در حُکم یک همایش بزرگ بوده‌اند.

دکتر احمدی خواستار همکاری صدا و سیما با دانشگاه رازی در انعکاس رویدادها و همایش‌های مذکور شد و گفت: همایش هورامان نه صرفاً یک همایش علمی و فرهنگی، بلکه ظرفیتی بس ارزشمند برای تحوّل و توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، فرهنگی و... در استان و حتی منطقه غرب خواهد بود و امیدواریم این رویداد به صورت ویژه از صدا و سیمای مرکز استان بازتاب یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: همکاری وسیع دانشگاه رازی و رسانه ملّی مرکز استان با مساعدت و عنایت مهندس امیری مدیر کل محترم صدا و سیمای مرکز کرمانشاه به عنوان یک شخصیت جهادی، انقلابی و تلاشگر در استان، بیش از پیش منشأ تحول و توسعه گردد.

وی ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه دانشگاه با صداوسیمای مرکز استان را مورد تأکید قرار داد و گفت:  انتظار ما این است که صداوسیما ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه رازی را در حوزه‌های مختلف به ویژه دانش‌بنیان معرفی کند تا گام بلندی در تجاری‌سازی محصولات برداشته شود.

در ادامه دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان در سخنانی اظهار داشت: در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو، منطقه اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به نام «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات»  با رأی ۱۸۶ کشور از طرف یونسکو به ثبت رسید.

وی افزود: ۶۰ درصد از «منظر فرهنگی هورامان» در استان کرمانشاه، ۳۰ درصد در استان کردستان و ۱۰ درصد در حلبچه عراق واقع شده و گستره وسیعی از این منطقه بکر و زیبا در استان کرمانشاه واقع گردیده که ظرفیت بسیار ارزشمندی است.

دکتر نادری توسعه گردشگری را از پیامدهای بسیار مثبت در چشم‌انداز همایش بین‌المللی هورامان دانست و گفت: «گردشگری» سومین صنعت درآمدزای جهان بعد از صنعت نفت و صنعت خودروسازی است و اگر همکاری‌های مشترک خوبی داشته باشیم و در راستای توسعه گردشگری هورامان اقدامات مثبت انجام شود، به توسعه منطقه در همه ابواب کمک می‌شود.

وی از استقبال گسترده شخصیت‌ها و چهره‌های مطرح علمی، فرهنگی و... در کشورهای مختلف برای حضور در همایش بین‌المللی هورامان خبر داد و افزود: اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان برای همکاری در راستای همایش هورامان اعلام آمادگی نمودند، تاکنون نیز مهمانانی از کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ترکیه، عراق و... به رویداد بزرگ «همایش بین‌المللی هورامان» پیوستند و همکاری خواهند داشت.

دکتر نادری تعمیق همبستگی و وحدت در داخل کشور و در اقلیم کردستان، توسعه دیپلماسی خارجی و توسعه صنعت گردشگری را از نتایج ارزشمند این همایش پیش‌بینی کرد و گفت: بی‌شک نقش رسانه و صدا و سیما در برجسته نمودن همایش بین المللی هورامان و بازتاب گسترده آن بسیار پررنگ است و انتظار می‌رود که صدا و سیمای استان باتولید محتواهای فاخر، تولید مستند، برگزاری میزگردهای تخصصی با شرکت اساتید و کارشناسان مطرح، با محوریت هورامان، ما را در پیشبرد اهداف همایش و اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده یاری نماید.

در ادامه مهندس افشین امیری مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه رازی و قدردانی از سرپرست دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه معین استان حقیقتاً که شایسته شعار «اخلاق‌محوری و پیشرو در تحقق جامعه دانش‌بنیان» است و حضور دانشمندان و  اساتید برجسته، متخصص و دارای تراز جهانی در این دانشگاه مایه افتخار است.

وی افزود: جای بسی سؤال است که چرا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه رازی تاکنون به طور شایسته بازتاب نداشته و از این مهم غفلت شده است! در این زمینه اعلام می‌کنم که با افتخار برای بازتاب ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این دانشگاه در خدمت خواهیم بود، کما اینکه یکی از برنامه‌های مدیریتی صداوسیمای استان، استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی است.

مهندس امیری پیشنهاد تشکیل یک تیم متشکل از «دانشگاه و رسانه» برای معرفی ظرفیت نخبگانی اساتید، دانشجویان، فعالیت‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی را مطرح کرد و گفت: امیدواریم با حضور ارزشمند دکتر احمدی و همکاران ایشان در مسیر تحقق شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» گام برداریم و در این راستا ظرفیت‌های صدا و سیما در خدمت خواهد بود.

وی بار دیگر از اعلام آمادگی صدا و سیمای استان برای حمایت و انعکاس ظرفیت‌های نخبگانی، علمی، دانش‌بنیانی، تحقیقاتی، پروژه‌های آزمایشگاهی، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی برای کمک به زنجیره تولید و تجاری‌سازی خبر داد و گفت: دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر با این ظرفیت‌های ارزشمند، می‌تواند محور و بازوی پیشران توسعه در استان باشد.

مهندس امیری یادآور شد: صدا و سیما می‌تواند با معرفی پتانسیل‌های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و دانشگاهی، کمک کند تا این ظرفیت‌ها تبدیل به ارزش افزوده شود و شاهد خروجی دانش‌بنیان در صنعت و عرصه اشتغال آفرینی باشیم.

وی با اشاره به تهیه شیوه‌نامه‌ای از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: این شیوه‌نامه نقشه راهی است تا محوریت دانش‌بنیان و اشتغال آفرین با نگاه "دانشگاه و رسانه" تبیین شود البته برخی سرفصل‌های این شیوه‌نامه باید بومی‌سازی شود.

مهندس امیری بر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه رازی و صداوسیمای مرکز استان در موضوعات مختلف تأکید کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود یک بانک اطلاعاتی از نخبگان، اساتید، کارشناسان و سایر افراد متخصص از دانشگاه رازی تهیه و در اختیار صدا و سیمای مرکز استان قرار گیرد تا مسیر همکاری‌ها تسهیل گردد.

در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری میان طرفین مبادله شد.

گزارش صدا و سیمای مرکز کرمانشاه:


 

https://www.aparat.com/v/vrMdJ

این گزارش تکمیل می شود...

آخرین اخبار