آخرین اخبار

 پژوهشگر دانشگاه رازی در تلاشی 5ساله به داروی جدید ضد سرطان سینه با سنتز ترکیبات فعال دست یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر نسیم بتوئی فناور، پژوهشگر و  فارغ التحصیل فوق دکترای رشته شیمی آلی دانشگاه رازی در تلاشی 5ساله به داروی جدید ضد سرطان سینه با سنتز ترکیبات فعال دست یافت.

به گفته این پژوهشگر، ویژگی و مزیت خاص این دستاورد، دستیابی به ترکیبی جدیدی برای درمان سرطان سینه است که برخلاف سایر داروهای شیمی درمانی به طور اختصاصی فقط سلول‌های سرطان سینه را مورد هدف قرار می‌دهد.  این دارو در فاز حیوانی می‌باشد و امید است بعد از گذراندن فاز انسانی به صورت تجاری عرضه شود.

از اختراعات ایشان؛ تولید سنتز ماده موثره داروی وارفارین با روشی کاربردی و مقرون به صرفه  است که در اداره ثبت اختراع کشور و اداره ثبت اختراع آمریکا به ثبت رسیده است.

به گفته دکتر بتوئی، داروی وارفارین یک داروی ضد انعقادی است که در ایران تولید نمی‌شود و امید است با تجاری سازی این اختراع بتوان در راستای بومی‌سازی این دارو در کشور گام برداشت و علاوه بر تامین نیاز کشور در راستای صادرات آن نیز اقدام کرد و در راستای پیشرفت کشور گام بزرگی برداشت.

لازم به ذکر است که داروی وارفارین سنتز شده در این اختراع اثر بخشی بهتری نسبت به نمونه تجاری موجود در بازار دارد.

د‌کتر نسیم بتویی مخترع ۱۱ اختراع ثبت شده در اداره ثبت اختراع ایران و اداره ثبت اختراع آمریکا(US Patent) و معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) می باشند. ایشان هم‌‌اکنون مسئول یکی از هسته‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه است که در مرحله پیش رشد فعالیت می‌کند و می‌تواند با ثبت شرکت خود وارد مرحله رشد گردد.

 دکتر بتویی جهت تجاری‌سازی محصولات خود به همراه دکتر سهیلا کاشانیان و دکتر محمد مهدی خدایی شرکت فناوران دارویی "سام" را تأسیس کردند. از اهداف اصلی این شرکت علاوه بر تولید ماده موثره داروهای شیمیایی، تولید محصولات گیاهی از قبیل محصولات فناوری شده آرایشی بهداشتی و داروهای گیاهی می‌باشند و در زمینه تولید محصولات گیاهی به نتایج ارزشمندی رسیده‌اند که در مرحله اخذ مجوزها جهت تجاری سازی می‌باشد.​​​​​​

آخرین اخبار