آخرین اخبار
3315
با حضور اعضای هیأت رئیسه و مدیران گروه‌های آموزشی برگزار شد؛

نخستین جلسه شورای دانشگاه رازی در سال ۱۴۰۳

جلسه شورای دانشگاه با حضور اعضای هیأت رئیسه و مدیران گروه‌های آموزشی، به ریاست دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نخستین جلسه شورای دانشگاه در سال ۱۴۰۳، امروز ۲۰ فروردین ماه با حضور اعضای هیأت رئیسه و مدیران گروه‌های آموزشی، به ریاست دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه، در سالن اجتماعات پروفسور شمسی‌پور کتابخانه مرکزی برگزار شد.

در این جلسه، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه با تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد که سال جدید، سالی پر از رحمت و برکت برای همه دانشگاهیان باشد.

وی در ادامه، با مروری بر توفیقات و مسائل و موضوعات در سالی که گذشت، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ تنگنا‌های مالی جدّی داشتیم، امّا به لطف خداوند متعال و تلاش و پیگیری همه عزیزان توفیقات خوبی کسب شد و هم اکنون ریالی بدهی در بحث پرداخت گرنت، حق‌التحقیق و حق‌التدریس نداریم.

دکتر احمدی ارتقاء رتبه دانشگاه در پایگاه رتبه‌بندی ISC را از اتفاقات بسیار مهم و ارزشمند دانست و افزود: بر اساس رتبه‌بندی ملّی ISC، دانشگاه رازی در سال ۱۴۰۰ رتبه ۲۳ را در بین دانشگاه‌های جامع کشور داشت، در شرایطی که حتی ارتقاء یک پله با سختی همراه است، دانشگاه رازی با ۱۱ پله صعود به جایگاه دوازدهم در سال ۱۴۰۱ دست یافت و در شرایطی که نگران بودیم این جایگاه را حفظ کنیم، به لطف و فضل خداوند متعال و تلاش و مجاهدت همکاران عزیز به جایگاه نهم در سال ۱۴۰۲ دست یافتیم و بسیار امیدواریم که با تلاش همه عزیزان به ویژه همت مدیران محترم گروه‌های آموزشی شاهد ارتقاء هرچه بهتر این جایگاه نیز باشیم.

وی معرفی سرآمدان آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی در کشور، صدور احکام در بحث انضباط مالی و کاری را از جمله توفیقات دانشگاه رازی در سال گذشته ذکر کرد و افزود: انضباط کاری بسیار مورد تأکید است و باید در برنامه‌ریزی‌ها به این مهم توجه جدّی صورت بگیرد.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در بحث رفاهیات افزود: متأسفانه در بحث رفاهیات از شرایط خوبی برخوردار نیستیم، امّا همه تلاش خود را کرده‌ایم که در مناسبت‌های مختلف، کمک هزینه‌ای را به عنوان کمک معیشت برای همکاران گرامی در نظر بگیریم.

وی در ادامه بیان کرد: در شرایطی که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ تخصیص صورت گرفته به دانشگاه ۴۲.۲ درصد بود، امّا همه تلاش خود را برای پرداخت گرنت، حق التدریس، حق التحقیق و تشویقی مقالات همکاران گرامی به کار گرفتیم و خوشبختانه در این حوزه ریالی بدهی نداریم، با افتخار عرض می‌کنم که دانشگاه رازی تنها دانشگاهی است که گرنت، حق‌التحقیق و حق‌التدریس را به صورت ماهیانه پرداخت می‌کند.

دکتر احمدی نقش مدیران گروه‌های آموزشی را در انضباط‌بخشی به فرآیند‌ها و همچنین ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی و تعالی این مجموعه بسیار مهم دانست و تأکید کرد: مدیران محترم گروه‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی جدّی و دقیق حرکت دانشگاه را در مسیر متعالی خود شتاب بخشند.

وی با بیان اینکه گروه زبان و ادبیات عرب اوّلین گروه آموزشی در دانشگاه رازی است که مجلّه علمی - پژوهشی تأسیس کرد، افزود: ایجاد مجلات علمی - پژوهشی و نمایه‌شدن مجلات در اسکوپوس کار‌های مهمی است که با تلاش و پیگیری اساتید و مدیران محترم گروه‌های آموزشی انجام می‌شود و در این زمینه نیاز به همت مضاعف این عزیزان داریم.

وی خواستار برنامه‌ریزی مدیران گروه‌های آموزشی برای برگزاری جلسات منظم با استادان با هدف همفکری، هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی جدّی برای ارتقاء رتبه دانشگاه در شاخص‌های مختلف شد و بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه رازی در نظام رتبه‌بندی تایمز وضعیت خوبی در شاخص آموزش دارد، امّا در حوزه پژوهش نیاز به تلاش بسیار بیشتری وجود دارد.

