آخرین اخبار

دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی به همراه هیأت رئیسه، با نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، صبح امروز شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی به اتفاق اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، ضمن حضور در بیت امام جمعه، با حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌اله غفوری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه دیدار کردند.

آغاز این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط دکتر داوود گوهری عضو هیأت علمی دانشگاه رازی همراه بود.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن آرزوی توفیق برای حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، در سخنانی اظهار داشت: در احادیث و روایات دینی آمده است که «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء»؛ «تفکرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین سنةٍ»؛ همچنین حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً». در قرآن کریم خداوند سبحان به ابزار علما و دانشمندان و معلمان سوگند یاد می‌کند و می‌فرماید «ن وَٱلقَلَمِ وَمَا یَسطُرُونَ». امیدواریم که در دانشگاه رازی بر اساس این آیات و روایات عمل نماییم.

دکتر احمدی در ادامه، گزارش مختصری را در خصوص معرفی دانشگاه رازی ارائه داد و افزود: دانشگاه رازی در بهمن ماه ۱۳۵۱ با ایجاد دانشکده علوم توسط مرحوم دکتر گویا تأسیس شد و بعد از آن نیز با سه دانشکده شامل تربیت دبیر سنندج، دامپروری ایلام و علوم پزشکی کرمانشاه توسعه پیدا کرد و مجموعاً دانشگاه رازی را شکل دادند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر یک از این دانشکده‌ها به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادند.

ایشان با اشاره به تحصیل ۱۱ هزار و ۲۸۶ دانشجو در دانشگاه رازی افزود: از این تعداد ۷۵۳۵ در مقطع کارشناسی، ۲۵۰۹ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۹۵۴ نفر در مقطع دکتری تخصصی و ۲۸۸ نفر در مقطع دکتری عمومی تحصیل می‌کنند.

دکتر احمدی افزود: دانشگاه رازی متشکل از ۱۷ دانشکده و دارای ۲۵۷ رشته در ۵۴ گروه آموزشی است و تعداد ۴۶۲ نفر عضو هیأت علمی در این مجموعه مشغول به خدمت هستند.

وی دانشگاه رازی را دانشگاه مادر و معین استان کرمانشاه و دارای رتبه‌های ارزشمند در سطح کشور و جهان دانست و با اشاره به برخی افتخارات این دانشگاه افزود: تعداد ۷ نفر از اساتید دانشگاه رازی در زمره دانشمندان یک درصد برتر پراستناد کل جهان و ۱۹ نفر از دانشمندان پراستناد دو درصد برتر جهان هستند که مایه بسی افتخار و مباهات می‌باشند. در سال ۱۴۰۱ نیز تنها دانشگاه‌های رازی و تهران دارای پژوهشگر نمونه کشوری بودند.

دکتر احمدی با ادامه توضیحات بیان کرد: یکی از اساتید نام‌آور دانشگاه پروفسور مجتبی شمسی‌پور هستند و باعث افتخار است که متقدمین علم شیمی در دنیا، به نام ایشان ختم می‌شود.

رئیس دانشگاه رازی تمرکز بر مهارت‌آموزی با هدف جلوگیری از هدررفت منابع را از سیاست‌های مهم دانشگاه رازی برشمرد و افزود: متأسفانه رویکرد بسیاری از دانشگاه‌های کشورمان متوجه مباحث نظری صرف بوده، اما امروز آنچه برای دانشگاه رازی بسیار اهمیت دارد؛ بحث «مهارت آموزی» است چرا که مهارت آموزی، اشتغالزایی را به دنبال خواهد داشت؛ آنچه که دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ باید به رسالت خود عمل کنند.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به حوادث سال ۱۴۰۱ افزود: اگر به مسائل فرهنگی توجه جدّی شود و غفلت صورت نگیرد شاهد چنین حوادث ناگواری نخواهیم شد. اغتشاشات سال گذشته ما را متوجه این نکته کرد که از اهمیت مباحث فرهنگی غافل نشویم. در ارتباط با مسئله فرهنگی، توجه ویژه به قرآن کریم را آغاز کرده‌ایم و در این راستا مجموعه‌ای تحت عنوان «مدرسه قرآن و عترت» در دانشگاه رازی فعالیت می‌کند که تمامی حافظان قرآن کریم نیز احصاء شده‌اند.

رئیس دانشگاه رازی تأکید کرد: برای ترغیب دانشجویان به حفظ قرآن کریم؛ علیرغم تنگنا‌های بودجه‌ای، مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم؛ معتقدیم که معنویت و علم‌آموزی به مثابه دو بال پرواز، باعث رشد و تعالی دانشجویان می‌شود.

