آخرین اخبار

درخت زیتون در فرهنگ و ادبیات مردم فلسطین به نماد ریشه‌داری، دیرینگی، مقاومت و حماسه تبدیل شده است.

دکتر تورج زینی‌وند، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی: درخت زیتون پنج هزار ساله‌ای که در مرز دیوار حائل و شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری رود اردن قرار دارد، سبب شده است که «زیتون» به یکی از نمادهای مشهور هویتی جریان انتفاضه مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیستی تبدیل شود.

فلسطینی‌ها نیز روز ۳۰ مارس را به‌عنوان «روز زمین» نام نهاده اند تا هر ساله آن  را فرصتی برای کاشت نمادین زیتون و در حقیقت ،تلنگری به جهانیان برای «دادخواهی حق آب و گِل »خود قلمداد کنند.

در مقابل نیز اشغالگران متوحش، وجود این درخت را نوعی چالش هویتی برای خود دانسته و از سال ۲۰۰۰ تا کنون، بیش از سه میلیون درخت زیتون را از بین برده‌اند و شکاندن شاخه‌ها یا سوزاندن این درخت را به‌عنوان یکی از برنامه‌های فرهنگی و امنیتی خود می‌دانند.

در چنین تقابل هویتی نابرابر به ‌تدریج درخت زیتون که در قرآن کریم نیز به آن سوگند یاد شده است و در فرهنگ بسیاری از دیگر جوامع، نماد صلح، آرامش و روشنایی بوده است، در فرهنگ و ادبیات مردم فلسطین به نماد ریشه‌داری، دیرینگی، مقاومت و حماسه تبدیل شده است.

به برکت خون شهیدان جبهه مقاومت، روزبه روز «زخم‌های یادگاری» بر «پیکر درختان زیتون» التیام یافته و آن ریشه‌ها و رویش‌ها در بامداد پیروزی مجاهدان راه مقاومت، افقی از امید و زایش ایجاد نموده است:

برای چیدن زیتون مهیا باشید.

در لحظه‌هایی که درختان، بارور می‌شوند

 و وطنی زاده می‌شود در چشم‌ها

 و افقی دیگر نمایان،

چهره قدس، درخشان و رخساره فلسطین، پرفروغ و تابان می‌شود. «شعر از نزار قبانی»

آخرین اخبار