آخرین اخبار

دکتر روح اله بهرامی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در کنفرانس ملی آموزش عالی و پیشرفت بانوان ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کنفرانس ملّی «آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران»، ۴ دی‌ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از مسئولان، اندیشمندان و استادان، در محل تالار فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد.

دکتر روح الله بهرامی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی بادعوت معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات در این کنفرانس شرکت کرد و ضمن ایراد سخنرانی علمی، گزارشی از وضعیت فعالیت‌های علمی و آموزشی بانوان دانشگاه رازی و مراکز آموزس عالی در غرب کشور ارائه کرد.

دکتر روح اله بهرامی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی به عنوان مهمان افتتاحیه همایش کنفرانس ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران در این سخنرانی بر مبانی قطعی و انکار ناپذیر دین مبین اسلام بر رد هر گونه نگاه جنسیت زده و دو گانه گرایی جنسی در علم آموزی در سطوح مختلف اشاره کرد.

وی با بیان اینکه رسالت اساسی انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی و نگاه خردمندانه اسلام در عرصه علم و فعالیت‌های علمی و آموزشی استوار است، بر ردّ هر گونه ترسیم حصاری دو گانه گرا و جنسیت زده تاکید کرد.

دکتر بهرامی با استناد به گزاره‌های قطعی در اسلام و سنت نبوی، ظلم تاریخی جهان بشری نسبت به زنان را مغایر با این آموزه‌ها و سنت نبوی قلمداد کرد و یادآور شد: این گونه رفتار‌های تاریخی تا قرن نوزدهم بر جهان بشریت به تناسب در همه جوامع بشکل تاریخی وجود داشته و این رفتار‌ها رهاورد عمل تاریخی جنست زده و دوگانه گرایی جهان بشریت در تعریف از علم است با تعریف و نگرش اسلام مغایر می‌باشد.

وی تأکید کرد: ما باید در مسیر تحقق این آموزه‌های اساسی و گرانقدر اسلام گام برداریم. در فلسفه علم و دیدگاه قرآنی و اسلام، خرد گرایی و علم لطف الهی به بشریت است که فارغ از نگاه‌های جنسیت محور است و اسلام نخستین انقلاب بزرگ را برای شکستن حصار‌های چهار گانه جغرافیایی، زمانی، مکانی و جنسیت زده رقم زده است.

دکتر بهرامی اظهار داشت: وقوع انقلاب اسلامی در راستای تحقق همین مبانی و فلسفه بوده و یکی از مهمترین اهداف آن تا کید و تمرکز بر گسترش آموزش بانوان و زدودن این ظلم تاریخی بوده است که بر خلاف تصویر سازی‌های نادرست موجود از انقلاب اسلامی، از دست آورد‌های بزرگ و مهم تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی احیاء این آموزه‌های ارزشمند بوده است.

وی افزود: منطقه غرب کشور به‌طور مضاعفی تا وقوع پدیده انقلاب اسلامی و حاکمیت سنن نادرست تاریخی از این مسئله رنج می‌برده است. با این رخداد عظیم بستر بسیار مساعدی برای گسترش عدالت آموزشی و به‌طور ویژه آموزش عالی برای بانوان پدید آمده است.

دکتر بهرامی همچنین یاد آور شد: دانشگاه رازی در غرب کشور یکی از مهمترین سیاست گذاری‌ها و فعالیت‌های خود را بر مدار تقویت بنیاد‌های فرهنگی و اجتماعی حضور بانوان قرار داده و در حال گسترش بستر‌های لازم در این زمینه است. اجرای برنامه‌های علمی و فرهنگی و حمایت جدی از تعمیق فعالیت‌های علمی بانوان و رفع موانع و محدودیت‌های موجود در پیشرفت علمی از رسالت‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی در حوزه آموزس عالی در غرب کشور است.

وی بصری سازی توفیقات اعضای هیات علمی بانوان دانشگاه رازی و دانشگاه‌های غرب کشور، برگزاری برنامه‌های علمی و فرهنگی در این زمینه، تقویت فعالیت‌های فرهنگی و تجلیل از خدمات علمی بانوان اعضای هیات علمی و یاوران علمی، ثبت و ضبط تجربیات علمی و آموزشی بانوان دانشگاه رازی و مراکز آموز ش عالی در غرب کشور را از مهمترین برنامه‌های علمی و اجرایی برشمرد که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و مرکز مطالعات تاریخی و گروه‌های علمی این واحد‌های پژوهشی در دانشگاه رازی دنبال می‌کنند.

آخرین اخبار