وی بیان کرد: با عنایت به اینکه حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه شخصیت برجسته دانشگاهی هستند، اصرار داریم که حضرتعالی به صورت جلسات هفتگی یا ماهیانه به دانشگاه رازی تشریف‌ فرما شوید چراکه حضور حضرتعالی در دانشگاه مایه خیر و برکت خواهد بود و علاقه‌مندیم که در «کلاس اخلاق» با حضور هیأت رئیسه دانشگاه از نصایح و بیانات گهربار حضرتعالی بهره‌مند باشیم و از سویی به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه مسائل مرتبط با دانشگاه مادر استان مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌اله غفوری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با تشکر از حضور هیأت رئیسه دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: ارتباط دانشگاه با جامعه بسیار حائز اهمیت است و یکی از جهات آن بحث «جهاد تبیین» برای جامعه است، شاید برای بدنه جامعه حضور و تأثیرات دانشگاه بر مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، سیاسی و حتی امنیتی خیلی محسوس و ملموس نباشد.

ایشان بیان کرد: در گذشته، حوزه‌های علمیه را در وسط بازار می‌ساختند و یک مسجد نیز در کنار همان مدرسه علمیه ساخته می‌شد که دو درب داشت، یک درب آن سمت بازار و یک درب سمت مدرسه بود و برای اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، بازاریان و طلاب با هم در نماز جماعت شرکت می‌کردند، هم بازاریان مسائل شرعی و دینی را از طلاب و افراد متخصص آنجا فرا می‌گرفتند، و هم طلاب با آداب اجتماعی و عرف جامعه آشنا می‌شدند. فلذا خروجی حوزه‌های علمیه یک شخصیت اجتماعی می‌شد. نظیر همین مسئله نیز برای دانشگاه صادق است و ارتباط با جامعه که مسئولین و مدیران استان نیز بخشی از جامعه هستند، حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری با تأکید بر اینکه باید دیدگاه اسلام در خصوص علم، تعلیم، تعلّم و تربیت برای دانشجویان تبیین و شفاف شود، افزود: آن چیزی که جامعه و انسان را به طور کلی ارتقاء می‌بخشد معنویت، ارتباط با خدا و عالم معنا و کسب علم است. لذا خداوند متعال این سؤال بدیهی را از بشر می‌پرسد که «هَل یَستَوِی الذین یَعلَمون والذین لایعلمون (زمر/۹). آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟»

امام جمعه کرمانشاه اظهار داشت: در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مباحث معنوی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و صرفاً مسائل علمی مورد توجه است، اما این مسئله در نظام مقدس جمهوری اسلامی که میراث‌دار بیش از ۳۰۰ هزار شهید والامقام هستیم، متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری نسل جوان را گرانبهاترین امانت شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دست مراکز آموزشی و تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه) دانست و افزود: این جوانان آینده‌سازان کشور هستند. عصاره و چکیده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز همین نکته است؛ مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی) می‌فرماید امروز نوبت جوانان که بیایید و مسئولانه این امانت بزرگ (انقلاب اسلامی) را که از آرزو‌های انبیا و اولیا در طول تاریخ بوده و به برکت خون شهدا ایجاد شده است، برای ادامه مسیر و ارتقاء و تعالی بیشتر تحویل بگیرید. فلذا این پیام به مجموعه جوانان عزیز و دانشجویان گرامی در دانشگاه‌ها منتقل شود که زمان مسئولیت‌پذیری آن‌ها فرارسیده و یا بسیار نزدیک است.

نماینده ولی فقیه در استان خطاب به مسئولان تأکید کرد: همانطور که باید اعمال شخصی و فردی خود را محاسبه کنیم، این محاسبه در مسئولیت‌های اجتماعی ضروری‌تر است و باید به صورت مستمر انجام شود و ملاک آن نیز خروجی‌ کارهای ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری برگزاری نشست‌های علمی، جلسات پرسش و پاسخ، حضور اساتید در بین مردم، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به‌عنوان امر مورد تأکید مقام معظم رهبری را مورد تأکید قرار داد.

در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، دکتر نوریان سرور معاون اداری، مالی و توسعه منابع دانشگاه، دکتر گوهری معاون دانشجویی، دکتر دادفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر مصطفایی معاون پژوهش و فناوری، دکتر زینی‌وند معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر قاضی دبیر هیأت اجرایی جذب، دکتر معینی‌نقده رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر محمدی رئیس حراست و دکتر زارع مدیر حوزه ریاست دانشگاه حضور داشتند.

در این نشست صمیمانه، برخی از اعضای هیأت رئیسه به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌ها و عملکرد حوزه فعالیت خود پرداختند.

آخرین اخبار