آخرین اخبار
6649
تشریح برنامه‌های «همایش گرامیداشت دکتر مصطفی چمران» در نشست خبری؛

رئیس دانشگاه رازی: شهید چمران استاد تراز انقلاب و اسوه علم، دانش و اخلاق است

نشست خبری تشریح برنامه‌های «همایش گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری تشریح برنامه‌های «همایش گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید»، 29 خرداد ماه 1402، با حضور جمعی از خبرنگاران، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه در سخنانی، شهید دکتر مصطفی چمران را شخصیت برجسته علمی و ایمانی توصیف کرد و اظهار داشت: شهید چمران حقیقتاً مصداق بارز و برجسته استاد تراز انقلاب اسلامی و اسوه و الگوی ممتاز برای اساتید و دانشجویان است.

 

دکتر احمدی با بیان اینکه شهدای شاخص و تراز انقلاب اسلامی حق ویژه‌ای بر گردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارند، افزود: اگر امثال شهید چمران، شهید صیاد شیرازی، شهید همت و دیگر شهدا را به نسل جوان معرفی کرده و مسیر شهدا را به خوبی برای آنها بازخوانی کنیم، نسل جوان راه را گم نمی‌کنند و درواقع بازخوانی مسیر این بزرگواران سبب می‌شود که جوان ما در مسیر انقلاب حرکت کند و در دام شبکه‌های معاند گرفتار نشود.

وی به برنامه همایش پاسداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید اشاره و بیان کرد: به یاری خداوند متعال، این همایش در روز چهارشنبه مورخ 31 خردادماه 1402 در سالن فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار خواهد شد.

دکتر احمدی از حضور سخنرانان برجسته کشوری و استانی در همایش پاسداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید خبر داد و بیان کرد: این همایش با حضور گسترده اساتید و دانشجویان در دو بخش کشور و استانی برگزار خواهد شد؛ بخش کشوری آن به صورت ویدئوکنفراس با سخنرانی مقامات کشوری و بخش استانی با سخنرانی مقامات استانی برگزار می‌شود.

وی در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی ممتاز شهید دکتر چمران اشاره کرد و افزود: شهید دکتر چمران تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک در دانشگاه تهران به پایان برد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و درجه دکتری در فیزیک پلاسما کسب کرد. پس از گذراندن آموزش‌های نظامی در مصر، به لبنان رفت و به همراه امام موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری داشت و از فرماندهان آن بود.

دکتر احمدی با ادامه توضیحات افزود: شهید دکتر چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به کشور بازگشت و به خدمت پرداخت. با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را پایه‌گذاری کرد.

وی ایجاد هماهنگی و صمیمیت میان نیروهای ارتش و سپاه را از اقدامات مهم شهید دکتر چمران دانست و افزود: شهید دکتر چمران علم، دانش و اخلاق را در هم آمیخت و به عنوان یک نخبه در آمریکا به تمام امکانات رفاهی فراهم شده پشت‌پا زد و خدمت به میهن را ترجیح داد که این عمل نشان از ایمان و اعتقاد راسخ این شهید بزرگوار دارد.

دکتر احمدی بیانات مقام معظم رهبری در شأن شخصیت والای شهید چمران را یادآور شد که فرموده‌اند؛ «شهید چمران در وجود خود همه تضادهای دروغین علم و ایمان، سنت و تجدد، علم و عمل را بی‌معنا کرده بود.».

وی با اشاره به فعالیت بیش از 450 عضو هیئت علمی در دانشگاه رازی افزود: همه اساتید دانشگاه بسیجی‌وار برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پای کار هستند.

در ادامه دکتر نامدار یوسفوند رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: شهید دکتر مصطفی چمران به عنوان اسوه، الگو و معیار استادان هستند و همه ما باید تلاش کنیم تا در مسیر شهید چمران و امثال ایشان گام برداریم.

دکتر یوسفوند شهید چمران را نمونه استاد تراز انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: باید ارزش‌های انقلاب اسلامی را با امثال شهید چمران برای نسل جوان بازخوانی کنیم.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه همه اساتید دانشگاه‌های استان بسیجی هستند، گفت: بیش از ۵۰ درصد اساتید رسماً عضو بسیج هستند و پرونده بسیجی دارند. در واقع بیش از 1200 استاد بسیجی در استان داریم.

وی در ادامه از برگزاری گردهمایی استادان بسیجی به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت دکتر چمران در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: این همایش ۳۱ خرداد ماه همزمان با سالروز شهادت شهید چمران و روز ملی بسیج اساتید در آمفی تئاتر فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار می‌شود.

دکتر یوسفوند با دعوت از همه استادان دانشگاه‌های استان برای حضور در این مراسم، افزود: برنامه ریزی لازم برای میزبانی از 600 نفر از استادان دانشگاه‌های استان صورت گرفته است.

وی نامگذاری روز بسیج اساتید در سالروز شهادت دکتر چمران را افتخار بزرگی برای اساتید دانست و افزود: این مراسم با شعار«استاد بسیجی، جهاد تبیین و امیدآفرین، اعتلای حکمرانی» برگزار می‌شود و حامل پیام فرهنگی و تجدید پیمان با آرمان‌های والای شهیدان است.

آخرین اخبار