آخرین اخبار

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه رازی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های معین در خصوص مشکلات حذف یکباره مجوز رشته از سوی وزارت عتف سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی و همفکری معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان تهران و دانشگاه‌های معین استان‌ها با حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه 9 خردادماه 1403 در محل وزارت عتف برگزار شد.

در نشست، دکتر روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت عتف سیاست‌ها و راهبردهای کلیدی حوزه معاونت آموزشی را در قالب هشت موضوع شامل: استقلال دانشگاه‌ها، مشارکت همه دانشگاه‌ها در تصمیمات کلی وزارت، استمرار فعالیت‌های موفق قبلی، افزایش کارآمدی و پاسخگویی، آمایش آموزش عالی و مأموریت گرایی، توسعه هدفمند رشته‌ها، بازنگری دروس و  گسترش پذیرش استاد محوری مطرح کرد.

دکتر رازینی آمایش آموزش عالی را مهم دانست و جلسات مستمر کارگروه استانی و توجه به آمایش آموزش عالی را مورد تأکید قرار داد گفت: تدوین گزارش‌ها، نیازسنجی نیروی انسانی، تدوین پیشنهاد منطبق بر اهداف، ساماندهی رشته‌ها و تدوین و پیشنهاد مأموریت موسسات استان از وظایف آن است.

وی همچنین اقدامات لازم برای ساماندهی کد رشته‌های کارشناسی را در قالب 4 سیاست شامل: بورسیه شغلی، ساماندهی رشته کم متقاضی در سه سال اخیر، ساماندهی رشته‌های کم اشتغال و دقیق کردن شاخص‌ها در توسعه و گسترش رشته‌های کارشناسی اعلام کرد.

در ادامه به همه حاضرین فرصت داده شد که در خصوص موضوع جلسه پیشنهادات یا اشکالات اجرائی را بیان نمایند.

دکتر امیر رجب زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه رازی به عنوان نماینده دانشگاه در جلسه حضور داشت و در خصوص مشکلات حذف یکباره مجوز رشته از سوی وزارت عتف صحبت کرد و روش بهینه‌سازی تدریجی ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی بر اساس اشتغال را به عنوان یک روش جایگزین مورد تأکید قرار داد.

وی همچنین الزام به تغییر سیاست تعیین ظرفیت کد رشته از پایین به بالا (ضریبی از تعداد هیئت علمی در هر گروه) به سیاست بالا به پایین (به عنوان ضریبی از اشتغال کدرشته در هر دانشگاه) را مورد تأکید قرار داده و انتشار اطلس اشتغال بر حسب کدرشته-دانشگاه را برای استفاده در این مهم و سند معتبری برای انتخاب رشته داوطلبین آزمون سراسری را ضروری دانست.

دکتر عموعابدینی معاون سابق آموزشی وزارت عتف، در خصوص طرح بورس صنعت برای دانشجویان و پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور صحبت کردند و این دو طرح مهم را تحولی در معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام نموده و خواهان استمرار و توسعه آنها شد و افزود: همانند پژوهانه اعضای هیئت علمی، آموزانه (گرنت آموزشی) ویژه آموزش برای اعضای هیئت علمی سرآمد لحاظ شود.

دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان این نشست، با بیان اینکه تغییر و جابجایی در مدیریت‌ها موجب پویایی در مجموعه می‌شود، از زحمات و تلاش‌های دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی سابق وزارت عتف با اهدای لوح سپاس قدردانی کرد.

آخرین اخبار