دکتر احمدی یادآور شد: ما در بحث مهارت‌آموزی نیز وضعیت بسیار خوبی در کشور داریم و بین رتبه یک تا سه قرار داریم.

وی اشاره‌ای به فعالیت‌ها، اقدامات و دستاورد‌های صورت‌گرفته در معاونت دانشجویی در سال ۱۴۰۲ داشت و افزود: ارتقاء سطح خوابگاه‌ها و تعمیرات اساسی در سرا‌های دانشجویی کار بسیار ارزشمندی بود که در سال گذشته انجام شد و این مهم همچنان ادامه دارد.

دکتر احمدی وابستگی به بودجه عمومی را مشکل اصلی دانشگاه‌های کشور دانست و تأکید کرد: امروزه دانشگاه‌های مطرح دنیا از قبیل دانشگاه استنفورد و MIT ریالی وابستگی به بودجه عمومی ندارند و معتقدیم که ما نیز می‌توانیم در دانشگاه به این هدف دست یابیم، امّا کاری بسیار زمانبر و نیازمند تلاش و مجاهدت بسیار است.

رئیس دانشگاه رازی مشارکت خیرین در دانشگاه را بسیار ضعیف دانست و افزود: متأسفانه ما از ظرفیت مشارکت خیرین به خوبی برخوردار نیستیم این در حالی است که در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کاشان، سهم مشارکت خیرین در ساخت و ساز‌ها و تأمین تجهیزات بسیار قابل توجه است.

وی بیان کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های که توسط معاونت محترم دانشجویی صورت گرفت، سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات برای سالن‌های مطالعه سرا‌های دانشجویی از محل مشارکت خیرین جذب شد.

دکتر احمدی یکی از راه‌های افزایش درآمد‌های اختصاصی دانشگاه را مشارکت خیرین و استفاده از این ظرفیت دانست و خواستار تلاش بیشتر برای جلب مشارکت هرچه بیشتر خیرین در دانشگاه شد.

وی همچنین اشاره‌ای به فعالیت‌های فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه داشت و افزود: حجاب یک واجب شرعی است و جامعه فرهیخته دانشگاه باید توجه جدّی بدان داشته باشند.

دکتر احمدی دانشجویان را سرمایه‌های این کشور دانست و اظهار داشت: باید با گفتگو و اقناع به ویژه در بحث حجاب و عفاف دانشجویان را نسبت به تهدیدات نرم دشمنان آگاه کرد.

وی همچنین اشاره‌ای به فعالیت‌های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه داشت و افزود: طرح «بر بال ملائک تا اوج» با هدف ترویج فعالیت‌های قرآنی در حال انجام است و بر این اساس مشوق‌هایی برای دانشجویان فعال در زمینه حفظ قرآن در نظر گرفته شده است که اطلاع‌رسانی می‌شود.

دکتر احمدی اشاره‌ای به فعالیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در حوزه امور بین‌الملل دانشگاه داشت و گفت: با همت و تلاش همکاران در سال گذشته مرکز آزفا و دفتر کنسولگری دانشگاه رتبه برتر را در کشور کسب کردند و همچنین بیش از ۴ میلیارد تومان درآمد اختصاصی از طریق فعالیت‌های مرکز آزفا برای دانشگاه کسب شد.

وی تدوین سند راهبردی دانشگاه را اقدامی بسیار مهم دانست و افزود: اتصال دانشگاه رازی به پنجره خدمات دولت الکترونیک و واگذاری یک طرح ملّی در این زمینه به دانشگاه، از دیگر توفیقات است.

دکتر احمدی هم‌چنین بیان کرد: بر اساس ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید، صنایع و کارخانجات در صورت ارجاع مشکلات و مسائل تحقیقاتی خود به دانشگاه از امتیاز معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند و اگر صنایع مادر و کارخانجات مسائل و مشکلات خود را به دانشگاه ارجاع دهند، هزینه‌ای که برای رفع مشکلات کارخانه یا واحد صنعتی و تولیدی به پژوهش اختصاص می‌یابد در ازاء مالیات قطعی شده محسوب می‌شود. اگر این قانون عملیاتی شود تحولی عظیم در دانشگاه‌ها و صنایع ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه رازی ظرفیت‌های بسیار بالایی برای ارتباط با صنعت و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی تقاضامحور در استان دارد، افزود: سال گذشته ۱۱ طرح پژوهشی در استان به دانشگاه رازی محول شد و باید امسال نیز در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.

در ادامه برخی از رؤسای دانشکده‌ها، معاونین و همچنین مدیران گروه‌های آموزشی به بیان نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در خصوص مسائل و موضوعات مختلف دانشگاه پرداختند.

این نشست همچنین با پرسش و پاسخ همراه بود.

آخرین اخبار