آخرین اخبار

دکتر منیر درکیچ، استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه سارایوو در نشست آشنایی با جایگاه ارزشمند مثنوی معنوی در منطقه بالکان که در دانشگاه رازی برگزار شد، به صورت مجازی در خصوص «جایگاه و حضور چندجانبه مثنوی معنوی در فرهنگ بوسنیایی» سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست آموزشی با هدف آشنایی با جایگاه ارزشمند مثنوی معنوی در منطقه بالکان، در روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

این جلسه همچنین به صورت برخط برای علاقه‌مندان برگزار گردید و دکتر منیر درکیچ، استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه سارایوو به صورت مجازی، سخنرانی خود را با عنوان «جایگاه و حضور چندجانبه مثنوی معنوی در فرهنگ بوسنیایی» ارائه نمود.

دکتر درکیچ با اشاره به سه محور «زبان و ادبیّات فارسی در قلمرو عثمانی»، «زبان و ادبیّات فارسی در ولایت عثمانی بوسنی» و «رواج مثنوی در بوسنی»، جایگاه مثنوی را در سه جنبه تأثیر بر شاعران بوسنیایی، مثنوی‌پژوهی و شرح‌نویسی و سنّت مثنوی‌خوانی در سارایوو و موستار تشریح نمود.

 این برنامه با استقبال استادان و دانشجویان دانشگاه رازی و پژوهشگرانی از اقصا نقاط ایران و جهان روبه‌رو شد.

شایان ذکر است، دکتر منیر سرپرست کرسی زبان فارسی و ادبیات فارسی دانشگاه سارایوو، یکی از تدوین‌کنندگان فرهنگ لغت بوسنیایی به فارسی با بیش از 40 هزار مدخل، 6 تألیف و بیش از 40 مقاله پژوهشی به زبان‌های فارسی، بوسنیایی و انگلیسی، مترجم 11 کتاب به زبان بوسنیایی از جمله گلستان سعدی، تفسیر طبری، مجالس سبعه، فیه ما فیه مولوی و... می‌باشد.

دکتر غلامرضا سالمیان عضو هیأت علمی دانشگاه رازی و صاحب کرسی آموزش زبان فارسی در دانشگاه سارایوو و  دکتر محمدابراهیم مالمیر عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی علاوه بر هماهنگی برگزاری این نشست، در حوزه مثنوی معنوی به سخنرانی پرداختند.

 

آخرین اخبار