آخرین اخبار

حضرت آیت‌الله محمود محمدی عراقی، نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در جمع دانشگاهیان دانشگاه رازی به سخنرانی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، همزمان با شام شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، در مورخ سوّم اردیبهشت ماه 1401، مراسم سخنرانی حضرت آیت‌الله محمود محمدی عراقی، نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، با حضور جامعه دانشگاهیان در حسینیه پیامبر اعظم(ص) دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت علی(ع) و خیرمقدم به حضرت آیت‌الله محمدی عراقی در سخنانی با استناد به احادیث، آیات و روایات به بیان فضایل حضرت امیرمؤمنان(ع) پرداخت و اظهار داشت: حضرت علی(ع) شجاع‌ترین فرد بعد از رسول خدا(ص) و مظلوم‌ترین فرد تاریخ بود.امام در طول حیات خویش، بالاترین خدمات را به اسلام و مسلمین ارائه داد.  از خداوند متعالمی‌خواهیم که ما را با سیره و منش حضرت علی(ع) بیشتر آشنا کند.

وی در ادامه با اشاره به حضور حضرت آیت‌الله محمود محمدی عراقی در این مراسم، ضمن معرفی ایشان برای آشنایی بیشتر برخی از حضار گفت: حضرت آیت‌الله محمدی عراقی در سال ۱۳۳۱ در شهرستان کنگاور متولد شدند. پدر گرامی ایشان، شهید والا مقام شهيد حاج آقا بهاء الدين عراقي در ۳۰ شهریور سال 1360 هنگام بازگشت از نماز مغرب و عشا به دست منافقین به شهادت رسید. آیت الله محمدی عراقی در زمان مبارزه با حکومت طاغوت بارها به زندان رفتند و آخرین بار در سال 1354 دستگیر شد و مدت سه سال را در زندان سپری کرد که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از زندان طاغوت رهایی پیدا کردند.

دکتر احمدی در ادامه اشاره کوتاهی به وضعیت کلانشهر کرمانشاه داشت و با تأکید بر ضررورت توجه جدی به این شهر گفت: کرمانشاه به تعبیر فرمایش رهبر مقام انقلاب سینه ستبر ایران اسلامی است، امّا به اندازه یک کلانشهر از مواهب کشوری برخوردار نیست و امیدواریم که مطالبات مردم این منطقه و به ویژه جامعه دانشگاهی استان با پیگیری حضرت آیت‌الله محمدی عراقی به نتیجه برسد.

در ادامه حضرت آیت‌الله محمود محمدی عراقی به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: افتخار بنده این است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با اینکه طلبه بودم امّا در خدمت دانشگاه و دانشجویان نیز بوده‌ام و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را تأسیس نمودم.

ایشان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر افزود: از آخرین دیدار با دانشجویان دانشگاه رازی سه سال می‌گذرد و وظیفه خود می‌دانم که هر فرصتی که فراهم شد در استان کرمانشاه با مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و ریاست دانشگاه دیدار و نشست داشته باشیم.

در ادامه دانشجویان حاضر در مراسم به بیان پرسش‌های خود در موضوعات مختلف پرداختند و حضرت آیت‌الله محمدی عراقی به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت.

ایشان در خصوص سؤالی پیرامون چالش‌های «صنعت خودرو» از نظر کیفیت پایین و قیمت بالا بیان کرد: مشکلات صنعت خودرو و مونتاژ یک زخم هفتاد ساله است، صنعت خودرو در کشور ما یک صنعت استعماری است و این زخم کهنه رنج‌آور ناشی از سه دلیل است؛ اول انحصار خارجی و داخلی است. دوم دولتی بودن است؛ چراکه هیچ چیز برای صنعت و اقتصاد بدتر از دولتی بودن آن نیست. مورد سوم مسئله دانشگاه و صنعت است که به همین دلیل مقام معظم رهبری در مورد حوزه دانش‌بنیان بسیار تأکید دارند. پیشرفت صنعت خودرو در دنیا به دلیل ارتباط دانشگاه و صنعت است. متأسفانه تولیدات علمی ما بیشتر از آنکه به درد مشکلات ما بخورد تبدیل به مقالاتی می‌‎شود که در خارج از کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. تا زمانی که این مشکل وجود دارد نباید انتظار پیشرفت در صنعت خودرو را داشته باشیم البته پیشرفت‌‌های خوبی هم داشته‌ایم.‌

آیت‌الله محمدی عراقی در پاسخ به سؤالی پیرامون «اشتغال» گفت: به نظر می‌رسد برای اینکه این موضوع به دست خود شما دانشجویان رقم بخورد باید انقلابی در دستگاه‌های آموزشی و پژوهشی کشور به وجود بیاید. حقیقتاً دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش با توجه به نیاز کشور نیرو تربیت نمی‌کنند. از طرفی متأسفانه فارغ‌التحصیلان نیز تنها به دنبال شغل دولتی هستند در حالیکه یکی از دلایل پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته، رونق بخش خصوصی است.

ایشان تأکید داشت: دانشجویان رشته کشاورزی بهتر است در این راستا فعالیت کنند و تمام پایان‌نامه‌های ایشان  باید در جهت حل مسائل استان باشد.

آیت‌الله محمدی عراقی در خصوص اهمیت مسأله «جهاد تبیین» افزود: حل مشکلات جامعه از بستر ارتباط دانشگاه با صنعت امکان پذیر است و فرآیندهای آموزشی در دانشگاه‌ها از حیطه کاربردی باید به سمت «مسأله محوری» پیش برود.

ایشان آسیب‌شناسی معضلات اجتماعی توسط دانشگاه، ورود به حوزه گردشگری و تقویت گردشگری مذهبی با تمرکز بر رویدادهای مهم مذهبی از جمله اربعین، فراهم نمودن بستر جذب گردشگران به ویژه زائران، ایجاد راه آهن کربلا با هدف توسعه و تحول در عرصه اقتصاد استان را مورد تأکید قرار داد و خواستار ورود دانشگاه در این زمینه‌ها شد.

 

آخرین اخبار